Frukost som mättar :)!

bettysmatte

Trådstartare
Tycker att frågan om vad man ska äta till frukost som man håller sig mätt på kommer rätt ofta här, så jag tänkte dela med mig av vad jag åt igår morse som höll mig mätt hela förmiddagen. Det blev ett kokt ägg, en halv hembakt brödskiva med smör och - tada - ca 2 dl vita bönor i tomatsås. Bönorna stod i kylen, och hade blivit över. När jag såg dem tänkte jag att det kunde nog vara gott tillsammans med kokt ägg. Och det var det :)! STORT plus också för att jag höll mig så mätt ändå fram till lunch. Så ett litet tips från mig :)!

Sv: Frukost som mättar :)!

Äter jag vanlig havregrynsgröt är jag tokhungrig efter en timme :p

Blandar jag i mandelmjöl och en massa nötter står jag mig ungefär tre timmar istället.

Jag blir hungrig av kolhydrater men med mitt egna hembakade bröd håller jag mig mätt. Det är till hälften grova mjölsorter samt linfrö, pumpafrö och solrosfrö.

Gröt gör mig också hungrig på en timme, även om jag har i linfrö och rågflingor. Äter jag fett (som bacon) är jag mätt så jag inte vill ha lunch.

Att käka gröt är som att slänga bensin på brasan för mig. Jag är mer hungrig när jag är klar, än när jag började.

Två rågmackor (sådant man köper i litet fyrkantigt paket, hoppas någon förstår) med en tjock skiva kassler på var skiva.

Annars funkar gröt på fiberhavregryn för mig.

Eller en skål med keso med en skivad banan över.

Jag tror människor är olika, vissa blir mätta på kolhydrater med lite lagom med protein medan vissa blir mer mätta på ägg, typ omelett eller så? Själv blir jag vrålhungrig efter en omelett på några ägg, funkar absolut inte för mig.

På helgerna brukar jag äta äggröra på två ägg - oftast med någon form av lax till men ibland med avocado eller ett par skivor bacon istället.

På vardagarna dricker jag bara en stor kopp te med 2 msk smör och 1 tsk kokosfett (med neutral smak) mixat med stavmixer så att det blir "lattekonsistens".

I båda fallen står jag mig utan problem minst 6 timmar.

Passar på medan tråden är aktiv.

Tips på frukost utan gluten och kött? har lite svårt för ägg men kan ibland äta ett kokt :)

Min ständiga frukost är 250g kvarg/yogurtblanding (lidls), i den har jag 1 äpple eller 1 banan och 30g müsli och till detta även ett kokt ägg. Äter alltid frukost vid 07 och äter lunch mellan 11.30-12.00 behöver i stort sett aldrig äta mellanmål före lunch.
Om jag äter nåt annat blir det i regel fibergröt men då måste jag ha 1-2kokta ägg också annars äter jag på väggarna före lunch.

Min standardfrukost är turkisk yoghurt med lite hallon och blåbär, sedan har jag på lite linfrön, solroskärnor, pumpakärnor och valnötter. Tröttnar aldrig på det tror jag! Å håller mig mätt läänge..

Hej!

Det enda som funkar för mig (dvs det enda som jag inte är totalt svimfärdig av 2 timmar senare) är fil med hemmagjord müsli gjord på havregryn, vetekli och russin. Det är snudd på det enda jag fixar att äta på morgonen dessutom :-)

/Lavinia

Två hårtbrödskivor, med leverpastej, Önos smörgåsgurka. Klarar mig till 10.00. Äter då en till smörgås på jobbet, om tid finns. Jag behöver äta lite mindre portioner, men ofta.

Det enda som funkar för mig är att inte äta frukost alls. Låter kanske knäppt, men så är det. Går upp vid 6.30, äter jag frukost då håller jag på att DÖ vid tio (har lunch vid 12.30 cirka). Men om jag enbart dricker kaffe håller jag mig till lunch utan att bli hungrig.
Jag har rätt fysiskt jobb också.
Är detta normalt?

Som frukost har jag provat allt från fiberrika kolhydrater till LCHF och kombinationer av de två (dvs protein + långsam kolhydratskälla).

Själv äter jag 2 stycken surdegsknäckebröd med pålägg och grönsaker, ett halvt glas fil och en frukt. Står mig ända till lunch.

Jag äter ju massor ägg i olika form. Speciellt äggröror med tex spenat, paprika, tomat el dyl.
Men funkar inte det för dig, kan jag rekommendera att baka eget grovt glutenfritt bröd. Jag gör ett med linfrön, pumpafrön och boveteflingor. Det håller jag mig ganska länge på.
Vill du äta varm frukost går det att göra någon typ av potatis - stekt, t ex, eller som "hash browns". Till det stekt tomat, spenat, bönor.

Annars yoghurt med någon typ av bärkompott och lite honung.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
Äldre Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:). Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: majola
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
4 001
Senast: Anna
·
Mat Oförutsedda utgifter denna månad ger mig 7 kr om dagen för mat resten av april :o Ja, eller 30 kr i veckan då om man kan köpa något för...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 614
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?