Fryst ensilage

J

JK+T

Om man förvarar ensilage/"hösilage" på vintern, måste man då ha skydd för kylan?
Man kan väll inte ge fryst ensilage till hästarna?
Förlorar de näringsväden om de fryser under lagringstiden?

Detta dilemma kom fram när höbrist uppstod och det va svårt att få tag i hö, då köpte vi ensilage i smålbal till islandshästar som endast har vindskydd (inget isolerat stall..)

Sv: Fryst ensilage

Nej man vill inte ha varmt hösilage, risk för mögel antar jag. Vi fodrar ute o har balen ute. Kallt blir det om fingrarna om man river med dom, huga. Så himla kallt har vi aldrig haft här så att man inte kunnat fodra ute.

Okej, men asså då gör det inget om vattenhalten i ensilaget fryses till is?

nope.... kan jag inte tänka mig, det mesta av ensilaget lagras ju utomhus..och det fryser ju självklart..

Okej, men asså då gör det inget om vattenhalten i ensilaget fryses till is?

Det är obekvämt för oss som fodrar med ganska fuktigt ensilage när det fryser. Däremot är det nog bara bra att det fryser eftersom mögelprocesser bromsas upp så att fodret håller sig fräscht. Hellre en frusen bal än en möglig!

Men det kommer nog att påverka näringsvärdet på höet. Sen tror jag inte det är så bra att fodra med fryst silage. Kan du inte ha det ligga inne någonstanns??

Men det kommer nog att påverka näringsvärdet på höet. Sen tror jag inte det är så bra att fodra med fryst silage. Kan du inte ha det ligga inne någonstanns??

Njee.., asså det blir mkt svårt pga. platsbrist men hur gör alla ni som fodrar med hösilage/ensilage?? Man ser ju var och varannan boskapsgård har dessa till korna, de rundbalarna ligger ju ute o fryser. På mjölkproducernade mjölkkor te.x. analyserar man ju grovfodret (oftast?) o då kan ju inte de väderna stämma om balarna har frysit !?

Vi har då höslage till ridskolanshästar. Balarna fryser och fingrarna men de är aldrig något problem. -30 får man räkna med ibland men det funkar kanon.
Sen sommaren då hästarna kommer tillbakas från betet är värst, särskilt om inte hösilaget har hunnit lagras nog länge. Hua vad de luktar.

Men det kommer nog att påverka näringsvärdet på höet. Sen tror jag inte det är så bra att fodra med fryst silage.
Vad baserar du det påståendet på? De lagringsprover som gjorts under årens lopp visar ju inte på något sådant?! Snarare är det ju så att det är fördelaktigt för hållbarheten att det fryser. Har sett flera här på bukefalos som även på sommaren fryser ensilage för att kunna fodra enstaka hästar.

Så att man kan altså lägga ut fryst mat till hästarna? Det låter så konstigt i mina öron. Frysta morötter te.x kan man ju inte ge till hästarna? Vad jag har hört i alla fall..

Okej.., men man kan i klartext altså ge fryst ensilage?

Man ser ju var och varannan boskapsgård har dessa till korna, de rundbalarna ligger ju ute o fryser. På mjölkproducernade mjölkkor te.x. analyserar man ju grovfodret (oftast?) o då kan ju inte de väderna stämma om balarna har frysit !?

Klart att värderna stämmer, inget som förändras bara för fodret har frusit!

Kicki :laugh:

silage inne är en väldigt dum ide...
jag för min del väntar och hoppas på minusgrader så jag kan börja fodra mina hästar med stor silagebal ute... med mildväder kommer jag få slänga hälften..

Självklart ska du förvara ensilaget/hösilaget ute. Det gör inget att det fryser. Och nej, Näringsvärdet ändras inte!
Och precissom alla skriver, att varmt silage vill man inte ha. Det är som en konservburk. Oöppnad kan du ha den i rumstemp,men när du har öppnat burken behöver du ha den i kylen.

Hellre för kallt än för varmt.

Våra balar står ute i snön hela vintern. Men vi har en ts på mellan 60-80 (beroende på år och bal) och dessa klarar sig utan att frusa till en stor isklump. Däremot har jag stått på ett stall där vi hade riktigt låg ts och trots att den stod inne i ladan fick man använda yxa när man skulle fylla sina påsar. Ingen hit.

Jag vill ha en ts över 60. Det minskar risken för mögel och man kan ha balarna ute väl kylda.

Jag vill ha en ts över 60. Det minskar risken för mögel och man kan ha balarna ute väl kylda.
Det där stämmer nog inte va?
De första åren jag hade hösilagebalar så hade jag ts över 70 och det var MASSOR med mögel i de balarna!

Annars håller jag med, balar med hyfsat hög tshalt fryser inte ihop till klumpar, så det är inget bekymmer att använda. Däremot har jag också haft isklumpar, det år jag hade ensilagebalar (tredjeskörd från början av oktober) med 20-30% ts....

Det där stämmer nog inte va?
De första åren jag hade hösilagebalar så hade jag ts över 70 och det var MASSOR med mögel i de balarna!
.

Håller med, ju torrare hösilage desstå större risk för mögel eftersom dom är sämre konserverade! Vi köpte för torra balar en gång och nästan varenda bal var möglig :cry:. Nu köper vi av en annan bonde där ts-halten är på max 50, har inte behövt slänga en enda bal på tre år!

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka