Fryst ensilage

Sv: Fryst ensilage

Jo det stämmer. Ju blötare det är desto större risk är det att silaget blir dåligt. Däremot säger jag inte att silage hög ts aldrig blir dåligt. Det är ju färskvara som allt annat. Och det har såklart också att göra med silaget i sig, hur väl det hanterats osv. :)

När man väl öppnat balen håller sig torr hösilage bättre. MEN den möglar lättare under själva lagringen :idea:. Inte kul att öppna bal efter bal och varenda en är möglig, hände när vi köpte riktigt torr hösilage :o. Har aldrig haft sådana problem med dom riktigt blöta och välkonserverade.. Däremot blir dom lätt dåliga efter själva öppnandet, vid plusgrader.

Jo det stämmer. Ju blötare det är desto större risk är det att silaget blir dåligt.

Fel! Du får lättare mögel i ett foder som varken är bu eller bä. I för hög ts så uteblir processen och fodret riskerar att bli unket och även mögelansatt, eftersom det ju inte är ett hö och inte genomgått en process. Även om man har så låg ts som 25% så ökar inte mögelrisken automatiskt bara av den orsaken.

Kicki :laugh:

Jag har haft torra balar efter detta också, som inte haft mögelproblem. Av runt 70 balar från samma skörd, med ts nånstans mellan 60-70%, fick jag slänga ungeför 50 kg totalt....

Mögel hänger nog inte ihop med ts utan hur det är skördat och plastat, om jag har fattat saken rätt. De mögelbalar jag har haft har varit mer grovstråiga än de andra. Möjligen kan det ha funnits små hål i plasten som jag inte kunnat se? Jag vet inte, bara att jag blivit betydligt mer kräsen efter att ha varit bortskämd med superhösilage de senaste två vintrarna.

Enligt våran bonde så spelar torrsubstansen en viss roll, precis som Kicki skriver uteblir konserveringsprocessen vid för hög ts-halt. Men det kanske funkar ändå om man plastar och lagrar dom torra bollarna extremt noga eftersom dom är känsligare. Precis som du skriver kanske det finns småhål man inte ser med blotta ögat, vilket blötare hösilage inte tar skada av.. Dom torra och mögliga bollarna vi köpte var säkert slarvigt gjorda, menar jag :). Kanske för tunnt lager plast etc.

Kanske för tunnt lager plast etc.

För få varv plast är även det en bov, samt vall som är långt gången och grovstråigt. Är det grova strån så kan det ju som sagt sticka små hål i ett tunt plastlager. Men det blir även luftutrymmen p.g.a. grovleken på strå, vilket gör att mjölksyran bildas långsammare.

Kicki :laugh:

Tack för alla svar :bow:
Är så himla nybörjare på ensilage/hösiage , har hela mitt liv fodrat med vanligt hederligt hö:p;)

SÄLLAN det fryser här, ens i massa minus. Har ca 50% TS; småbal.

När jag gav fri tillgång frös det ju ute i foderlårarna däremot. Inga problem, man såg precis var hästarna ätit, var ett 'hål' rakt ner ;) Utandningsluften tinar, och så väljer de att äta det tinade.

Hästar är gjorda för att äta gräs även när det är frysgrader, strån tinar fort. Inga problem.

Var länge sen jag hade hösilage som frös, det är för torrt för det. Lite fruset blir det men inte så det inte går att handskas med. Jag har haft för många år sen som frös ordentligt och det var ett aber att hålla på med.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka