Frysmärkning

BitterAss

Trådstartare
Hade en såndär trevlig diskussion med min far igår om frysmärkning. Han påstår att en häst med felaktig benvinkel aldrig skulle registreras isåfall så är inte veterinären tillräckligt kunnig. Vilket jag tyckte lät konstigt, benvinkel har juh inget med registreringen att göra. Sen det här med veterinär, är nån av frysmärkarna det? Jag har aldrig reflekterat på det, har iofs bara fryst 3 hästar...

Sv: Frysmärkning

Skojja inte... du ska bara veta hur jag skämts när tidningarna ringt när hästen startat inom V65... tex " vi har gjort lite småfix så hon travar genom kurvan" vilket i egentligen var att kortat käken 2 hål.. suck.. han är en såndär tränare "på papper". Han är också stark motståndare till proffstränare, de förstör sporten & gör den industriell.. suck igen!!!

Men tur att hästen blev reggad, verkar juh inte stoppats av vinkeln:D

Vilken tur att du har bättre koll än din far!! :banana:
Klart att de registreras, dessutom är det ju faktiskt så att många av de där "skeva rackarna" faktiskt växer till sig lite och kan springa in en hel del pengar. :bump:
En del gör det till och med ändå. :rofl::rofl:

Veterinären?

Vem tror han frysmärker egentligen? :D

Andra han ju redan konstaterat att han har fel, veterinärer är inte per automatik med vid frysmärkning. Sen om en del kanske ordnar så att vet. ändå är på plats är ju en annan grej. :idea:

Ja tydligen en veterinär & en assistent. Sökte på travsport.se & där står det bara "frysmärkarna". Men min pappa säger att jag har fel, så jag ska minsann inte säga emot.... men känner dock att han är ute å paddlar i pissrännan. Men skönt att få reda på här att jag inte är helt borta inom "min" sport:angel:

Jag tror att det är fyra stycken som jobbar med frysmärkningen, uppdelade på Norra och Södra Sverige. De åker nästan exakt samma rutt varje år.

Naffa som har en hel drös åringar är mera insatt i det här än jag som bara åkt till banan och märkt mina eftersom jag bara haft en per år (ett år två).

Det är inte veterinärer som frysmärker. Det var väl därför man inte längre kan få sin häst vaccinerad i samband med frysmärkningen, eftersom vaccinering bara får utföras av veterinär numera.

Och varför i hela friden skulle bara exteriört korrekta hästar få registreras?:confused:

Snacka om att födelsetalen på travarna skulle sjunka .....

Ja du, bra fråga. Trodde först han menade typ att den skulle få nedslag på vet. besiktning. Men nej, han menade att den inte ens skulle få bli reggad. Å när man märker åt vilket håll det barkar att han har "rätt" då orkar man inte börja diskutera..... Jag lägger mig!! Skulle va kul om nån här med skinn på snoken skulle påbörja en diskussion med farsan... Ger mig fanken på att han skulle göra sig "löjlig" & vända kappan efter vinden!!

Jag vet ju att när jag frös min mars-06 så var det iaf ingen veterinär med om jag tänker efter. Att jag inte funderade på det då var juh för att jag hade vacc. bebben innan. När slutade de med vacc. på frysmärkningen? Måste juh få överbevisa farsan.....

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 219
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka