Fryst mat.

marshall

Trådstartare
Oj vad jag känner mig dum nu.
Jag har rätt stor koll på djurens mat näring,vad och hur mycket de äter osv.

Men nu undrar jag över det hållbarheten av näring i fryst färdiglagad mat.

Jag har gjort min familj ruskigt bortskämd med att alltid laga storkok då jag jobbar natt och sover på dagarna mellan jobbnätterna då är det bara för dom att ta portioner till lunch och middag. Och för min del så tar jag ju med och tinar i mikron på jobbet.

Men hur länge håller fryst hemma kok? Har aldrig tänkt på det men en bekant sa att vi "är så magra för att näringen i maten försvinner då man fryser in färdig lagat hem kok. Och dessutom tar mikron bort enymerna i maten så kroppen inte "vet" att det är mat och hemmat Har ju inte koneserveringmedel eller datummärkning"
Ja, vi har ingen övervikt i familjen och äter färsk sallad till maten och ofta så stannar inte maten i frysen längre än en vecka.
Känns hel knäppt att jag alltid gjort så här utan att tänka på om det är nyttigt eller inte. :crazy:

Vad säger ni?

Sv: Fryst mat.

Jag har svårt att tro att det ska vara några större mängder näring som försvinner om man fryser maten. Däremot kanske ni håller er magra genom att ni äter "riktig" mat varje dag istället för "skräpmat" :D

Jag är ingen expert på detta område, men där emot intresserad av mat och näring. :D

Jo, det jag skrapat ihop kunskap om, gällande frysning av mat är: att frysning faktiskt är en konserveringsmetod som är mycket bra! Faktiskt den metod som bäst bevarar näringsinnehållet. Så, din bekant är ute, helt och cyklar!

När det sedan gäller att "micra maten", så har det väl konstaterats att ja, det sker förändringar - frågan är väl hur stora. Det tvistas en del om betydelsen och svaren varierar beroende vem du frågar. Men, det som konstateras (och stöds också av livsmedelsverket) är just att vattnen kokas vid värmning i micro och inte något annat. Så på det hela, det fungerar ypperligt bra så som ni lagt upp det. :laugh:

Jag tror din bekant är helt ute och cyklar! Fortsätt ni med era koncept, skulle inte ha något emot lite hemmagjorda portioner själv i frysen! Det är ju toppen att kunna laga allt från grunden istället för att köpa hel- och halvfabrikat och frysning är ju en mkt bra metod istället för att tillföra konserveringsmedel.

Ang. mikron så skulle inte jag oroa mig men jag tror att en ångugn skulle vara ännu bättre att använda.

Liknande trådar

Mat Jag har en rejäl dipp i matlagningen. Jag orkar inte, har inte energi nog för att laga mat varje dag. Jag behöver hjälp med recept på...
2
Svar
36
· Visningar
11 712
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar