Frolic - dåligt?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare mesklover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 10 651
M

mesklover

Läste i en annan tråd om olika foder till hund och kom då att tänka på förra hunden.

Vi köpte honom när han var 2 år gammal (mellanpudel, hane) och då fick vi med det foder han hade ätit hos f.d familjen - frolic.
Eftersom han var så kräsen med torrfoder insåg vi att det var bäst att låta honom fortsätta äta samma foder, och så fick det bli.

Det var vår första hund och vi visste inte om då att frolic inte är det bästa fodret för hundar...

7½ år senare tog vi hunden till veterinären eftersom han luktade konstigt och hade börjat kissa inne. Vi trodde inte det skulle vara någonting allvarligt men fick domen att hans njurar slutat fungera och att avlivning var det enda alternativet. Veterinären sa även att det antagligen var på grund av Frolicen som detta hade hänt (var inte med när denne sa det och var dessutom ganska ung då så vet inte exakt hur denne formulerade sig).

Min fråga är alltså, kan detta stämma? Jag förstår ju givetvis att frolic inte är det bästa du kan ge din hund, och bör isåfall endast ges som godis, men är det så farligt?

(Alla påhopp om att jag är en dålig djurägare undanbedes, detta var 6 år sedan och vi visste inte bättre, vi lyssnade bara på de förra ägarna - och givetvis har jag inte låtit min nuvarande vovve ens komma i närheten av frolic)

Sv: Frolic - dåligt?

Frolic är definitivt inget bra foder.

Det jag reagerar på är att en veterinär kan slänga ur sig en sådan kommentar på det där viset - dels utan riktiga belägg (för hur har denne kunnat skaffa sig det?) och sedan att lägga sådan skuld på er ägare var ju klumpigt.:confused:

Tycker det låter märkligt.

Mig veteligen så innehåller Frolic en massa socker, att det skulle paja njurarna har jag aldrig hört talas om.

Familjens första hund, en lapphund levde hela sitt liv på matrester och frolic, och inte tusan dog han av det. Han blev 12 år.
Det är knappast världens bästa foder, men att det pajjar njurar tror jag inte ett dugg på.

Våran nuvarande hund äter frolic ibland, mest som godis.

* Jenny *

Det innehåller väl oxå för mycket salt? Gjorde det förr iaf. Fast knappast i sådana mängder att hundarna dör av njursvikt.
Det skulle vara mer känt isf.

Det är väl mycket socker i Frolic. Jag använder det till godis i bland, det finns en påse med små bitar som passar utmärkt att använda som belöningsgodis. Dessutom luktar det lite mer än bara vanliga levergodisar.
Jag har haft hundar som levde på matrester och Frolic, den ene blev 10 och den andre blev 13 år.

Det är mycket salt och socker samt färgämnen mm i frolic, så visst kan det stämma! Tråkigt, men att ge som godis ska inte vara farligt.

Familjens första hund, en lapphund levde hela sitt liv på matrester och frolic, och inte tusan dog han av det. Han blev 12 år.
Det är knappast världens bästa foder, men att det pajjar njurar tror jag inte ett dugg på.

Våran nuvarande hund äter frolic ibland, mest som godis.

* Jenny *

Hundar är individer och är därför olika känsliga, så visst kan det stämma.
Är maten salthaltig är det inte ett dugg konstigt.

Delvis kl

Håller med om att det är dumt att veterinären att häva ur sig det utan riktigt belägg, och ja, man känner sig ju inte som en bra djurägare av att höra det...

Känns ju som att han borde ha haft njurproblem redan innan och därför reagerade starkare på sockret och saltet i frolic, annars låter det ju lite konstigt, som ni säger...

Nej, hunden lär inte ha fått problem med njurarna pga olämplig utfodring, däremot kan man hålla en njurskada/sjukdom i schack under längre tid genom att utfodra rätt. Frolic till en njursjuk hund kan skynda på förloppet, men inte orsaka det.

Du kan ju ha uppfattat ovanstående som att det var Frolicens "fel" med tanke på att det var en tid sedan och att du då var ung.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
804
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka