frukt, är det farligt?

Sv: frukt, är det farligt?

fast jag undrar jag om inte det är överdrivet. min hund har ju satt i sig hela paket (det är väl 1 kg i en låda?) druvor och han lever och har god hälsa.

1 g är mycket c-vitamin! vanliga brustabletter innehåller ju 1 g, det skulle alltså bli ca 4 tabletter till labben. mååånga apelsiner... ingen risk med det alltså.

Då borde mina hundar dött långt tidigare än dom gjorde.
Mulle avgudade både vindruvor och russin, och kunde lätt sätta i sej ett halvkilo om han fick chansen.
Balto var likadan :crazy:

Cillamuffins:
500 gram e det väl i dom där förpackningarna med kärnfria druvor? :confused:

Altså, jag har ingen aning. Har aldrig fått en hund som blivit dålig va dem heller..Men så är de inte så förtjusta i dem, mest tuggar sönder dem och låter de ligga och kleta i soffan.:angel:
Samma sak med äckliga oliver, sänder tuggade men inte svalda.:D

Hundlivs källa är: (om någon orkar googla)

Grape and Raisin toxicity i dogs, av katarina McKnight, hämtad ur Veterinary Technician, ferbuari 2005.
The Wrath of grapes, av charlotte Means, hämtad ur ASPCA AnimalWatch, sommar 2002, vol 22, nr 2.
Grapes, raisins and sultanas, and other foods toxic to dogs, av alexander Campbell,UK Vet, Vol 12, nr 1 januari 2007.

fast jag undrar jag om inte det är överdrivet. min hund har ju satt i sig hela paket (det är väl 1 kg i en låda?) druvor och han lever och har god hälsa.

1 g är mycket c-vitamin! vanliga brustabletter innehåller ju 1 g, det skulle alltså bli ca 4 tabletter till labben. mååånga apelsiner... ingen risk med det alltså.

Det lär ju som med allting annat kunna variera från individ till individ också. Sedan kan man ju fråga sig en utåt sett frisk hund nödvändigtvis måste vara det. På katter ser man i regel inga kliniska sjukdomssymptom förrän ca 70% av njurfunktionen är satt ur funktion.

fast nog borde det synas flera år senare? hunden är trots allt 7,5 år nu, och första lådan med druvor åt han nog redan som ettåring.

Hundlivs källa är: (om någon orkar googla)

Grape and Raisin toxicity i dogs, av katarina McKnight, hämtad ur Veterinary Technician, ferbuari 2005.
The Wrath of grapes, av charlotte Means, hämtad ur ASPCA AnimalWatch, sommar 2002, vol 22, nr 2.
Grapes, raisins and sultanas, and other foods toxic to dogs, av alexander Campbell,UK Vet, Vol 12, nr 1 januari 2007.

tackar :bow:

"Endast några få vindruvor eller russin kan leda till att hunden avlider.
Så lite som 4.7 gram per kroppskilo har visat sig kunna vara dödligt. Det verkar inte som att saften
från vindruvor utgör något hot, utan endast hela druvan i sig. Men ingen kan ännu säga om det är skalen eller
köttet i druvorna som orsakar symptomen."

Jösses, hade inte en aning om detta! Min jack russel tycker om att springa och leka med vindruvor på golvet (kladd) och även smaka lite på dem. Tänk vad man lär sig :) Nu är det slutlekt med druvor iaf...

Läste nyss i RC Breeders info om att dom har tillsatt druva i maten för att komma åt antioxidant polyfenol.Druvan är en kolhydrat.

Jag har fått ordination av veterinär att ge min hund c-vitamin (brustablett upplöst i vatten) mot UVI, när antibiotika inte hjälpte, så att det skulle vara livsfarligt har jag svårt att tro... Däremot var det lite svårt att få hunden att dricka eländet!

Det där med druvur och russin hade jag aldrig hört tidigare - alltid lär man sig något nytt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka