Frontline mot skabb-hur behandla???SNABBA SVAR!!!!

Tweety1985A

Trådstartare
Hur ofta ska man droppa frontline i öronen på en katt med skabb?Har hört olika... Tacksam för snabba svar, eftersom jag ska inom apoteket idag, å tänkte börja behandla kisarna ikväll. Står d något på förpackningen trots att d är för fästingar å annan ohyra??
HJÄLP!!!! :confused:

Sv: Frontline mot skabb-hur behandla???SNABBA SVAR!!!!

Jag har aldrig behövt behandla en katt för skabb, men det har veterinärerna koll på. Ring till en djurklinik och fråga så får du ett exakt svar.

Det är inte registrerat mot öronskabb, men man droppar 1-2 droppar i vardera örat och häller resten i nacken som vanligt. Normalt sett brukar det räcka med en gång, men det kan behövas upprepas efter 1-3 veckor.
Nu finns det ett registrerat preparat mot öronskabb
hos katt som du kan få på recept hos din vet.

Jag fick rådet från djurkliniken att droppa 2 droppar i vardera öra i 2 dagar sedan var öronskabbet borta.

Tänk också på att om det är mycket skabb så räcker det inte med att droppa utan då måste katten in och få öronen renspolade.

Hoppas det går bra!

Nej, men istället för att slänga det som inte går åt kan du använda resten som parasitskydd.

Går alldeles utmärkt att spara också, jag lindade lite plastfolie om toppen och såg till att pípetten stod upp. Så har man kvar om behandlingen behöver upprepas om ett par veckor.

Jag har också en katt med skabb som jag tänkte ta till vet i morgon, men om man fixar det själv är ju det bättre! Vilken sorts Frontline ska man köpa, det finns olika verkar det som på apoteket.se.

Frontline har tveksamt resultat.
Nya registrerade preparatet heter Stronghold o droppas i nacken. Obs leveransproblem.
PL

Man kan använda vanlig matolja oxå...
Det är oljan i medlet som gör att skabben inte kan andas...

Hjälper men det är svårt att få bort skabben helt.
När det gäller Frontline är det inte fråga om om olja preparatet är fettlösligt o tas upp i fettkörtlarnas fett men innehåller ingen egentlig olja.
PL

Senast ändrad:

Man kan ju tvätta ur dem oxå..... Jag har alltid fått bort skabben iaf :)

Öronrens för katt och sen i med matolja...
Ja, jag är säker på att det var skabb....Har faktiskt haft katt i 20 år...

Matolja fungar som sagt, spec om man fått ordentligt rent innan, men man måste vara väldigt noga o envis , de kattägare jag träffar på är ofta de som inte lyckats med egen behandling.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 013
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 923
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på... 2
Svar
29
· Visningar
7 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Importera från USA
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka