Frostnupet gräs = farligt?

Abova

Trådstartare
Första frosten i morse !

Vi är många som fått lära oss att frostnupet gräs är något som kan orsaka fång. Men vad är det egentligen för process i gräset som ger denna effekt.

Jag har förstått det som att gräset blir "stressat" och då släpper upp större halter av fruktan som i sin tur kan utlösa fång.
Därför har jag fått lära mig att man ska vänta ett par timmar så solen får värma upp gräset och därför står också mina hästar denna morgon inne liksom de gjorde förra året och surar med varsin kaka hö för att snart få komma ut i sin gräshage.

Men så började jag fundera.
Om nu gräset blir så stressat, hinner verkligen denna process gå tillbaka på bara ett par timmar för att solen värmt upp ytan på gräset?

Sv: Frostnupet gräs = farligt?

Jag har hört samma anledning. Sann eller ej, men ingen av mina har någosin drabbats av minsta lilla problem av att äta frostigt gräs. Varken icke-fångisar eller fångisar (!).

Om man jmf med hur fruktanet fluktuerar under sommaren, så känns det inte rimligt att fruktanet sjunker så fort frosten töat, spec som det ju är sol och fint i övrigt idag.

Ska man tro den här sidan är det heller ingen större fara vid frost, däremot vid frost och sol, dock lite förvånande så under fem minus däremot.

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Lite utdrag:

Fruktan är löslig i vatten, och precis som alla lösliga ämnen, gör det att fryspunkten sjunker. Växter använder därför fruktan för att skydda sigsjälv mot frost. Därför stiger fruktanhalten kraftig när temperaturen kommer under 5 minusgrader.

För att veta hur mycket risk det finns för en hög fruktanhalt har vi gjort en slags lathund. Där kan du se när det är bättre att inte ha din häst på bete och när riskerna däremot är lägre.

Den här lathunden ger bara vädrets inflytande på fruktanhalten. Kom ihåg att det finns flera faktorer som spelar en roll, så som grässort, marksort, näringsämnenas tillgänglighet och årstiden.

Vid den här tabellen utgår man från gräs som växer på en tillräckligt fuktig mark med tillräckligt med näringsämnen. Gräs som har en brist på vatten och/eller näringsämnen har en permanent högre fruktanhalt!

Frost, ingen sol
Ingen tillväxt, ingen fotosyntes, genomsmittlig fruktanackumulation
Risk: Genomsnittlig

Frost, strålande sol:
Ingen tillväxt, mycket fotosyntes, mycket fruktanackumulation
Risk: Extremt hög

Nattfrost, på dagen <15°C, strålande sol
Låg tillväxt, mycket fotosyntes, mycket fruktanackumulation
Risk: På morgonen extremt hög, på dagen sjunkar det till hög

På natten och dagen >5°C <15°C, strålande sol
Låg tillväxt, mycket fotosyntes, mycket fruktanackumulation
Risk: På morgonen låg, på dagen stiger det till hög

På natten och dagen >15°C, strålande sol
Hög tillväxt, mycket fotosyntes, lite fruktanackumulation
Risk: På morgonen låg, på eftermiddagen stiger det lite

På natten och dagen >15°C, molnigt
Mycket tillväxt, lite fotosyntes, ingen fruktanackumulation
Risk: Låg

Sammanfattning:

När temperaturen är/har varit runt eller under noll, är risken hela dygnet hög.

Vid varmt soligt väder är den bästa betestiden på natten och på morgonen.

Vid varmt molnigt väder är den bästa betestiden på eftermiddagen och på kvällen.

Det är farligt att beta:

På eftermiddagen eller tidigt på kvällen på en solig dag

På en solig dag när temperaturen stannar under 15 plusgrader

Hela dagen efter en natt då temperaturen har varit under 5 minusgrader

När gräset har en brist på vatten eller näringsämnen

När gräset är kortklippt eller kortbetad

Det är tryggt att beta:

Tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte har varit under 5 minusgrader

På en molnig dag när det är varmare än 15 plusgrader

Uteslutande när gräset har tillräckligt med vatten och näringsämnen

Om det där stämmer så är det ju en massa faktorer att ta hänsyn till, och frosten är bara en, vissa frostmornar är det bästa att släppa ut då och ta in sen, andra frostmornar att ha inne och släppa ut sen, osv.

Och är eg rakt av högt med fruktan nu, iom att det iaf här är solig dag men under plus 15. Och då med tillägget med nattfrost + sol också. Så ska man följa tabellen är det ju inte 'säkert' släppa ut alls på gräs idag.

Men jag har *peppar, peppar och ta i trä* aldrig haft minsta lilla problem, annat än regn efter torka, men annars har inte ens fångkänsliga reagerat minsta lilla på frost, oavsett väderlek 'runtikring'

Senast ändrad:

Har hört att man ska vänta till på em med att ta ut dom på gräset.
Så idag får dom gå i vinterhagen tills dottern kommer hem från skolan.
Dom är nog lagomt sura tills dess kan jag tänka mig :mad:.

gräset kan inte växa när det är så kallt och då hoper fruktanet sig upp. så länge det är varmt, dvs minst 10-15 plussgrader på dagen, så börjar det då att växa igen och fruktanhalten sjunker. med är det kallt hela dagen så är det farligt hela dagen också....

min fånghäst har munkorg halva dagen när det är kyliga nätter och varma dagar. tänker inte ta några chanser....

Våra hästar går i sina gräsrika hagar året om, dygnet runt.
Med tanke på hur lite man vet om fång så tror jag inte att detta på ngt sätt är ngt man behöver bekymra sig om. Det finns nog mängder med saker som kan få en känslig häst att reagera, som man inte ens tänker på, men jag tror inte att det är ngt som en normal häst löper risk att drabbas av.

En hästs som aldrig haft fång kan ändå vara känslig tillfälligt och reagera när bägaren rinner över. De kan reagera på en sån simpel sak att de råkar äta lite för mkt smörblommor mitt i sommaren när de av ngn anledning är svaga.

Så ska man hålla på o oroa sig för såna saker kanske man ska ställa sin häst på grusbana året om. Det finns alltid risker. Men en frisk häst klarar att hantera utevistelse året om med allt vad det innebär.

Fast man har i försök där man tillfört höga mängder fruktan utlöst fång hos samtliga hästar. Nu har man förvisso utlöst fång med lite av varje genom åren, och det är rätt lätt i klinisk miljö att orsaka fång.

Hursom så i dagsläget är ju samtliga 'som kan' överens om att fruktanhalten utan tvekan är en, och troligen en av de större, faktorerna som kan utlösa fång. Men det är just kan, eftersom det helt uppenbart är så att vissa hästar är känsligare än andra. Men man vet inte vilken sort man har innan det är försent.

Så jag anser inte det vara överdrivet att fundera lite över fruktanhalten, naturligtvis utan att det går till överdrift. Men att tycka att 'en frisk häst klarar av utevistelse året om med allt vad det innebär' anser jag också vara en överdrift.

De flesta fånghästar var 'fullt friska och normala' innan de fick fång, ofta kommer det ju just plötsligt och förvånande.

Så varken överdriva risken, eller negligera den (vilket jag ansåg du gör)

Våra hästar går i sina gräsrika hagar året om, dygnet runt.
Med tanke på hur lite man vet om fång så tror jag inte att detta på ngt sätt är ngt man behöver bekymra sig om. Det finns nog mängder med saker som kan få en känslig häst att reagera, som man inte ens tänker på, men jag tror inte att det är ngt som en normal häst löper risk att drabbas av.

En hästs som aldrig haft fång kan ändå vara känslig tillfälligt och reagera när bägaren rinner över. De kan reagera på en sån simpel sak att de råkar äta lite för mkt smörblommor mitt i sommaren när de av ngn anledning är svaga.

Så ska man hålla på o oroa sig för såna saker kanske man ska ställa sin häst på grusbana året om. Det finns alltid risker. Men en frisk häst klarar att hantera utevistelse året om med allt vad det innebär.

Tror det finns en del att läsa på för dig ang. fång.

Jag är helt med på att fruktan verkar vara en av bovarna i fångdramat, men samtidigt så var det ganska stora mängder fruktan som utlöste fånget i försöken. Minns inte hur mkt gräs de skulle behöva äta per dag för att få i sig motsvarande mängd fruktan, men det var åtskilligt mkt mer än min häst skulle kunna få i sig.

Är dock lite nojjig nu då frosten har kommit och letar puls, stelhet m.m på hästen och hoppas hoppas hoppas att det går vägen. Hon har dock inte fått fång av frostgräs innan, men man vet ju aldrig.

Fast de höga mängder fruktan som var i studien, de 'garanterade' ju fång, men det innebär ju inte att allt under det är 'säkert'.

självklart inte då hästar är olika känsliga individer, men de prövade som jag förstod med mindre mängder fruktan först och höjde sedan tills fånget utlöstes. Eller har jag fattat helt fel?

Tror det finns en del att läsa på för dig ang. fång.

håller med!!

min häst klarade hela förra sommaren på gräs (och denna också...) men på vintern fick han fång...

finns dessutom risk för kolik om hästen äter fruset gräs. det har jag varit med om.

Det står det inget om, det som står är:

Den australiska proffessorn Christopher Pollit vid universitet i Queensland gav hästar 7,5 gram fruktan per kilo kroppsvikt, och inom 48 timmar hade alla hästar fång.

Mina går på bete fortfarande, även om det inte är några sanslösa mängder gräs kvar. (De äter hö också.) Så OM de kan få fång av frostigt gräs så är det nog redan för sent. Jag lär ju inte vara ensam om den situationen heller.

En häst som haft fång är såklart i riskzonen att råka ut för detta igen.:eek: Självklart måste du som hästägare vara mer uppmärksam på förändringar och minimera riskerna så gott det går. Många fånghästar kan efter sjukdomsutbrott ALDRIG gå på gräs igen utan att bli sjuka. Vissa kan gå på gräs igen men då kräver det att du som hästägare är uppmärksam på de faktorer som utlöser fång. Fång är otroligt plågsamt för hästen och veterinärräkningarna enorma så det lönar sig att vara försiktig..

Du har säkert rätt, men det var i alla fall olika nivåer på proven. Kanske fick alla oavsett nivå fång? (hittar inte artikeln just nu).

Men det som förvånar mig är varför de inte i såfall gjorde tester på lägre doser fruktan. Minns jag fel om jag säger att hästarna skulle behöva beta motsvarande ett ton (:eek:) i torrsubstans av gräset för att komma upp i motsvarande nivåer? Isåfall är det ju absolut inget konstigt med att hästarna fick fång av testet och då känns inte studien så relevant.

Men jag har väl förstås missuppfattat den delen också :o

Senast ändrad:

Hittade en annan studie, fast den säger iofs att det är helt orimligt att få fruktanutlöst fång av bete whatsoever så..? Mina fetstilsmarkeringar:

Fruktaner - fång?

Att stora intag av fruktaner skulle kunna orsaka fång hos häst Milanovich et al, 2006; Van Eps & Pollitt, 2006) och nöt (Thoefner et al., 2004) har påvisats, dock ej i relation till bete.

Thoefner et al. (2004), Milinovich et al. (2006) och Van Eps & Pollitt (2006) använde doser om 7,5-12,5 g OF/kg kroppsvikt för att inducera fång. Det bör poängteraatt den OF som användes i försöken hade β-2,1-bindningar, till skillnad från gräs som (under svenska förhållanden) främst har β-2,6-bunden fruktan. Om man räknar på hur mycket fruktan en häst får i sig på bete, är halterna normalt sett betydligt lägre än de doser som har använts för att inducera fång.

Ett räkneexempel av Jansson (2006), visaatt om hästen betar 3 kg ts per 100 kg kroppsvikt på en dag (vilket är ett högt intag) av ettgräs innehållande 15 % fruktan, så får den i sig 450 g fruktan/100 kg kroppsvikt. Detta motsvarar 4,5 g fruktan/kg kroppsvikt, vilket är lite mer än hälften av de halter som använts för att inducera fång (van Eps & Pollitt, 2006; Milinovich et al., 2006). För ahästen ska konsumera motsvarande mängd fruktan som använts i de fånginducerade försöken (7,5 g fruktan/kg kroppsvikt), måste betet eller fodret innehålla ungefär 30 %fruktan (300 g/kg ts), om man räknar med en konsumtion av 3 kg ts/100 kg kroppsvikt. denna studie återfanns det högsta fruktaninnehållet i förtorkad grönmassa för ensilage (34,1 g/kg ts) och det lägsta innehållet (3,3 g/kg ts) i ensilage. Om man räknar på hur mycket medelhästen i försöket (475 kg), behöver konsumera för att inta 7,5 g fruktan/kkroppsvikt, blir det ungefär 104 kg ts av grönmassan, respektive 1080 kg ts av ensilaget. Dessa resultat är således helt absurda.

Vallfoder innehållande fruktanhalter av samma storleksordning som i denna studie kan orimligt inducera fång enligt den modell Van E& Pollitt (2006) använt

Bla bla

Därför skulle, i undantagsfall, eventuellt de nivåer av fruktanintag som Van Eps &Pollitt (2006) använt för att inducera fång kunna uppnås om andra växter än de vanliga vallgräsen är involverade, eller vid extrema växtförhållanden. I detta försök var vallfodren skördade första veckan i juni 2005. Det innebar att halten av fruktan iinte var lika hög som den kan vara i mer utvecklade plantor senare på säsongen (Butler &Bailey, 1973; Chatterton et al., 2006), då andelen stjälk ökat (McDonald et al., 2002). Att släppa hästar på spätt vårbete anses vara en riskfaktor till uppkomsten av fång (Longland & Byrd, 2006), men vid denna tidpunkt är fruktanhalten ofta låg i gräset.

Bla bla

I dagsläget finns ingen redovisad koppling mellan fång orsakad av ett överintag avOF och betesrelaterad fång. Jag anser att fokus kring forskning gällande fång, bör läggas vid vad som händer i hästen in vivo relaterat till bete, men även kring insulinresistens och dess koppling till höga kraftfodergivor.
26

Sen lite intressanta delar ur slutsatsen, apropå att fånghästägare ofta är rädd för silage:

Höet hade högre innehåll av sukros och fruktan jämförtmed hösilage och ensilage. Ensilage innehöll lägre fruktankoncentration än hösilage och hade ensilerats i större utsträckning. Hösilage hade högst glukosinnehåll.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Nic, inte missuppfattat, hittade en som inte är ursprungsstudien, men som refererar till den. Lägsta dosen de gav var dock 7,5 gram/kg, de övriga var högre. Alla gav fång. Frågan är ju dock om 6 gr/kg, eller 3.5 gr/kg etc skulle gett fång..

Det är ovanstående som jag läst! Känner igen texten som du citerade.

Då är jag med igen, men som sagt - om 7,5 g motsvarar att äta ett ton TS av ensilage om dagen så förstår jag att alla försökshästar fick fång. Som du säger, vad hade resultatet blivit av 3g? eller lägre?

Fortfarande lika nojjig dock, liter inte på fruktanerna. Dock tror jag att ek var det utlösande i mitt fall, men har fått för mig att hon kommer vara överkänslig mot allt nu. Trots bete utan problem i somras.

Senast ändrad:

knapplån

Vad jag förstår så vet man fortfarande inte mkt om fång och bete, bara att en av de vanligaste fångfallen är en fet häst som går på bete. Det finns som det också står tidigare i tråden inte ngt visat samband på detta på naturligt sätt utan bara framkallat i studier. Hästar kan ju få fång av många olika orsaker där fruktan är en av dem. Jag tror att det ofta kan bero på problem med sockeromsättningen.

Även jag tror insulinresistens (heter det så?) står för många fall där 'unga' hästar får fång, samt när normalhullade hästar får fång. De gamla som plötsligt får fång tror jag är att de har lättare få magtarmstörning ffa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Däggdjur Var hos veterinären med min kanin för kanske 6 veckor sedan då han drack dåligt och bajsade små, mörka kulor istället för stora...
Svar
11
· Visningar
6 004
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 572
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv