frussen häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare stars
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 135
S

stars

när jag fick hem min häst för ett år sedan så var hon tvugen att ha täcke på sig ute som hon har tävlat och ingen vinter päls,

nu i år så tänkte jag låta henne gå utan så mkt som möjligt men,är det sol på dagen går det bra men vill in vid tre på äftermidagen,

men nu e det bara inse att hon klarar inte detta som värst va det i lördags när det snöade så tog jag in henne på gången så darrade hon så trägolvet skakade så jag va tvungen o lägga på en filt och vinter täcke,

så nu har hon vinter täcke på sig men blir det blåsigt o snö då går det knappt ha henne ute endå så har hon ju rundbal så hon kan äta sig varm ,
vad kan man hitta på mer åt denna lilla tös vad skulle ni ha gjort

Sv: frussen häst

Min tjej har en förmåga att skaka sådär. Jag låter henne alltid vara utan täcke då det inte är nederbörd. Även om det är kallt.

Men alltid täcke då det kommer nåt blött. Inne får man avgöra själv Då står ju hästen still hela natten. Kan inte röra sej så den håller värmen.

Hur är det med underhudsfettet på stackarn? Inte kul att hon ska behöva frysa så. Kanske behöver hon mer fett. I ditt fall skulle jag hellre ha en lite fetare häst som kan hålla värmen än en häst med "normalhull" som fryser så mycket som din. Soja eller vanlig olja kan hjälpa till rätt bra.
Vi hade vårt russ på betesreducerare i somras och ett tag kunde han inte ens vara ute i regnet utan att darra men det gjorde sitt på hans fånghovar så det var värt det. Nu i vinter han han lagom hull så ingen kyla biter på honom! Förutom om det är riktigt blött dvs. Vem fryser inte då?

Hoppas det löser sig! Snart blir det riktigt kallt.

Detta va till TS va??

Använd det av *KL*... Blir så snurrigt annars;)

Min hästs underhudsfett är det inge fel på.

*KL*

Underhudsfettet är inte enbart beroende av hullet.

MIna hästar var med i en studie, där bland annat underhudsfettet på 'tjockaste' punkten på korset mättes.

Valacken, med några extrakilom och liten kalaskula hade betydligt mindre underhudsfett än slimmade halvblodsstoet.

Där fick jag faktiskt en aha-upplevelse och kanske en liten ledtråd till varför han är så himla frusen av sig.

det beror ju även på kroppsyta i förhållande till vikt, hur de håller värmen.

Trådskaparen:
jag tror det även har att göra med hästens bakgrund. Det jag erfarit är att har den täckats varmt hela livet så har den helt enkelt inte samma motstånd mot kyla och det är inte bara att släppa ut den utan täcke. Av samma anledning anses det väldigt viktigt att inte täcka fölungar och riktigt unga hästar i onödan, då de som sagt inte bygger upp ett naturligt försvar mot kyla och blir känsligare. Du får kanske dras med att den faktiskt behöver vintertäckas helt enkelt....

Oh ja, samt hur hästen mår i kroppen i övrigt etc. När det gäller V så är jag ju övertygad om att hans rygg är en stor anledning. Han har ju dessutom blivit mer frussen med åren. (Och han är uppväxt på lösdrift, otäckad. Jag köpte ju som fyraåring och då var han inte spec frusen, men han började bli strax innan hans ryggproblem upptäcktes, och sen har det blivit lite värre under årens lopp, för att nu sen några år ha 'stagnerat'.)

Och även konditionen påverkar ju, de i högre kondition brukar hålla värmen bättre.

Men man kommer nog aldrig ifrån den individuella skillnaden i grunden heller. Kan ju kika på de två fbl nu, båda med större kroppsyta att värma upp etc, men de är/var dels mindre 'pipiga' för regn, och frös/fryser även i låg kondition/ur kondition betydligt mindre än valacken i kondition. Sen är han ju pipig med väder, och har alltid t ex ogillat regn (även om han inte fryser), och sånt tror jag också påverkar. Märks ju på en själv, om man inte tycker om regn t ex blir man ju väldigt 'ynklig' överlag om det regnar, och tycker det är 'kallt' etc. Och om man ynkar och kurar och tycker synd om sig själv, så har man - eller iaf jag - lättare att frysa.

när jag fick hem min häst för ett år sedan så var hon tvugen att ha täcke på sig ute som hon har tävlat och ingen vinter päls,

nu i år så tänkte jag låta henne gå utan så mkt som möjligt men,är det sol på dagen går det bra men vill in vid tre på äftermidagen,

men nu e det bara inse att hon klarar inte detta som värst va det i lördags när det snöade så tog jag in henne på gången så darrade hon så trägolvet skakade så jag va tvungen o lägga på en filt och vinter täcke,

så nu har hon vinter täcke på sig men blir det blåsigt o snö då går det knappt ha henne ute endå så har hon ju rundbal så hon kan äta sig varm ,
vad kan man hitta på mer åt denna lilla tös vad skulle ni ha gjort

Ha ett tillräckligt varmt täcke gärna med hals och svansskydd då. Se till att täcket står emot vatten och blötsnö för fukten är värst för en frusen häst. Vi har haft en new forest som var extremt frusen, darrade även vid regn sommartid om han blev riktigt blöt, så det är bara att acceptera. Han hade tydligen varit så sedan han var unghäst.

Senast ändrad av en moderator:

jag har då fått lite svar men jag får nog acceptera täcket hon har alltid varitt täckad,inget negatift för mig bara hon inte mår sämre,får ursäkta stavningen men jag är dysläktiker

Min häst darrar om hon inte har hunnit fått sin vinterpäls och hon är blöt.Annars så spelar det ingen roll vilka grader det är så fryser hon inte:)Juni måste ha vart täckad hos uppfödarna hela livet före mig för förut så frös junin jättelätt men nu så har jag byggt upp det och så fryser hin inte längre:)

Hejsan. Om din häst fryser mer än nödvändigt så borde du köpa ett ordentligt vintertäcke med hals. Det ser ur fånigt ut, men det är väldigt bra. Och min ponny går med vintertäcke med hals, fleece täcke och ÄNNU ett fleecetäcke. Så det är bara att klä stackarn, men se till att märren kan röra sig också. Hehe:rofl:

Har problemet med min ena häst att hon får ont i ryggen när hon blir kall.
Inte vidare roligt.
Hon går täckad mesta delen av vinterhalvåret och i år var hon täckad med ett ofodrat regntäcke halva sommaren, annars kunde inte jag rida.
Vissa hästar behöver kanske ett täcke mer än andra.

MIn häst är också otroligt frusen av sig :S men jag vet anledningen .. förra ägarna täckade henne så mkt det bara gick (kan även informera om att dom inte va hästkunniga) när jag hämtade henne i septeber för 2 år sen hade hon 1fleece med halsdel, 1termotäcke och ett 600g vintertäcke med halsde.. så henne har jag fått vänja nu med mindre täcken men det tar tid. det här året har det blivit stora framsteg hon har tom fått vinterpäls (iofs väldigt tunn) men just nu har hon endast ett 300g vintertäcke på sig och är naken på natten :Dl

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka