Frustrerad

S

Snovind

Var på Ulltuna idag med min häst som på 3,5 vecka fått 4 gaskolikanfall. Hade hoppats på en ordentlig utredning - men nej. De tog blod- och träckprov och rekommendation att vänja tillbaka mycket mycket sakta på gräs. Går idag i grushage eftersom det är när han går på gräs som han fått anfallen.
Jag hade iallafall hoppats på att de skulle kolla ner i magsäcken, men det ville de inte för det var fel symptom. Känner mig så frustrerad - om proverna är okej, vad gör jag då? Jag har en häst som de tror är allergisk mot något i gräset - hur han nu blivit det hokuspokus.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Vet bara att gaskolik inte är så trevligt om det får fortsätta. Om de nu tror att hästen är allergisk mot något i gräset så låter det ju lite konstigt att den ska vänjas tillbaka till det.
Har det varit riktigt otrevliga attacker eller bara lite grann? Om det varit riktigt illa kanske de borde öppna hästen och tömma den på gas. Om det nu är just gaskolik vill säga.

Hoppas att det löser sig, för kolik är aldrig roligt.

Åh, ett svar :D
Det har varit lindriga attacker, det som srkämmer är frekvensen tycker jag, och att de kommer så fort han fått gå i gräshagen. Inte av kraft- eller grovfoder. Men det känns inte som att man blir tagen på allvar, inte kul alls tycker jag. Får väl avvakta provresultaten, men om inte de ger något så vetitusan vad jag ska göra :(

Hej! Jag har exakt samma problem med min fullblodskille. Så fort han får gå några minuter för länge på gräs så är det "klippt". Han verkar inte vänja sig heller :( Symtomen på gaskolik kommer som ett brev på posten så fort han får för mycket gräs. Alternativen för sommaren är antingen ler-hage eller munkorg :crazy:! Vad är det för häst du har?
Också frustrerad!/Starling

Hej
Att göra gastroskopi på en häst med problem som du beskriver är inte befogat. Vad man kan se vid en sådan undersökning är hur magsäcksslemhinnan ser ut, om det finns någon direkt missbildning i magsäcken mm. Gaskolik är ett tarmproblem, och tyvärr går dessa ej att undersöka med den teknik du efterfrågar.

Ett blodprov kan däremot visa en hel del. Har hästen en inflammatorisk process på gång? Har den anemi, blodbrist, och i sådan fall vilken typ? En eventuell blödning kan avslöjas, liksom inflammation, infektion, tumörsjukdom. Även ett träckprov är på sin plats eftersom parasiter är en vanlig orsak till koliksymptom. Även om du har avmaskat korrekt så kan hästens parasiter vara resistenta mot det preparat du använt dig av.
En överkänslighet mot foder kan också komma plötsligt, det kan t ex vara så att biotopen i hagen gynnat en viss växt som visserligen smakar gott men som är giftig för din häst. Det kan ju var på sin plats att ta floran med sig och botanisera i hagen!

Jag tycker att du kan vara nöjd med den undersökning som gjorts. Kanske har du möjlighet att successivt vänja hästen vid gräset i en annan hage än den där problemen uppstått?

Kontrollera även vattnet - stillastående vatten kan snabbt bli bakterierhärder och rubba tarmfloran hos en häst.

Om proverna inte visar på någon orsak och hästens problem fortsätter kan man gå vidare med andra relevanta undersökningar, t ex biopsier.

Hoppas att det ordnar upp sig, lycka till!

Åj, vilket bra svar. TAck!! då blev jag lite klokare. Ja, de prover du nämnde tog de, samtliga. Och jag ska vänja in en kvart om dagen och försöka göra det på annat ställe än i hagen. Han är hemskt pigg och glad för övrigt så det blir intressant vad proverna visar. Om de får maskangrepp - borde de inte falla ur för övrigt då med? Och en fråga till: vad är biopsier?
Tack igen!

En biopsi är en liten bit vävnad som man knipsar loss (från tarmväggen t ex) och analyserar i mikroskop. Man kan därvid se om det föreligger en inflammation i vävnaden och i förekommande fall vilken typ av inflammation (t ex allergisk, autoimmun, infektiöst orsakad).

Parasitangrepp förknippar man ofta med magra, bukiga och raggiga hästar, men det är långt ifrån alltid som dessa uppenbara symptom infinner sig. Kolikanfall, diarré, svullnader under buken m fl är andra exempel på masksymptom.

Om de får maskangrepp - borde de inte falla ur för övrigt då med?

Min häst hade ett ganska stort maskangrepp i april, fastän hon var avmaskad korrekt. Det enda jag märkte det på var att hon fick diarre. Nu, ca 2 månader senare, tror jag mig ha fått bukt med maskarna men diarren har kvarstått. (Tror att det börjar lösa sig nu.) I övrigt har hon inte visat något annat som kunnat relatera till maskangreppet (raggig päls, mager, bukig, hängig mm) utan har verkat må hur bra som helst. Så, precis som ovanstående skriver så kan hästen ha problem med parasiter fastän det inte märks på den.

Det sägs att den vanligaste orsaken till gaskolik är blodproppar från krösrotskärlen, som orsakas av blodmaskarnas larver. Kan också vara skämt foder men oftast är det pga blodmaskarna.

Min förra häst hade mycket problem med blodmask, från det att jag fick hem henne till det att hon avlivades pga just kolik. Fastän att jag fick bukt med maskarna fortsatte koliken och hon hade ofta kolik under två års tid. När hon väl blev buköppnad så hade hon både gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. Maskar är verkligen inte roligt! Hade jag varit du så hade jag nog skickat in ett träckprov bara för att kolla så att det inte är det. Det är ju i alla fall ett steg på vägen.

Intressant, blodmask är någonting man får läsa på om märker jag. Träckprov tog de på Ulltuna så det är gjort, just bland annat av den anledningen. Där kan de se om det är bakterier i tarmen som stör med.
Tack för svaret. :)

Pa www.travsport.se skrivs det att en del hastar blir hjalpa av vetekli vid gaskolik.

Du kan lasa sjalv under hastveterinar darefter faktabank och under amnasomrade matsmaltning.

Du kan ju hora med Ulltuna om det kan vara ett alt.

Min häst hade oxå fått mask fast att hon var avmaskad korrekt. Men hon visade heller inga symtom dirrekt. Hon var runt och fin och blank, hade heller inte ens diarre. Men när hovslagaren skulle sko henne började hon bete sig konstigt, kolik artat. Började vända sig mot magen och vispa irriterat med svansen. Nu var det så att hon gillade inte hovslagare så först reagerade vi inte men hon slutade inte utan började lyfta på bakbenet och sen stå och stirra irriterat på sin mage. Min första instinkt var att hon hade kolik. Så vi gick ut och gick och allt sånt. Då blev det lugnare. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara som hon hade mask eftersom vi hade avmaskat henne ordentligt. När det kom tillbaka igen så tillkallade jag vet för att vara på den säkra sidan. Men inte heller hon hade en tanke på att det kunde vara mask. Hon tittade bara på mig som om jag var lite små dum som kallade ut vet till en häst som var helt frisk. Men nån dag efter att hon hade visat de första symtomen kom avmaskade vi henne igen för säkerhets skull och då visade sig att hon hade riktigt mycket mask i magen fast att hon redan varit avmaskad en gång.
Men efter det så försvann alla symtom o hon blev bra igen. Så det är som andra sagt här inte alls som man tror att hästen ska falla ur och magra av eller bli matt i pälsen. Jag trodde oxå att det märktes mer än vad det gjorde innan.

Jag hoppas att det ordnar sig med din häst. // Natta

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 760
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka