Fryst silage!

K

kinkie

Om det finns en sån här tråd innan så ber jag om ursäkt, har inte tid att kolla.

MEn nu när det har varit så j*vla kallt ute så har våran hösilage bal fryst. Och man märker ju att det frysta silaget väget väldigt mycket mer än innan. Så är det någon som vet på ett ungefär hur mycket mer det väger när det är fryst? ts halten är 60% om det spelar någon roll vilket jag antar att det gör.

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Fryst silage!

Du får nog titta till balen lite, för is väger mindre än vatten och vatten väger som mest vid + 4 grader. Vid den temperaturen så väger 1 liter vatten 1 kilo. Så om din frysta bal har blivit tyngre så är det inte av isen.

Mm fast samma mängd vatten borde ju finns kvar fördelat i silaget, vilket gör att samma mängd silage väger lika mkt, det är bara volymen som ändras. Vilket du kanske menade:p. Tror silaget bara känns tyngre när det är stelt och man får upp en stor klump isället för att det "trillar isär mer" i fluffiga stråtussar. Om ni förstår hur jag menar. :)

Så det kan helt enkelt vara så att det bara blir mer packat? Skulle ju iförsig vara ganska logiskt.

Men nog tycker jag att is känns tyngre än vatten? frysta vatetnhinkar tex är ju svintunga!

Jag kan inte förklara hur, men frysta vattenhinkar väger mer. Jag vägde vattenhinkarna för några år sen just vid en likadan diskussion, och de vägde mer när de frusit, trots att det inte var lika mycket vatten i dem som från början, än de gjorde när de hängdes in.

Hmm, kanske skulle kontrollväga silage med *ide*

Det handlar om ren fysik detta är hämtat från en mer vetendkaplig sida på nätet om vattens egenskaper.

"Utgångspunkten för kilo- och litersystemet var att 1 liter vatten = 1 kilo vatten. Noggrannare än så behöver man inte vara till vardags:

Volym vatten Vikt vatten
10 liter 100 dl 1.000 cl 10.000 ml = 10 kilo 100 hekto 10.000 gram 10 milj mg (mikrogram)
1 liter 10 dl 100 cl 1.000 ml (1 kubik-dm) = 1 kilo 10 hekto 1.000 gram 1 milj mg 1.000 milj ug
0,1 liter 1 dl 10 cl 100 ml ca 3.500 droppar = 0,1 kilo 1 hekto 100 gram 100.000 mg 100 milj ug
0,01 liter 0,1 dl 1 cl 10 ml ca 350 droppar = 0,01 kilo 0,1 hekto 10 gram 10.000 mg 10 milj ug
0,1 cl 1 ml (1 kubik-cm) ca 15-35 droppar = 1 gram 1.000 mg 1 milj ug
1 mg 1.000 ug

Flytande vatten är tyngst vid 4°: 100 ml 4° vatten väger 100 gram. 100 gram = 100 ml.
Fruset vatten (is) väger mindre (har lägre densitet) och tar mer plats än flytande: 100 ml is väger 92 gram , d.v.s. flyter i vatten. 100 gram is = 109 ml.
Förångat vatten väger också mindre (har lägre densitet) och tar mer plats än flytande. 100 ml vattenånga väger 62 gram. 100 gram vattenånga = 155-156 ml. "

Men det handlar väl om fruset ensilage och inte om rent vatten?
Jag kan tänka mig att mjölksyra och andra syror sänker fryspunkten och minskar vattnets speciella egenskaper. Jag undrar verkligen om fruset ensilage dvs ett silage med låg ts är tyngst vid + 4 grader. Det bygger ju på att det är rent vatten med de speciella bindningar som finns mellan vattenmolekylerna (och som jag inte kan redogöra för just nu en nyårsafton) men som gör att det blir ett visst avstånd mellan molekylerna så att volymen ökar och då densitetn minskar-

Jag har just lyft i fruset ensilage och tycker också att det verkar tungt även om jag inte kan förklara varför det är det.

Ska man kunna mäta vikten på rätt sätt oavsett om det är ensilage eller vatten i hink så ska man ha samma volym som man väger. Så om man ska jämföra is med vatten så måste man minska ner volymen på isen eftersom den expanderar när den fryser så att man t ex får en liter is och en liter vatten.
Samma med ensilaget om man nu vill ha exakt vikt så måste man jämföra med samma volym ensilage både fruset och töat.

Precis fast volymen är ju helt ointressant om man ändå väger sialget när man ger det. Om vätskan tar mer plats och du därmed tar en mindre volym av silaget ger du ju mindre mat. Om du väger det kanske volymne är lite annorlunda men vattnet och silaget har samma massa. Men att du kanske får tag på mkt större klumpar när du lyfter silage med handen iom att det är stelt.

Jag menar, en halv hink med vatten borde väga lika mkt efter att det frusit som före. Det är ju samma mängd vatten, bara det att det tar lite mer plats, dvs ytan kanske stiger en gnutta.

Isåfall torde det ju vara omvänt när det är varmt ute, annars är det ju just vatten som mäts i fodret. Vi har inget problem med fryst foder eftersom vårat hösilage är så pass torrt., den enda gången vi upplevde det var när balen höll ett TS under 50 % och då åkte partiet tillbaka till säljaren eftersom denne utlovat något helt annat.:mad:

Isåfall torde det ju vara omvänt när det är varmt ute, annars är det ju just vatten som mäts i fodret.

Jag är nog lite trögtänkt men jag förstår inte riktigt vad du menar.
Och dessutom hur vet du att det är just vattenhalten som mäts eller snarare frånvaron av den?

Jag är nog lite trögtänkt men jag förstår inte riktigt vad du menar.
Och dessutom hur vet du att det är just vattenhalten som mäts eller snarare frånvaron av den?

Det är allmänt vedertaget att mäta torrsubstansen i hösilage, om man nu gör en analys. Det är dock bara ett av mätvärdena, andra är energi, prtein och diverse mineraler. Boj vet det med all säkerhet pga att det står i analysen vad torrsubstansen är.

Ska man kunna mäta vikten på rätt sätt oavsett om det är ensilage eller vatten i hink så ska man ha samma volym som man väger. Så om man ska jämföra is med vatten så måste man minska ner volymen på isen eftersom den expanderar när den fryser så att man t ex får en liter is och en liter vatten.
Samma med ensilaget om man nu vill ha exakt vikt så måste man jämföra med samma volym ensilage både fruset och töat.

Men i hinken då?

Nu minns jag inte vikterna, man kan göra om experimentet. Men jag fyllde i 20 liter vatten i en hink. Det vägde (hink + 20 l vatten) X kg.

Sen drack hästarna lite vatten, hur mycket mätte jag aldrig (går väl det med iofs), och sen frös det som var kvar i hinken. I hinken finns alltså MINDRE än 20 l vatten. Men hinken + det frysta vattnet vägde X+Y kg. Dvs en 'inte full' hink med fryst vatten (is) vägde mer än en full hink med vatten.

Jag mätte flera dagar i sträck, just för det 'ska' vara tvärtom, men samma lika hela tiden. Känslan är ju också att ishinkarna är tyngre, och vågen höll med.

Det är allmänt vedertaget att mäta torrsubstansen i hösilage, om man nu gör en analys. Det är dock bara ett av mätvärdena, andra är energi, prtein och diverse mineraler. Boj vet det med all säkerhet pga att det står i analysen vad torrsubstansen är.

Jag är väl medveten om vad ts står för och är ganska övertygad om att även Boj vet det.

Min fråga gällde mer om det bara är vattenhalten man mäter när man tar reda på torrsubstansen eller om man även räknar bort andra vätskor som tex mjölksyran och andra syror som finns i ett ensilage. För mig är det inte helt givet att det bara är vattenhalten man räknar bort. Men jag har inte hunnit leta efter det än.

Dessutom hade jag nog fel om smältpunkter dvs fryspunkter för syrorna de är antagligen högre än för vatten (har alla mina tabeller på jobb) så ensilaget fryser säker vid 0 grader. Jag tror jag skrev ngt annat innan.

Men av egen erfarenhet så måste det nog vara ganska blött för att vara fruset.

Och en komplettering, ju mer vatten man har i fodret desto större risk för att det fryser. Och så är det ju med allt, exempelvis torv ju torrare sådan desto mindre is och frysrisk.

Det låter ju helt sjukt, talar emot fysikens lagar. :o Ska testa imorgon om jag får tid:P ska väga igen sen på söndag morgon och se vad som händer.

Kan det vara något med temperaturskillnaden när man tar ut en nypåfylld vamr hink i kylan, att det blir kondens på nåt sätt som gör att det blir mer is än bara det vatten som fanns från början?

Det spelar nog mindre roll den mängd vätska som inte är vatten är förmodligen försummbar i sammanhanget.

Det spelar nog mindre roll den mängd vätska som inte är vatten är förmodligen försummbar i sammanhanget.

Inte för att det spelar så stor roll i tråden men det är vattenhalten man bestämmer i ett foder när man sedan beräknar torrsubstansen.

I ett ensilage kan man lösa ut de lättflyktigare vätskorna innan man torkar det vid 100 grader antagligen just för att de inte är försumbara. (Jag vet inte om man gör det i en rutinanalys)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar