Frusen häst

A

asano

Min häst är en riktigt frusen häst.
Han har haft kolik ett par gånger då han har stått och fruset.
Min fråga till alla är: Jag har en stallkompis som sa att jag skulle skaffa magplatta till honom,för att det skulle hjälpa.
Tyvärr har tjejen flyttat och jag hann inte fråga henne om just magplattan.
Han är min första häst och jag vill så klart hans absolut bästa,så den här magplattan är som en gåta för mig.
Hur ser den ut,hur ska den sitta och fram för allt var hittar jag en sådan??
När jag söker hos ex Hööks,Börjes internetbutiker kommer det bara upp magplatta med gjord.
Jag är tacksam för ALL hjälp jag kan på eftersom jag är novis på hästtillbehörsfronten!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frusen häst

jag hoppas att det här räcker som hjälp till dig

Här har du en bild på en magplatta/magvärmare. Du trär igenom tex kryssgjordarna genom de sneda hällorna och sedan hålls den på plats av dem.

dsc_0058_42994665.jpg

Sen blev ju aldrig dessa nån hitt då man inte anser att hästar förlorar någon värme egentligen genom magen. Värme stiger ju uppåt. :) Det är ryggen, länden som är mest utsatt för värmebortfall och känslig för kyla.

Hittar inga som man kan använda till alle täcken. De jag hittar är fasta på täckena eller utformade att endast passa vissa täcken.

Men de är garanterat skitenkla att sy!!

Annars hittar jag jättemånga annonser på begagnade som är enkla och passar alla täcken. Men leta lite så hittar du nog nån ny att köpa. har inte tid att googla mer :p Är aldrig nåt jag själv letat efter nämligen..

KL
du har fått många bra svar redan, magplattorna försökte göra sitt intrång på marknaden för ca 10 år sen men lyckades aldrig riktigt.
som flera redan påpekat så släpper hästen inte ut vidare värme via magen. Är din häst frusen har du större effekt om du täckar den varmare eller annorlunda täcken som kan bidra till att hålla värmen inne under rygg, länd, kors osv.
vad har hästen för typ av täckning och i vilken kondition är den? vad har du för hagvistelse - typ av hage och tillgång till mat i hagen?

Som sagt så släpper inte hästar ut så mycket värme via magen,jag tycker först och främst att du ska se till vad han har för täcken,ÄR dom verkligen tillräckligt varma? Om det blåser mycket,och bara är några minus,så blir det genast mycket mycket kallt!

Har han något innertäcke? Halstäcke?

Jag skulle också kolla över maten,hur ofta får han mat? Vad och hur mycket äter han? Hästar håller värmen genom att äta,så lägg på nått kilo hö till åt han,det håller igång både magen och värmen bra,alt dela ut givan på flera portioner.

Har han tillgång till vatten i hagen? Dom kan få kolik av att dricka kallt vatten/äta snö. Det bästa är så klart om du har möjlighet till en thermobar,eller att erbjuda han rumstemererat vatten flera ggr om dagen i stället.

Min förra häst fick kolik EN gång,då hade hon druckigt för kallt vatten.

Tror inte att en magplatta hjälper särskillt mycket faktist,men visst går det alltid att testa!

Min erfarenhet är att magplatta hjälper mot kolik/ont i magen pga kyla. :) Kan såklart vara en tillfällighet men jag tänker inte chansa!!!

Jag har en från Event, fästas i täckets gjordar. Men den sitter inte sådär jättebra, tänkte ta två resårgjordar och sy på så att man kan fästa den runt magen ala exemtäcken. Har även ett stalltäcke med platta som jag köpt från Loesdau i Tyskland. Kolla på Weatherbeeta Taka Freestyle, det har inbyggd platta!

Går säkert även utmärkt att sy en av dubbel fleece tex om man har en symaskin.

Jag tycker absolut du ska testa, om man eliminerat alla andra orsaker så är det värd ett försök. Även om hästar inte direkt fryser om magen så blir den ju kall och avkyld. Kan jmf med människors lår, jag förfrös mina lår kraftigt förra vintern trots att jag var varm i övrigt och kände mig inte frusen. Märkte bara att jag var kall där typ...

I bästa fall hjälper det, i värsta fall är det onödigt men det enda som tar skada isf är din plånbok. Och Events kostar typ 100 spänn tror jag, ingen stor utgift precis! :)

Magvärmare kan man som sagt sy eller köpa men brukar nog oftast ingå när man köper täcken men "magplatta".

De minskar kanske inte värmeförlusterna men är bra för att hindra kalluft från att blåsa in under täcket när det är blåsigt ute vilket det tenderar att vara på hösten och vintern...

Lycka till!

Om det vore min häst så skulle jag låta bli att hel raka hästen. Pälsen är ändå hästens bästa skydd emot kyla. Klipp hästen endast vid bogen, -det brukar räcka långt!

Tänkte kolla om du har halstäcke på hästen?
För min frysis gör det en enorm skillnad med hals på täckena :)

Om det vore min häst så skulle jag låta bli att hel raka hästen. Pälsen är ändå hästens bästa skydd emot kyla. Klipp hästen endast vid bogen, -det brukar räcka långt!

Jag läser ingenstans att hästen är rakad? Det finns ju hästar som har väldigt tunn päls och/eller är väldigt frusna av naturen...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka