Frysa ägg?

Daisy

Trådstartare
Är det någon som har nån erfarenhet om att frysa ägg eller embryo från ett sto? Undrar hur stor chans det är att det fungerar, är det omständigt för stoet och om det är fasligt dyrt.
Har en äldre häst jag gärna vill ha föl på (fick ett superfint föl -09 som fick tas bort -11), men är tveksam om jag kan satsa på embryotransfer i år. Stoet är 27 år så om hon ens är fertil fortfarande så har jag nog inte så mycket tid på mig..
 
Ja, och äggen blir ju knappast bättre för att man fryser dom.
Nä, det känns ganska självklart. Men eftersom jag gärna vill ha en avkomma till stoet så kollar jag om det finns några möjligheter. Är det inte svindyrt att frysa in dom eller att stoet kan ta skada så tycker jag det kan vara värt att testa.
 
Plocka embryon på ett så gammalt sto är nog ganska svårt.

Är rädd för att vi är för sent ute, men annat har spökat på vägen (inte på stoet).. Kan man på något sätt se om äggen är värda att sparas eller det märker man inte förens man försöker använda dom?
 
Är rädd för att vi är för sent ute, men annat har spökat på vägen (inte på stoet).. Kan man på något sätt se om äggen är värda att sparas eller det märker man inte förens man försöker använda dom?

Spara ägg vet jag inte om man gör på nån reguljär basis faktiskt. Möjligen på kontinenten...
 
Spara ägg vet jag inte om man gör på nån reguljär basis faktiskt. Möjligen på kontinenten...
Risken är väl det.. En av anledningarna att jag inte satsat på embryotransfer, inte så många stationer som har koll på de. Vet bara en i Skåne och dit är jag inte så sugen på att åka.
 
Risken är väl det.. En av anledningarna att jag inte satsat på embryotransfer, inte så många stationer som har koll på de. Vet bara en i Skåne och dit är jag inte så sugen på att åka.

Men du har hittat nån som plockar ut ägg för frysning? Låter extremt märkligt.
 
Men du har hittat nån som plockar ut ägg för frysning? Låter extremt märkligt.
Nix, det har jag inte. Läste in nån tidning (Ridsport?) en kort mening om att ägg hade frusits ner, men vet inte mer än så. Därför väcktes tanken på om det ens är möjligt att göra det, om nån vet nåt mer om det.
 
Ja, och äggen blir ju knappast bättre för att man fryser dom.
Nej, men hellre ett nedfryst ägg som senare stoppas i ett annat sto än betäcker en 27-åring tänker jag.. 27 år är ändå en aktningsvärd ålder och jag hoppas ingen ger sig in på att faktiskt låta ett så gammalt sto behöva bära ett föl....
@Daisy om nån har koll på sånt här i landet så bör det vara Bollerup, känns som dom är mest framme med iaf embryotransfer
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 581
Senast: pastejja
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
6 096
Senast: Carlsson000
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 123
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp