Frustningar i galopp

sweet_knorven

Trådstartare
*Vet inte riktigt om tråden passar här på gnägg men gör den inte det får någon snäll moderator gärna flytta på den.*

Så, slut på parentes. När jag galopperade ute igår så frustade min häst i takt med galoppsprången. Eller andades, vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Det var inte frustningar för att spänningar släpper utan andnings-frustningar som jag uppfattade det.

Jag tolkar det som något positivt och tänker (hoppas) att frustningarna var för att hon kommit igång och andas ordentligt genom hela kroppen. Men ni kanske har andra erfarenheter? Det kanske är ett tecken på extremt dålig kondition?

Jag hade tänkt fråga min tränare men eftersom att hon tagit jullov nu så tänkte jag att på Buke kan man alltid fråga om man undrar något. :p

På tal om galopp, om svansen guppar upp och ner i takt med galoppsprången, är det bra? Är det tecken på avspändhet eller spänning? Handlar om samma häst om det har någon betydelse. ;)

Men delge mig era erfarenheter! Vad tycker och tror ni att regelbundna frustningar i galopp betyder?

Sv: Frustningar i galopp

jag tycker nog snarare det är tvärtom, dom hästar jag ridit och sett ridas som frustat för varje steg har varit stressade och överladdade..

Jag har fått mig förklarat att hästen oftast är lösgjord då den frustar...Om det är rätt vet jag dock inte.

nä precis, lösgjordhetsfrust är mer när den frustar ibland, inte för varje steg den tar.

frusta i varje steg tycker jag hopphästar på tävling brukar göra.

Svarar lite till alla:

Det var inte bara en eller två frustningar som att hon var lösgjord. Och ja, att hon frustade för att hon var stressad och överladdad kan nog stämma. Vi galopperade nämligen ute och fröken var ju rätt pigg i övrigt. :D :p

Tack för svar!

En häst jag provred gjorde så, frustade i varje språng. Men hon var inte stressad, en pigg och framåt häst men rullade på lugnt och taktmässigt, försökte inte stressa iväg eller något. Såg väldigt avspänd ut och ägaren sa att hon brukade göra så...

den är säkert glad och kanske lite spänd:rofl:

jaha, okej. Kanske var det så att hästen vart liiite spänd ändå men att det inte märktes på något annat sätt än att den frustade så? Eller så hade den för hårt spänd nosgrimma? :p Nä, men den lät kanske bara så, det vet man ju aldrig.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama