Frusna morötter

I

Ia4

Jag har hört att man inte ska ge hästar frusna morötter och att speciellt dräktiga ston inte ska äta dem. Nu har det ju varit rejält kallt några dagar (Stockholm ca -10 grader) och jag försökte kolla om morötterna var frusna. De var liksom lite kalla och isiga i mitten. Är det bara att kasta dem?
Mitt sto är dräktigt och jag vill inte ta några risker.

Sv: Frusna morötter

Det går att fodra med frusna morötter. Däremot blir de lättare dåliga, så släng dem om de blir ofräscha!

Frusna morötter är mycket hårdsmält för hästen, jag skulle aldrig ge det åt mina hästar. Du märker om de är frusna om du bryter av dom och de går av med ett "kras" och inte ett "snäpp" som de gör om de är färska (svårt att förklara...). Prova bita i dom själv så märker du nog....;)

Hej,

Eftersom jag inte ger vårat Kallblod Kraftfoder får han skivade morötter i sin hink. Jag har hört från andra att dom inte får vara frysta för att det ska vara dåligt för hästar. Så vi har dom på ett ställe där det håller sig frostfritt under natten. Helst för dräktiga ston har jag hört att man ska vara försiktig. Sök här på forumet jag tror det finns andra inlägg i ämnet...

~Ingrid

Tack för svar. Jag slänger nog morötterna och förvarar de nya på ett bättre sätt.

Varför skulle det vara värre att äta frusna morötter än iskallt hö eller fruset hösilage? Hästar i hage går väl och tuggar på allt möjligt ute när det är kallt? Hur gör vildhästar för att överleva på vintern?

Om inte morötterna är helt stelfrusna och stenhårda måste de väl gå att äta? Det är väl när de tinar som de snabbt blir dåliga eftersom växtcellerna faller isär då, precis som i sallad eller andra växter...?

Bara lite funderingar från lilla mej.

// M

Jag tror att det bildas något giftigt eller ohälsosamt ämne just i frusna morötter.

Ia4 skrev:
Jag tror att det bildas något giftigt eller ohälsosamt ämne just i frusna morötter.

Nämen! är det nåt som är giftigt för bara hästar då? För vi människor kan ju plocka fram en påse frusna morötter ur frysen och ha i maten menar jag... Dock är de ju förvällda men ändå...

Jag menar bara att om en vildhäst då skulle hitta typ morötter eller likande på vintern och äter detta skulle den alltså dö då? Det tror faktiskt inte jag...

Och eftersom det finns en stor kedja som säljer lantbrukssaker och foder i vårt land som även säljer morötter, skulle de då inte varna för detta? Jag tror helt enkelt att det här är en myt och det tänker jag tro till dess att jag fått annat bevisat. Men jag tänker ju naturligtvis inte utfodra hästarna med kilovis av genomfrusna morötter för det... Om morötterna frusit kan man ta in dem och tina dem om man tänker fodra med dem samma dag.

// M (som vill ha bevis)

Jag kan inte heller säga exakt hur det ligger till men har också hört att man inte ska fodra med frusna morötter eller dåliga (ofräscha dvs. ruttna) morötter.

Vårat stall är ju isolerat och foderkammaren likaså, nu har jag skaffat mig en liten trälåda som det har legat potatis eller liknande i som vi hade hemma i källaren. Denna har jag nu morötterna i och över dessa ligger det ett skikt med halm. Detta har faktiskt ökat hållbarheten otroligt mycket, visserligen Alla klarar sig inte från att bli frusna eller från att ruttna, men det har blivit en stor skillnad.
Har också hört att man ska låta dom vara jordiga etc. och att man ska vänta med att skölja dom tills själva utfodringen eller när man nu vill ge dom.

cactuspower skrev:
Jag kan inte heller säga exakt hur det ligger till men har också hört att man inte ska fodra med frusna morötter eller dåliga (ofräscha dvs. ruttna) morötter.

Nej man ska naturligtvis ge dåliga eller ofräscha morötter, man ska aldrig ge djur sådant foder överhuvudtaget!

// M

KL
Jag tror inte frusna morötter är farliga. Varför skulle de vara det? Anledningen till att man varnar för frusna morötter är nog snarare att de snabbt blir dåliga när de TINAR. När morötterna fryser så blir de sötare, stärkelse ovandlas till socker. Detta gör att när moroten tinar så växer bakterier till sig mycket snabbare.
Jag ger min häst frusna morötter när det är minusgrader ute. Hon har aldrig (peppar peppar) haft problem med magen. Anledningen till att hon får frusna morötter är att hon står i kallstall och maten förvaras också där. Är det -15 grader ute så är även morötterna hon äter -15.
Jag ger henne ca 4 kg morötter/dygn just nu bara för att hon ska få i sig lite mer vätska då hon alltid dricker dåligt vintertid.

Äntligen någon som kan säga nåt av egen erfarenhet!
Det är precis det jag menar, att så länge moroten är frusen går det bra (eller nyss tinad) men det går fort att den blir dålig.

// M

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 899
Senast: Enya
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 462
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama