fronturlastning på släp (b-kort)

Qvicka

Trådstartare
Jag har ett gammalt FOBO-släp med hög lastvikt - 860kg - vilket är väldigt bra eftersom jag behöver kunna köra sto+föl på mitt b-kort. Släpet används i stort sett bara under betäckningssäsongen och då har jag 2-3 km till stuteriet.
Problemet är bara att jag skulle vilja ha fronturlastning..
Min bil drar 1500kg på b-kort så det finns ett antal, mest äldre, släp som klarar mina krav (typ Kylinge, Dalavagnen, Star).
Men jag har också funderat på att skaffa ett nyare... Kanske leasing eller avbet då. Undrar bara om det finns något lite nyare som klarar vikterna jag behöver??
Behöver alltså kunna lasta 700kg, totalvikt max 1500kg, och ha fronturlastning.
Någon som har tips?

Sv: fronturlastning på släp (b-kort)

Ja, ett Ume-släp A45 klarar ditt krav. Tjänstevikt 760 kg vilket således ger 740 kg i lastvikt vid 1500 kg. Jag är supernöjd med mitt!

Umesläp ska jag kolla på!

Enhästars skulle nog funka viktmässigt, men jag tycker det är bra att kunna köra t.ex. två ettåringar samtidigt (sysslar mest med uppfödning) så det går nog bort.

Nja, tycker jag klarar mig gott med b-kort faktiskt.
Om det nu blir så att de höjer gränserna nästa år (vilket det varit tal om länge) så kanske man klarar sig ännu bättre med bara b-kort, därför tänkte jag avvakta det besväret! ;)

Jag förstår hur du tänker...

För det är verkligen ett besvär att ta det..
Jag på riktigt hatar den där teorin, den är så tråkig så jag tar aldrig tag i det ordentligt.
Framförallt inte nu när jag har bil och släp som fungerar tillsammans och dessutom har marginal både på bil och släp vad gäller vikterna.

Jag har ett Kylinge med fronturlastning som jag bara älskar iaf.
Så de kan jag varmt rekommendera :)

Jag har en star trailer, boggie med sadelskåp och fronturlastning som klarar de vikter du ber om. Jag är supernöjd med mitt släp!:d

Detta med ökad vikt på B kortet nästa år, du måste fortfarande göra en uppkörning för att få en utökad behörighet för att få dra mer.

"En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet.
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96."

Vad är det som avgör om ett släp går att regga upp till högre totalvikt?
Om jag skulle köpa ett boggisläp nu, för nuvarande regler, kan jag då typa upp det sen för att kunna lasta mer (förutsatt att jag typat upp mitt b-kort enl nya reglerna)??

Jag ringde och kollade det där med omtypning. Och till slut fick jag tag i en snubbe någonstans (trafikverket?) som upplyste om att from årsmodell 05 är det betydligt krångligare att väga om ett släp.
Det innebar att jag köpte ett redan nedvägt släp av årsmodell 04 som jag kan typa upp igen om jag vill.

Förutsättningen är att släpet är uttaget i en högre vikt och sedan nedvägt. Det innebär att hela släpet måste vara konstruerat för den högre vikten och det måste gå att få ut intyg på bl a bromsarna.

Vi köpte en nedvägd släp som vi ville väga upp, trots att vi är goda bekanta till GA var det i princip omöjligt och det slutade med att i sålde det släpet och köpte ett med större kapacitet.

Ja det är ju onödigt med bättre kunskaper. Mycket tungt att bära. Är det inte bättre attvta BE nu och få mycket för pengarna än att behöva gå igenom ungefär samma kurs för troligen ungefär samma pengar för att få dra 750kg mer och fortfarande vara bunden av totalvikter istället för bruttovikter?

Som sagt så behöver jag inte BE för att kunna dra en transport med sto+föl i, vad är då anledningen att bekosta det hela? Ingen, som jag ser det. Speciellt inte med tanke på den korta bit jag kör..

Du slipper leta efter ett släp som har exakt rätt totalvikt.

Kunskap är en mycket lätt börda.

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: fio
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har idag ett släp med totalvikten 1250kg varav 573 är lastvikt. Eftersom jag numer har BE-behörighet så skulle det ju vara trevligt...
Svar
14
· Visningar
2 882
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka