Frontline mot ohyra på häst?

ellabellabus

Trådstartare
Här och där ser man tips om att man kan använda Frontline för hundar mot ohyra på häst.
Har någon provat detta i praktiken?
Jag misstänker att våra höns har lyckats smitta vår minsta ponny med någon form av ohyra och det ser inte ut som det brukar göra efter pälsätare. (har inte sett lössen, bara effekten efteråt) Det finns ju inget medel godkänt för behandling av ohyra idag, mer än möjligen utskrivet Switch, som jag egentligen aldrig tyckt varit särskilt effektivt mot åtminstone pälsätare. Och tänkte att jag kanske kan göra det enkelt för mig om det fungerar med Frontline. Men läser man om Frontline så står det att det är effektivt mot loppor och fästingar. Funkar det verkligen på löss också då? Eller är det att kasta pengarna i sjön om man provar det?

Här och där ser man tips om att man kan använda Frontline för hundar mot ohyra på häst.
Har någon provat detta i praktiken?
Jag misstänker att våra höns har lyckats smitta vår minsta ponny med någon form av ohyra och det ser inte ut som det brukar göra efter pälsätare. (har inte sett lössen, bara effekten efteråt) Det finns ju inget medel godkänt för behandling av ohyra idag, mer än möjligen utskrivet Switch, som jag egentligen aldrig tyckt varit särskilt effektivt mot åtminstone pälsätare. Och tänkte att jag kanske kan göra det enkelt för mig om det fungerar med Frontline. Men läser man om Frontline så står det att det är effektivt mot loppor och fästingar. Funkar det verkligen på löss också då? Eller är det att kasta pengarna i sjön om man provar det?
Om du använder spayet så har det tagit löss och fästingar på hästar.

När vi hade löss på våra hästar sa veterinären att det inte fanns något godkänt för just häst.
Men vi använde frontline spray och odjuren försvann.

Det är som sagt inte godkänt för häst.
Men det fungerar och jag har använt det på benen utan problem.
Men det är väl "på egen risk" eftersom det inte är testat på häst i studier.
Men det är inte troligen farligare för hästar än hundar..

Jag har använt Frontline på häst, däremot undrar jag vad det är du tror hönsen har smittat ponnyn med?
Däremot så måste du göra det i omgångar (minst två) och det kan bli ganska dyrt.

Titta ordenligt i manen och i svansroten, gärna med pannlampa om det är en mörk häst. Ibland kan det hjälpa att ha ett vitt papper i handen som du kan lägga en tuss man på.

Hönsens ohyra ska inte överleva på hästen (eller på oss) någon längre tid, men kan ju likväl hinna orsaka klåda, irritarion och annat otrevligt. Däremot är jag osäker på om man behöver behandla själva hästen om man är säker på att det är ohyra från fåglarna.
Är det röda hönskvalster är det byggnaden/inredningen som ska saneras. Annan ohyra likaså, då får man också behandla själva fåglarna och de är inte lika svåra att bli av med som de röda kvalstren.

Sitter det ohyra kvar i pälsen skulle jag tippa på något annat än hönsens ohyra.

Jag har sett ohyra på häst flera gånger (i olika stall) och samtliga hästar hade umgåtts med höns, så det är nog inte helt ovanligt. I varenda fall sprayades hästarna med vanlig Ultrashield och problemet försvann. Så det är mitt tips. :)

Har använt frontline på häst med löss. Tog en behållare längs manen till manken och en vidare mot svansen.
Lössen försvann på en behandling och hästen klarade det bra:)

Liknande trådar

Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 113
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min häst drabbades av pälsätare i vintras, som inte ville försvinna (DÖ)!:( Började behandla henne med Switch pour on efter...
Svar
7
· Visningar
1 583
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10