Frusen-Ingen matlust?

I

Idi_oten

Hej!
I går när jag tog in Rambo hade det varit väldigt kall på dagen, Kallt som det inte vart innan. Och eftersom det har varit relativt varmt dom senaste månaderna har han inte lagt så mycket päls.
Så när jag tog in honom så var det frusna snöklumpar över hela ryggen. Väl inne så vile han inte äta! Inte ens havren eller äpple :crazy:. Kollade igeom honom och tog tempen osv. Ingen feber.Men han såg hängig ut.

Kan det va så att dom inte vill äta innan dom fått upp värmen?

Han började senare äta lite sakta, var lagom klar till lite innan kvällsfodringen :smirk:. La också på ett täcke då han var blöt efter all is.. Och sedan på kvällen var han huur pigg som helst. Har några av era hästar reagerat så här ?

Tacksam för svar. / madde.

Sv: Frusen-Ingen matlust?

I en del fall kan hästar få kolik av att frysa. Min gamling fick det häromåret. Det var extremt kallt när vi släppte på sommarbete trots att vi släppte sent det året. Det blåste och regnade. När vi kom ut i hagen stod alla hästar och skakade. Min gamling signalerade klart att han hade ont i magen genom att vara upprörd och flema (gör han alltid). Jag tog in honom i stallet och tog på ett varmt täcke och det tog faktiskt ett tag innan han började äta på höet. När han kolik äter han ingenting (tror inte någon gör det som har ont i magen). Kanske kan det ha varit en släng av magvärk som gick över när han blev varm senare. Mitt tips är att ta på honom täcke nu när kylan kommit.

Tack för svaret!
Det låter vettigt du säger , men han visade inget att han hade ont. Han såg bara "Trött" ut.Fast man vet ju aldrig om han hade lite ont. Om bara hästar kunde tala!

Ska be syrran kolla honom när dom släpps in i dag, Själv är jag sjuk.:( Vi använder annars inte täcket på honom och det har han aldrig behövt. Han brukar annars få bra med päls. Men om det fortsätter så här får vi göra nåt åt det.

Samma symptom har mina hästar haft någon enstaka gång efter tävling/träning och jag tror helt enkelt att det är en form av överansträning. Har det varit väldigt kallt går det ju åt mycket energi till att hålla värmen , en liten spekulation bara:bump:
Har förresten också en RAMBO hemma;)

En sak som kan vara bra att tänka på är att hästar ofta dricker sämre när det är kallt ute, och det påverkar förstås även hur magen mår. Det kan vara bra att erbjuda hästen ljummet vatten, eller att ge den ljummen betfor med extra vatten i, när det är kalla dagar.

Samma symptom har mina hästar haft någon enstaka gång efter tävling/träning och jag tror helt enkelt att det är en form av överansträning. Har det varit väldigt kallt går det ju åt mycket energi till att hålla värmen , en liten spekulation bara:bump:
Har förresten också en RAMBO hemma;)

Det har du rätt i. För sedan efter en stund hann han ju hämta sig lite och vila o få upp värmen.

Rambosar rules! :rofl:

En sak som kan vara bra att tänka på är att hästar ofta dricker sämre när det är kallt ute, och det påverkar förstås även hur magen mår. Det kan vara bra att erbjuda hästen ljummet vatten, eller att ge den ljummen betfor med extra vatten i, när det är kalla dagar.

Tack för tipset, ja i går när jag blandade betforn tog jag ljummet extra mkt vatten. Så han skulle få i sig lite "varmare" vätska. Ska tänka på det när det är riktigt kallt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 771
Senast: Zaria
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: gylle
·
Övr. Hund Den 31 Maj somnade min gentleman in för gott. Livsgnistan fanns inte längre hos honom och helgen innan bestämde vi oss för o låta...
Svar
16
· Visningar
1 577
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka