Fruktosamin

V

vigmir

Är det någon som tagit fruktosaminvärdet (för att kolla diabetes) på sin häst?
Undrar om värdet har någon betydelse

Sv: Fruktosamin

Men den kan göras på alla djurslag, frågan är varför det inte ger så mycket på häst.

Hej
Vet tog ett prov på min häst pga att han har fått cushing. Det ena blodprovet var ngt insulinprov och värdena skulle ligga inom 4-26(tror jag det var) han hade 244! Är det ngt sådant du menar? Han har haft fång för 5 år sedan och fick ett lätt fånganfall nu som mest troligt är av att han fått cushing.
Kram Suss

Min vet var osäker på hur fruktosaminet på häst skulle tolkas. SVA har inga referensvärden för häst men min häst låg på de värden som var normala för andra djur, men hästar är ju växtätare... Provet togs för att kolla diabetes. Vi har kollat glukos i urinen = 0 och glukosmätare men då visade den alla möjliga värden tagna med blod från samma provrör så det litar jag inte riktigt på. Vet du vad det provet du tog kallas?

Fruktosamin har inte någon plats i diagnostik av insulin resistens hos häst. Såvitt jag vet kan inte ens hästar ha den typen av sockersjuka där man ev på andra djurslag kan ha glädje av detta prov. Det är hos häst en markör för infektion av vissa parasiter. Referensvärdet är 256.9 +/- 60.6 mumol/l i plasma.
IR mäts genom glukosbelastning. HH

Senast ändrad av en moderator:

ok då vet jag. Och glukosbelastning måste man göra på klinik, eller?

Fruktosamin har inte någon plats i diagnostik av insulin resistens hos häst. Såvitt jag vet kan inte ens hästar ha den typen av sockersjuka där man ev på andra djurslag kan ha glädje av detta prov. Det är hos häst en markör för infektion av vissa parasiter. Referensvärdet är 256.9 +/- 60.6 mumol/l i plasma.
IR mäts genom glukosbelastning. HH

Kul att kunna svara på ngn av dina frågor
µ
(fast egentligen har jag fuskat och hämtat den från Wikipedia/prefix).

Jag försökte ta reda på vilken diabetes som fruktosamin kan användas till hos andra djur (och människor). Men jag blev inte klokare alls av det.

Senast ändrad:

Jag försökte ta reda på vilken diabetes som fruktosamin kan användas till hos andra djur (och människor). Men jag blev inte klokare alls av det.

Man använder fruktosamin en hel del i diabetesdiagnostiken hos katt (diabetes mellitus). Orsaken är att katter kan få ett högt blodglukos pga stress - det är alltså ibland svårt att tolka om det är klinikbesöket och provtagningen som orsakar det höga blodsockret eller om katten faktiskt har diabetes. Fruktosamin ger då en uppfattning av hur sockret legat de senaste veckorna, alltså en form av "långtidssocker" som inte påverkas av stress.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
30
· Visningar
1 729
Senast: EZMK
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka