Fruktansvärd klåda

Ellanamde

Trådstartare
Hej!

Min ponny börjar få besvär av klåda. Hon kliar sig vid svansroten och manen och det kommer varje sommar. Är det soleksem eller kan det vara alla insekter som är aggressiva?
Förra sommaren gick hon med täcke, utan resultat och vi behandlade med salvor, men inget hjälpte.
Vad kan man göra åt det?
Finns det någon super salva som funkar eller har ni några andra tips?

Sv: Fruktansvärd klåda

Vi har samma problem med vår shettis, klåda vid svans, man även under magen. Han får det av knott. Han har exemtäcke har även prövat olika salvor men inga direkt bra. Vi ger honom ett halvt paket bakjäst om dagen i lite lusern tillsammans med mineraler. Han kliar men vi tycker det är ngt bättre än förra året. Iofs har ju inte den jobbiga perioden börjat än.

Tvätta hästen med Hexocil schampo. Sen smörj in de utsatta områdena med Prob olja. På med ett riktigt eksem täcke.Underhåll med Prob oljan minst 1 gg/veckan. Alternativt ta in hästen innan det skymmer och släpp ut den på morgonen när knotten lugnat ner sig. Värst är det när det har regnat dock.Men prova att bada och sen smörja in.Glöm inte ett riktigt heltäckande eksem täcke ..B..tt är allra bäst och håller ordentligt.

Jag har också en shettis med eksem. Det kom fort förra sommaren och hon kliade bort allt man och mycket av svansen. Det jag tog hjälp av är Horsol. Det lugnade klådan lite. Nu har manen växt ut igen, tjock och fin med ny färg :laugh: Jag ställer in henne varje natt och än så länge har hon inte börjat klia sig. Eksemtäcke är ju också bra.
Jag har även hört att man kan ge Linfröolja, men man ska börja med det 120 dagar innan mygg och knott säsongen börjar. Men om det hjälper vet jag inte.

Tack alla för era svar! Nu har jag lite tips och idéer, får se vilket som fungerar på henne =)
Ett täcke är redan beställt, så hoppas det kommer snart.
Var kan man förresten hitta Hexocil schampot och Prob oljan?

Vilken bra tråd - det är är precis vad jag tänkte fråga om. Det är andra sommaren jag har min häst och hon har (liksom förra sommaren) redan börjat få eksem vid manen. Trots eksemtäcke så är nästan halva manen redan borta... Den som hade växt sig så fin i vinter...:(

Är också intresserad av var man hittar Hexocil schampo och Prob olja. Och vill gärna veta vad Horsol är för något. Tack på förhand :)

Vad jag har hört så hjälper det inte att sätta på täcke efter det har slagit ut, det ska göras innan säsongen börjar annars kan man lika gärna vara utan tills nästa säsong. Det resulterar i att de river sönder täcket i stället. Men det är vad jag hört :confused: Lycka till med din häst!

Ja, förra sommaren så rev hon sönder täcket. Men då satte vi på täcket ganska sent.
Jag tror att det finns en chans att det kan fungera om man sätter på det nu snarast.
Hoppas att beställningen av täcket kommer snart.
Sen ska jag börja med schampot och oljan så fort som möjligt.
Hoppas att det hjälper.

Om det är knotten som är problemet så fungerar switch spray kanonbra, mot knotten - ej mot klådan.

Det löste iaf problemet på de hästar jag har hand om, de kliar svansroten. Spraya 1-2 ggr/vecka (jag vet att det är mer än rekommenderat, men jag skiter i det).
Kliandet avtar efter några dagar, glöm inte att fortsätta hela sommaren igenom, även om hästen inte kliar sig.
Jag sprayar precis ovanför svansen, längs sidorna om svansen och ett par spray i svansen där jag delar håren så det hamnar på svansroten.

Sen hade jag nog som de andra sagt i tråden, tvätta rent och smörj med mjukgörande om han har kliat så han är "sårig", så huden blir bra igen.
Spraya inte switch på såriga områden.

Vad jag har hört så hjälper det inte att sätta på täcke efter det har slagit ut, det ska göras innan säsongen börjar annars kan man lika gärna vara utan tills nästa säsong. Det resulterar i att de river sönder täcket i stället. Men det är vad jag hört :confused: Lycka till med din häst!

Man kan faktiskt laga täcken!

Man kan faktiskt laga täcken!

Ja, givetvis kan man det, men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att det jag hört är att om det redan börjat med eksemen så hjälper det inte att sätta på täcket när säsongen börjat. Inte vet jag om det är sant, men det var min veterinär och min hovslagare som sa det till mig förra året när min häst fick eksem. De menade att om man ska undvika det så ska man sätta på täcket innan säsongen börjar. Helst i slutet på april.

Här finns Prob , antingen ett paket eller så letar du bara upp själva oljan..
Hexocil finns i alla häst sports affärer,Granngården etc..Om man köper Prob schampo kan man börja med det istället för Hexocil.

Täcket får man räkna med att laga.Men jag har provat mig fram genom åren och det enda som är tåligast och håller bäst är B..tts täcke. De andra som ex B..jes osv säljer är alldeles för tunna i materialet och går sönder direkt om de kliar sig mot träd osv..Man får lag lappar med B..tts..

Ja, givetvis kan man det, men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att det jag hört är att om det redan börjat med eksemen så hjälper det inte att sätta på täcket när säsongen börjat. Inte vet jag om det är sant, men det var min veterinär och min hovslagare som sa det till mig förra året när min häst fick eksem. De menade att om man ska undvika det så ska man sätta på täcket innan säsongen börjar. Helst i slutet på april.

Du får ursäkta, men det var nog bland det dummaste jag har hört någon veterinär säga.:mad: Det är ju som att en läkare skulle säga till en person med gräsallergi "tyvärr har allergin redan brutit ut så kan du lika gärna ligga i gräset hela sommaren"...

Delvis KL
Ett eksemtäckes huvudsyfte är att först och främst hindra knotten från att bita hästen, är det då skäligt att tycka att man lika gärna kan låta hästen gå utan täcke och bli biten hela sommaren, bara för att man inte hann lägga på täcket innan knotten kom??
Nä, på med eksemtäcke så fort man kan. Min häst hade redan börjat klia när jag fick hem den förra våren, jag la direkt på ett eksemtäcke dygnet runt, samt schamponerade med Prob-schampo och Horsol enligt anvisning. Det tog ca 1½ vecka så var min häst klifri.
Ibland krävs det mer åtgärder än eksemtäcke för att ens häst ska hållas besvärsfri, den kanske även behöver stallas in nattetid för att ytterligare minska knottexponering. Min häst står därför även installad nattetid.

Ja, det gäller ju att hålla koll på hästen absolut.Att lägga på täcke och tro att problemen är röjda ur världen är ganska så naivt. Utan man får hålla koll på hästens beteende när knotten är igång.Är hästen mycket påverkad och nästan kliar/springer i panik ja då ska man helt klart låta den stå inne den tid knotten härjar. Men övrig tid så är det att smörja/spraya.Hålla täcket rent och helt.
Likaså hästen ska hållas ren.

Naiva hästägare verkar det finnas tyvärr... ofta skrivs det "kliar trots eksemtäcke"... därav mitt inlägg om att det oftast krävs mer förebyggande åtgärder än ett eksemtäcke, sedan finns det såklart eksemhästar med så grav eksem att de oavsett åtgärder har besvär av sin allergi.

Med sån hästhållning är det inte konstigt att hästarna har problem, det finns så mycket kunskap numera om hur man håller sin häst besvärsfri. Läs på !
MIn har haft knottallergi sen -90talet och man kan inte se att han har eksem. Men jag slutar inte behandla för det, täcke flugmedel och klådstillande av olika slag. Stressfri miljö och bra mat.

Med sån hästhållning är det inte konstigt att hästarna har problem, det finns så mycket kunskap numera om hur man håller sin häst besvärsfri. Läs på !
MIn har haft knottallergi sen -90talet och man kan inte se att han har eksem. Men jag slutar inte behandla för det, täcke flugmedel och klådstillande av olika slag. Stressfri miljö och bra mat.

Amen to that :bow:

Vill bara göra ett tillägg.

Har man ingen erfarenhet av eksem hästar så är det svårt att veta vad man ska göra utan att fråga. Veterinärer som säger att man ska lägga på täcke innan säsongen börjar annars är det meningslöst,den personen borde verkligen uppdatera sina kunskaper!

Täcke är aldrig för sent att lägga på, men man får räkna med extra jobb innan man får ett resultat av att hästen är "återställd". Man får vårda såren och klådan på de sätt som finns. Många företag "skor" sig på sjuka hästar med div täcken och påstådda medikamenten som botar osv. Man får helt enkelt leta tills man hittar de medlen som passar just sin häst. Sen finns det ju olika grader av eksem.sol eksem ex där man får skydda mot solen .Jag har ingen erfarenhet av sol just utan min har/hade grav knotteksem.Jag visste ingenting om detta när jag fick hem min grabb.Jag fick heller ingen upplysning om att hästen hade eksem. När han sedan i panik sprang hagen igenom och kliade sig blodig så förstod jag ju att det var något galet med det hela.Jag provade mig fram genom åren och har nu som först (4 år tillbaka) hittat det som passar honom bäst.Probolja,Hexocil,täcke + huva.Hålla huden ren och mjuk.Täcke och huva hålls rena och hela.Jag sprayar även utanpå täcket med flugspray för jag har märkt att själva surrandet gör honom lite nojjig.
Idag är han fin.Päls och man/svans finns kvar och han visar tydligt att nu är det för mycket med surr kring öronen och då kommer han in.
Så att kalla alla naiva med eksem hästar var kanske lite dumt av mig. Man lär så länge man lever och frågar man inget så får man inget veta. Men som sagt , det är aldrig för sent med eksemtäcke.Men man måste sköta om hästen på alla vis ändå trots täcket...Dessutom så får man lära sig att hantera nål & tråd eller symaskinen..;)

Jag behandlar också min häst som har eksem och det syns inte på henne heller att hon har det. Och hon står även inne på nätterna. Vad är det du vill att jag ska läsa på???

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka