Sv: Fryser hästen i utebox???
Jag har kallstall. Skulle gärna ha uteboxar dock. Har självventilation i stallet, i översättning innebär det att det är springor mellan bräderna i väggarna. Om det blåser hårt blier det visst drag dessvärre, men hitills inte varit problem. Det KAN snöa in om vinden ligger från 'fel håll' och det snöar fin pudersnö.
Kallt blir det, lika kallt som ute. Hästarna STORMTRIVS. Matte fryser häcken av sig, men hästarna stormtrivs. Vad gäller täckning är det ju inte värre än att täcka utefter temperaturen. Min åsikt är att hästarna har lättare att 'ta' det naturliga temp som blir, jmf med skillnaden mellan +5 grader inne och -25 grader ute.
Det som kan kännas elakt är att slita av täcket på dem i minus 25, men det har jag löst med infravärmare över stallgången, men antar du har uppvärmt skötselrum.
Vattnet fryser ja. jag drömmer om thermobar som ju finns i boxvariant nu med, men tills jag har råd med det så gör jag som följer:
Morgon - ut i hagen, där det serveras ljummet vatten (det fryser ofta under natten i boxarna). Vid lunch slås hetvatten i karet ute så det blir ljummet igen. På morgonen tas hinkarna från boxarna in.
Vid intag får de hinkarna med ljummet vatten, och om intaget är 'tidigt' tippar jag i hetvatten inför natten. Viktigt att slå och plocka bort så mkt is som möjligt, och att 'totaltemperaturen' på vattnet i hink inte blir mer än ljummet (ljummet vatten fryser långsammast).
Sådana här mesvintrar som vi haft nu så håller sig vattnet frostfritt dygnet om om man morgon och kväll slår i hetvatten och plockar bort ev ytis.
Bollar etc (INTE Tennis, en med glatt yta som inte suger åt sig vatten ska det vara) fungerar bara ner till en viss temperatur, men hästarna håller själv vattnet öppet till samma temp så de finner jag meningslösa.