Frukt och sockerintag (utbruten från Boosta immunförsvaret)

_Taggis_

Trådstartare
Jösses vad mycket socker varje dag. 1tomat, blomkål, vit

Jag tror mig vara ganska säker på att en får i sig betydligt mkt mer socker om en ersätter den dagliga rek. dosen frukt och grönt med annat. Människor äter liksom oavsett, frågan är bara vad. De jag känner som inte äter frukt och grönt äter andra mellanmål när de blir sugna, tex bröd, fikabröd, smågodis... Vi behöver nog inte ens diskutera skillnaden i sockerhalt.
 
De jag känner som inte äter frukt och grönt äter andra mellanmål när de blir sugna, tex bröd, fikabröd, smågodis... Vi behöver nog inte ens diskutera skillnaden i sockerhalt.
Nej det behöver vi inte diskutera. Flera kakor per dag eller flera frukter per dag -det är som att välja mellan pest eller kolera:grin:. Att föreslå så mycket frukt liknar rekommendationen 6-7 mackor per dag som var poppis på 70 talet.
 
Jag tror mig vara ganska säker på att en får i sig betydligt mkt mer socker om en ersätter den dagliga rek. dosen frukt och grönt med annat. Människor äter liksom oavsett, frågan är bara vad. De jag känner som inte äter frukt och grönt äter andra mellanmål när de blir sugna, tex bröd, fikabröd, smågodis... Vi behöver nog inte ens diskutera skillnaden i sockerhalt.

Håller helt med. Förstår inte varför folk är så rädda för fruktsocker, eller annat socker heller för den delen, i rimlig mängd.
 
Nej det behöver vi inte diskutera. Flera kakor per dag eller flera frukter per dag -det är som att välja mellan pest eller kolera:grin:. Att föreslå så mycket frukt liknar rekommendationen 6-7 mackor per dag som var poppis på 70 talet.

Livsmedelsverket rekommenderar visserligen 3 frukter om dagen.

(Edit: Två står det på en annan sida, men där omkring)
 
Läste en löpsedel idag, ”Håll dig frisk hela hösten! Fasta under natten!” :cautious::meh:

Nej, jag vet faktiskt inte, men har fått för mig att vitaminer är bra för bättre immunförsvar. Jag gör en smoothie varje morgon på apelsinjuice, spenat, ingefära och banan. Sen nån till frukt med jordnötssmör på. Det känns som att det täcker in en hel del bra grejor!

Annars tänker jag att det här tjatiga med att hålla avstånd och tvätta händer är en sjukt bra grej. Jag har aldrig varit så frisk som under pandemin. Klä sig varmt, kanske lite handsprit i väskan osv.
Samma här! Jag är normalt förkyld kanske varannan månad? Nu har jag känt av något som skulle kunnat bli en förkylning två gånger sen i februari! Jag tror att jag får alla förkylningar jag möter, verkar ha sämst immunförsvar. :p
 
Håller helt med. Förstår inte varför folk är så rädda för fruktsocker, eller annat socker heller för den delen, i rimlig mängd.
Jag är inte rädd för socker däremot så är det onödiga kalorier (jag tänker främst på raffinerat socker och inte frukt i rimlig mängd=några om dagen). Sen kan jag inte äta något sött inklusive frukt som mellanmål, det drar igång sötsuget på direkten och motverkar sitt syfte. Till/efter maten eller strax före för att döva hungern i väntan på en måltid går bättre och många har det betydligt värre än jag med sockerberoende.
 
Håller helt med. Förstår inte varför folk är så rädda för fruktsocker, eller annat socker heller för den delen, i rimlig mängd.

Får inte hjärnan kolhydrater funkar den inte... jag blir så less när mat och dess beståndsdelar framställs som gift (snacka om trigger för ätstörningar!). Klart att man inte ska trycka i sig kopiösa mängder raffinerat socker men någon måtta på alarmismen får det vara. Är man sugen på en karamell ska man äta en karamell.

Vi måste måste verkligen njuta på vägen och där ingår väl valda kolhydrater/socker :D
 
Får inte hjärnan kolhydrater funkar den inte... jag blir så less när mat och dess beståndsdelar framställs som gift (snacka om trigger för ätstörningar!). Klart att man inte ska trycka i sig kopiösa mängder raffinerat socker men någon måtta på alarmismen får det vara. Är man sugen på en karamell ska man äta en karamell.

Vi måste måste verkligen njuta på vägen och där ingår väl valda kolhydrater/socker :D
Men verkligen! Blir så less när jag ser allt från media till privatpersoner prata om vissa sorters mat som "dålig", "onödig" och liknande. För mig spelar den psykiska hälsan in nästan lika mycket som den fysiska hälsan när jag bestämmer vad jag ska äta, och då kan en kanelbulle eller en karamell banne mig vara det bästa och mest nödvändiga som finns ibland! Det är nyttigt att inte alltid äta supernyttigt, är min bestämda åsikt.
 
Får inte hjärnan kolhydrater funkar den inte... jag blir så less när mat och dess beståndsdelar framställs som gift (snacka om trigger för ätstörningar!). Klart att man inte ska trycka i sig kopiösa mängder raffinerat socker men någon måtta på alarmismen får det vara. Är man sugen på en karamell ska man äta en karamell.

Vi måste måste verkligen njuta på vägen och där ingår väl valda kolhydrater/socker :D

Vad du gör och vad som fungerar för dig är givetvis din business, men varför i hela fridens namn menar du att socker måste ingå? Finns det något som helst stöd för att jag skulle njuta mer av livet för att jag äter socker?

Och om jag skulle äta en karamell så fort jag är sugen på den så skulle jag typ inte göra annat. Äter jag socker så blir jag sugen på mer och sen är det igång.
 
Håller helt med. Förstår inte varför folk är så rädda för fruktsocker, eller annat socker heller för den delen, i rimlig mängd.
Rädd för :nailbiting: socker. Ja...vad är då rimlig mängd. 2-3 frukter per dag är sannerligen inte rimligt. 1-2 i veckan...kanske.
Livsmedelsverket rekommenderar visserligen 3 frukter om dagen.(Edit: Två står det på en annan sida, men där omkring)
Vilket ju är helt galet i denna överviktiga värld. Men visst min son som hänger på gymmet 5 dagar i veckan och trots det ser ut som binnikemasken äter allt han äter kan säkerligen trycka i sig 3 frukter om dagen utan att hans fett inlagrande hormon svajar.
Får inte hjärnan kolhydrater funkar den inte... jag blir så less när mat och dess beståndsdelar framställs som gift
Nja gift är överdrivet - mindre bra val är ett bättre sätt att framställa frukt. Varför väljs alltid banan, apelsin och äpple som det ultimata snackset / mellanmål? Morot, vitkål, blomkålsbukett är väl flera snäpp "bättre val" när det gäller uttrycket ät mer frukt &grönt. Grönt på vardagar och frukt på helgen. Personlig gissning...frukten är söt och god....rå vitkål -inte lika kittlande. Hjärnan hos friska människor får den glukos den behöver oavsett kosthållning. Bara människor med diabetes typ 1 måste vara observanta.
Vill bara trycka lite extra på det här. Man brukar säga att ca 60-70% av immunförsvaret sitter i magen men det glöms ofta bort tycker jag (även av mig).
Ja eller i tarmarna . Och tyvärr så har människor i väst "skitdåligt" med goda tarmbakterier
 
Rädd för :nailbiting: socker. Ja...vad är då rimlig mängd. 2-3 frukter per dag är sannerligen inte rimligt. 1-2 i veckan...kanske.
Vilket ju är helt galet i denna överviktiga värld. Men visst min son som hänger på gymmet 5 dagar i veckan och trots det ser ut som binnikemasken äter allt han äter kan säkerligen trycka i sig 3 frukter om dagen utan att hans fett inlagrande hormon svajar.
Nja gift är överdrivet - mindre bra val är ett bättre sätt att framställa frukt. Varför väljs alltid banan, apelsin och äpple som det ultimata snackset / mellanmål? Morot, vitkål, blomkålsbukett är väl flera snäpp "bättre val" när det gäller uttrycket ät mer frukt &grönt. Grönt på vardagar och frukt på helgen. Personlig gissning...frukten är söt och god....rå vitkål -inte lika kittlande. Hjärnan hos friska människor får den glukos den behöver oavsett kosthållning. Bara människor med diabetes typ 1 måste vara observanta.
Ja eller i tarmarna . Och tyvärr så har människor i väst "skitdåligt" med goda tarmbakterier

Totalt trams. 2-3 frukter per dag är inte orimligt för en vuxen.
 
Rädd för :nailbiting: socker. Ja...vad är då rimlig mängd. 2-3 frukter per dag är sannerligen inte rimligt. 1-2 i veckan...kanske.
Vilket ju är helt galet i denna överviktiga värld. Men visst min son som hänger på gymmet 5 dagar i veckan och trots det ser ut som binnikemasken äter allt han äter kan säkerligen trycka i sig 3 frukter om dagen utan att hans fett inlagrande hormon svajar.
Nja gift är överdrivet - mindre bra val är ett bättre sätt att framställa frukt. Varför väljs alltid banan, apelsin och äpple som det ultimata snackset / mellanmål? Morot, vitkål, blomkålsbukett är väl flera snäpp "bättre val" när det gäller uttrycket ät mer frukt &grönt. Grönt på vardagar och frukt på helgen. Personlig gissning...frukten är söt och god....rå vitkål -inte lika kittlande. Hjärnan hos friska människor får den glukos den behöver oavsett kosthållning. Bara människor med diabetes typ 1 måste vara observanta.
Ja eller i tarmarna . Och tyvärr så har människor i väst "skitdåligt" med goda tarmbakterier

Jag äter 2-3 frukter om dagen och är både normalviktig och frisk. Inget sötsug överlag, och tycker frukt är utmärkt mellis och frukost. Jag litar på Livsmedelsverket.
 
Jag är inte rädd för socker däremot så är det onödiga kalorier (jag tänker främst på raffinerat socker och inte frukt i rimlig mängd=några om dagen). Sen kan jag inte äta något sött inklusive frukt som mellanmål, det drar igång sötsuget på direkten och motverkar sitt syfte. Till/efter maten eller strax före för att döva hungern i väntan på en måltid går bättre och många har det betydligt värre än jag med sockerberoende.

Förstår att det är högst individuellt. Själv har jag inte sötsug, så har inga problem med att äta frukt utan att det triggas igång något. Det eventuella onödiga kalorierna i raffinerat socker är inte något problem heller. Så man får helt enkelt hitta vad man tycker funkar för en själv och det är nog som sagt väldigt individuellt.
 
Så man får helt enkelt hitta vad man tycker funkar för en själv och det är nog som sagt väldigt individuellt.
Absolut det är individuellt. Lätt för att lägga på sig vikt, kanske redan är överviktigt så är socker (inkl. fruktsocker) ett sämre val än att tex välja grönt att ha i smoothies eller som snax/mellanmål. Problemet att frukt har en "nyttighetsstämpel" det har alltid varit bra att äta mycket frukt. Vilket de för många idag INTE är att bra val längre definitivt inte 2-3 per dag. En smoothie gjord på vitkål, selleri, spenat avocado ett par valnötter/mandlar salt och peppar är ett bra mycket bättre val än en smoothie som din -banan, juice och spenat. Skillnaden .....din är söt det är inte den gröna.
Jag är 50, smal och gör någon form av träning varje dag, men skulle aldrig kunna hålla vikten med 3 frukter om dagen. Jag har turen att inte behöva räkna kalorier och vara vaksam. Bjuds det på tårta /bulle /kakor på jobbet kan jag äta av det utan dåligt samvete. Men skulle inte klara av en kakburk som alltid stod framme, godiskorgen till jul osv. Är tacksam över att vi inte har sånt på jobbet. Vi har fruktskål. Jag tar hem ett päron till helgen då det är gott att ha lite på osten..
 
Jag äter 2-3 frukter om dagen och är både normalviktig och frisk. Inget sötsug överlag, och tycker frukt är utmärkt mellis och frukost. Jag litar på Livsmedelsverket.
Så om jag äter 3 frukter om dagen blir jag normalviktig och slipper sötsug?

Eller vad menar du? Att det funkar för dig innebär inte per automatik att det fungerar för alla.
 
Får inte hjärnan kolhydrater funkar den inte... jag blir så less när mat och dess beståndsdelar framställs som gift (snacka om trigger för ätstörningar!). Klart att man inte ska trycka i sig kopiösa mängder raffinerat socker men någon måtta på alarmismen får det vara. Är man sugen på en karamell ska man äta en karamell.

Vi måste måste verkligen njuta på vägen och där ingår väl valda kolhydrater/socker :D
Jag funderade faktiskt på det igår då mitt sockerbehov är större än det någonsin har varit och det beror på hjärntrötthet. Jag kollade då faktiskt upp hur mycket tillsatt socker som är okej och enligt livsmedelsverket är 50-75 gram/dag okej, lite beroende på ens totala kaloribehov, energin från socker bör inte överstiga mer än 10% av ens totala energibehov. Jag kände mest ojdå, jag behöver verkligen inet oroa mig för det sockerbehov jag har för 50 gram/dag kommer jag inte upp i. Så, jag tänker fortsätta ge min hjärna det den behöver och sluta lyssna på hjärnspökena :p
 
Så om jag äter 3 frukter om dagen blir jag normalviktig och slipper sötsug?

Eller vad menar du? Att det funkar för dig innebär inte per automatik att det fungerar för alla.

Nej sa jag att det per automatik fungerar för alla? Jag svarade på ett påstående att det skulle vara orimligt med den mängden frukt och farligt för vikten. Jag tyckte att jag precis svarade i ett inlägg till dig att det är högst individuellt. Och så har jag skrivit vad Livsmedelsverket rekommendation är.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp