frukt, är det farligt?

Milosari

Trådstartare
min inneboende har läst på nätet att c-vitaminer är livsfarligt för hundar. hunden skulle alltså kunna bli allvarligt sjuk om den åt en apelsin. druvor skulle enligt uppgift vara extra farliga och innehålla något giftigt ämne som hundar kan dö av. finns det någon som helst sanning i påståendet?

jag har under hela mina hundars livstid haft fruktstunder med dem, dvs jag äter hälften av frukten och de får resterna. druvor är en favorit hos både mig och labben, medan schäfern föredrar bananer. ska vi sluta med våra frukstunder eller är det bara att smaska på?

Sv: frukt, är det farligt?

Oj, det undrar jag med.

Birk får alltid smaka när jag äter frukt! :crazy:

Har aldrig hört talas om det, och hoppas verkligen inte det är sant!

Jag har aldrig hört talas om det :crazy: Fråga henne vilken sida det var hon läste det på.

Douglas åt ofta och gärna frukt och inte mådde han sämre för det.
Harley däremot skulle förmodligen dumförklara mig med blicken om jag ens erbjöd honom en bit. Låter befängt tycker jag.

Jag har hört att vindruvor inte är bra för hunden..... om det stämmer eller ej vet jag dock inte!

loke satte igår i sig 3 persikor och 5 kiwis. den som mådde sämst av det var jag, eftersom han valt att ha kalaset i min säng. men finns det gifter i frukt som på något sätt kan lagras i kroppen? är viss frukt farligare än annan?

Druvor o russin kan ge njurskador, man vet inte varför o vilken dos som är farlig finns det olika uppgifter om.
Persikokärnor bla, innehåller cyanid, jag tror inte att det är så farligt om hunden inte tuggar sönder många. Jag har däremot varit med om att operera bort hela persikokärnor som fastnat i tarmen.
PL

Nej, C-vitamin är inte farligt för hundar. Eftersom C-vitamin är en vattenlöslig vitamin så kan den inte lagras i kroppen utan överskottet som hunden inte behöver kissas ut.
Vindruvor (och russin) sågs i större mängd kunna vara giftigt,men med annan frukt är det, vad jag förstått, fritt fram.

Hade ingen aning om detta. Vår jämte älskar druvor. Han brukar ta de sista druvorna på klasarna, sådan som vi ratat. Får tänka på att lägga dem utanför räckhåll nu.

Rabarber (och äpplen) innehåller oxalsyra, har hört att hundar inte ska äta det men vet inte om det är skadligt direkt..
peter_lundin kanske vet?

Jag har också fruktstunder med min hund. Hon älskar frukt och grönsaker, speciellt banan. Hon tigger aldrig när man äter mat, men frukt däremot.. :)

Druvor o russin kan ge njurskador, man vet inte varför o vilken dos som är farlig finns det olika uppgifter om.
Persikokärnor bla, innehåller cyanid, jag tror inte att det är så farligt om hunden inte tuggar sönder många. Jag har däremot varit med om att operera bort hela persikokärnor som fastnat i tarmen.
PL

ja, det är väl risken för att de ska fastna som är störst antar jag? obs att jag inte gav honom persikorna, han stal dem.

vad är är det i druvor och russin som är skadligt? vad är minsta dosen som det finns uppgifter om? att min hund tål en hel klase (stöld igen) har han visat, men finns det risker med små mängder så och då under flera år? eller är det en stor mängd under ett tillfälle som kan orsaka skador?

Då skulle min hund vara död o begraven nu... i alla fall om apelsiner och clementiner o liknande var giftiga. Det är nämligen det bästa hon vet, tar man en apelsin och börjar skala har man en dregglande rottis halvt i knät, så knasig blir hon inte ens av köttbitar...

Min hund slille nog vara sjuk i detta laget nu...för min hund får alltid ett äpple eller en morot att äta när jag tar det..kanske varannen dag eller så...hon älskar verkligen äpplen...

måste ju få la lite frukt stunder med henne...

Hundar producerar sitt eget C-vitamin, men inte är det skadligt för det :P Foder har ofta tillsatt C-vit. C ger man ju också i större doser när hundarna har UVI.

Överskott på c-vitamin orsakar diarre.

Mina jyckar älskar frukt, och får smaka reglebundet, har aldrig märkt att de skulle må dåligt av det.
Därwmot får de inte vindruvor då jag fått lära mig att det är farligt..

men äpple, päron, banan osv, mkt uppskattat:D

"Endast några få vindruvor eller russin kan leda till att hunden avlider.
Så lite som 4.7 gram per kroppskilo har visat sig kunna vara dödligt. Det verkar inte som att saften
från vindruvor utgör något hot, utan endast hela druvan i sig. Men ingen kan ännu säga om det är skalen eller
köttet i druvorna som orsakar symptomen."

Ger njurbesär. Efter ca två timmar börjar hunden kräkas.Symptom som trötthet och diarré etfer 5-6 timmar. Eftersom de första syptomen är så diffusa kan det ta flera dagra innan ägaren förstår att hunden är förgiftad. Akuta njurbesvär visar sig genom att hunden mister aptiten, får bod i urinen och visar tecken på smärta.

Källla hundliv, nr 5 2007.

Är det ingen här som läser hundtidningar?
(må vara en blaska, men man kan ju lära sig något iaf.. )

C-vitamin. Används mot urinvägsinfektioner. Då det är ph-sänkande.
I det sammanhanget rekomenderar de en dosom 1 gram C-vitamin per tio kilo hund.

Står även att det påståtts motverka HD och AD. Men dementeras senare i artikeln..

kan vara olämpligt att ge om hunde har njur problem och för mycket c-vitamin kangöra att den får svårt att utsöndra vitaminet.
Och kan utveckla urinsten vid lverdos...

i slutet av artikeln,

""-låt hunden dela dina äppelbitar, det täcker behovet.""

från samma nummer i hundliv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka