Fryset silage

M

mala

När jag öppnar en bal av vårt småbalssilage och balen är fryst inne i så slänger jag hela balen för att den är dålig. En tjej i stallet säjer att man kan fodra med den ändå och att det finns nån rapport om att fryst silage är ok. Fast jag har fattat det hela som att man kan fodra med silage som fryst efter att man öppnat balen. Alltså från man öppnat till balen är slut. För visst är balen kass om silaget kan frysa innan man skär upp plasten?

Sv: Fryset silage

Fråga någon där du köper ditt foder de borde veta.
Det låter inte så bra att ge hästen fruset silage.
Däremot vaet jag att silage inte ska ges om det är för varmt ute för det härsknar snabbt och då "jäser" det.

Vi tar in balarna så de hinner tina innan vi öppnar.
Vårt är relativt torrt så det är ju aldrig några isklumpar i.
De flesta har ju sitt hösilage ute och då är det ju fruset någon gång under vintern.
Att det fryser beror ju inte på dålig kvalitet utan på att det är vatten i och vatten fryser ju vid minusgrader även om det är inplastat.

Ta in balarna ett par dagar innan användning så är det nog ingen fara.

Jag ser det snarare som ett gott tecken att det är fryst. Då finns det ingen värmeutveckling i balen som det blir när det är dåligt. Är en bal fryst så ger jag av det. Oftast så hinner det tina innan fodringen. Jag har låg Ts halt och råker ut för detta ofta under de kallare dagarna.

Tror nog inte att det är direkt farligt att ge hästarna fryst. Men däremot är det ju ett rent slaveri för oss hästägare att hacka loss det ifrån balen:smirk: Det enklaste är ju förstås att försöka få så högt Ts som möjligt. Högre Ts minskar ju också risken för botulism.

du ska ju inte ge hästen om det är fryst.
men om balen tinar innan hästen äter av det så är det inget farligt.

Chica skrev:
Tror nog inte att det är direkt farligt att ge hästarna fryst. Men däremot är det ju ett rent slaveri för oss hästägare att hacka loss det ifrån balen:smirk: Det enklaste är ju förstås att försöka få så högt Ts som möjligt. Högre Ts minskar ju också risken för botulism.
Men högre Ts ökar risken för mögel.

eftersom våra balar står ute på vintern och att vi utfodrar med hela balar i hagen så är vårat i princip alltid fruset under vintern, det man ska akta sig för är mögel/konstig lukt och värme i balen

Chica skrev:

Ts halten ska ligga krin 50% om för att minska risken för botulism, högre och lägre värden kan ge ökad risk, så har jag fått lära mig iaf...

Det du säger är inte riktigt rätt. Det optimala för hösilage är ca 50-65ts
Det du menar som är dåligt om det blir för torrt är att hösilage
med mycket höga torrsubstanshalter är mer utsatt för mögeltillväxt, framför allt på våren när utetemperaturen börjar pendla ganska ordentligt mellan natt och dag.
Jag personligen försöker alltid få runt 60% till mina hästar.

Om balen hade varit kass för att det frusit innan balen öppnades, hade det inte funnits silage att fodra med.

De flesta producenter förvarar det ute till leverans (och många stallägare också) och det betyder ju att det varit fryst vid något tillfälle.

Jag hade inte velat ge fryst silage till min häst, om det fortfarande var fruset. Men är det tinat och fint, ger jag det gärna.

Tina det först så är det inga problem. Bönderna fodrar ju sina kossor med fruset ensilage,och de har mycket mer känsligare magar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 664
Senast: sandrafors
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 791
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur