Jag har ju också lättfödda hästar, islandshästar, som fodras 4 ggr per dag med ca 8 kg per häst av ganska torrt hösilage fördelat på 2 kg morgon, 2 kg lunch ,1 kg när de kommer in och 3 kg till kvällen/natten. Nu när det varit några riktigt kalla dygn har vi ökat givorna något, men ger vi mycket mer så blir det hötussar kvar i hagen. De får också lusernhack i sitt kraftfoder för att förlänga tuggtiden, oftast får de den maten när vi tar in dem, alternativt efter ridning på eftermiddag/kväll. Jag upplever dem som mätta och nöjda, de har inte bråttom in på eftermiddagen och de gnager varken på inredning eller hagstolpar. De går i hyggligt stora hagar - så att det går att dra en rejäl galopprepa utan att springa in i någon eller något - och de rids minst 4-5 dagar i veckan. När det inte är snö så går de också och pillar med det lilla gräs som finns i hagarna (och beroende på mängd gräs justeras högivorna såklart).
En annan tumregel gällande grovfoder är ju att hästar behöver ca 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst och dag. Samt att ingen fodergiva ska ta kortare tid att äta upp än 20 minuter. Men det verkar du ju uppfylla?
Jag ser egentligen väldigt liten skillnad mellan dina och mina hästar, utöver att dina får var 4:e timme hela dygnet, medan mina får 4 ggr per dygn. Det gör ju att mina får längre tuggtid på samma totalgiva - vet inte om det ger nöjdare hästar? Vet inte heller hur mycket ridningen spelar in - jag upplever ju att min häst känns nöjd i kroppen på något vis efter arbete. Såhär års blir det ofta inte mer än 20-30 min relativt lugna pass i skritt och tölt, men det känns ändå som om det ger en fysisk nöjdhet.
Jag hade aldrig chansat på fri tillgång, inte ens med våra hästar som rids relativt mycket även nu - skulle inte våga det med tanke på fångrisken, och vill dessutom gärna ha slanka/smala hästar på vårkanten eftersom de alltid går upp något under sommaren.