unki

Trådstartare
Tänkte prova frontline på min hund i år då hon redan har haft 3 fästingar i år, så många som det brukar vara på en hel sommar så jag väntar mig en invasion av fästingar i år. :crazy:

Men hur ofta kan man sätta på frontline spot-on respektive frontline spray?
Hon är en pudel och badas rätt ofta så jag antar att jag måste behandla efter varje bad, så det är därför jag undrar.

Sv: Frontline

om du badar henne innan du sätter på frontline så håller det i sex veckor (spoton) Minskar lite på effekten om du tar på det innan bad, Detta medel går in i huden på hunden och därför behöver man inte behandla efter varje bad ! Läs på bisedeln som kommer med förpackningen.

Tesora

På min hund håller Spot On i max 4 veckor, oftast 3.

Okej, jag har inte köpt det än så därför kan jag inte läsa på bipacksedeln. Men jag läste nånstans att effekten går ur om man badar med schampo.

Okej, så det funkar att sätta på nytt var 3e vecka? Jag badar henne ca var 3e vecka så det vore perfekt om det gick.

Trist, får hoppas att det funkar på min för jag vill helst inte ha scalibor eller expot eftersom det är farligt för katter. Min hund och mina katter ligger ofta och gosar och sover tillsammans så jag vill inte ta den risken.

Ja det borde det göra. Det är olika vilka hundar det har effekt på verkar det som, min hund har det inte 100 efekt på så jag har kombinerat det med det nya fodertillskottet FixOdida. Nu i veckan har han dock haft 3 fästingar så jag vet inte om Fixen funkar, var nu 3 v sen vi hade på Frontline så det blir nu i veckan efter bad.

KL

Hur fungerar frontlinen om man har hundar som badar mkt, dvs i sjön?
Är det ngn idé att ha på det överhuvudtaget.
Och när jag menar badar mkt så menar jag att de är mer i vattnet än på land. :p

Ngn som vet?

Våran whippet räcker det jättelänge på, iaf 3 månader minst, skitbra, men vi undviker att bada honom när vi lagt på det:laugh:

Hej!
Jag har använt Frontline till mina hundar i många år.
Efter ca 4-5 veckor sen jag droppade hundarna kan jag se att de börjar att fastna igen.
Då har jag inte shamponerat hundarna under tiden, men de badar nästan varje dag utomhus i sjön.
Alltså Frontline finns kvar i huden även om hundarna badar ute.
Men, man förkortat medlet om hunden shamponeras under tiden.

Jag droppar ALDRIG hundarna när de är nybadade, väntar någon dag så att hunden hinner återfetta sig.

Läs på fass om Frontline, tror att det står att man inte skall droppa för ofta med detta gift.

PS: Finns ju fästinghalsband "Scalibor", men alla hundar tål inte det.
Då tar man av hunden/hundarna halsbandet när de badar.

Har man småbarn i familjen så måste man vara otroligt försiktig så att de inte tar på halsbandet.
Usch för alla fästingar som finns nu/

Har använt frontline många gånger och jag håller mina hundar från vatten de första dagarna, sen är det inga problem med spontana bad i sjön. Ingen schamponering förvisso, men det har hållt ganska bra... sätter bara på en ny dos när hunden börjar få fästingar igen.

Ja, har tänkt på scalibor oxå men det tål ju inte katterna. Och dom ligger ofta och sover och gosar tillsammans.

Tack för svaret! :)

Jag ska försöka med frontline. Det är ju säkert ett par veckor kvar tills badsäsongen drar i gång.. i alla fall för matte.. :D å då blir det inte att vi är vid sjön så ofta förrän det blir varmt i vattnet.
Sedan får jag väl se hur jag gör.

Scalibor vill jag inte ha pga att jag har 2 katter här hemma som är uppepå hundarna jämt och ständigt. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 673
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin
  • Hovrandsartros
Tillbaka