Fritillgång mineraler?

B

Borka2008

Hej. Blev å fundera....
Kan man ha mineraler med fritillgång utan att de föräter sig eller får någon form av förgiftning?
Har hört att hästar har det där inbyggt att de känner av vad de behöver och inte behöver och att man kan ha den där skillda krubban för mineraler i boxen där det alltid finns tillgång på mineraler?

Sv: Fritillgång mineraler?

Hästar kan själva bara känna av och reglera saltbrist tyvärr. Och haken med fria mineraler är att de får i sig av 'allt' även om de bara vill ha en ingående del.

Så ja de an överäta och drabbas av förgiftning, hur stor den risken är beror på hur smakliga mineralerna är dock och hur höga värdena är per kg. T ex de mineraler jag ger har ett rejält högt selen/kg och det skulle inte behövas ätas så himla mycket för att bli på tok för mkt. Medan de förra jag gav skulle de kunna dra i sig ett halvkilo av utan risk för selenförgiftning.

Jag har tidigare gett fria mineraler av 'osmaklig' sort, men det blev för osäkert. De åt inte den mängd de borde utefter behov och höanalys. Vissa åt mycket mindre, andra mycket mer och ytterligare inte alls. Så för mig kändes det som för mycket rysk roulette.

Ponnyerna jag hade när jag var små däremot de 'hade det som korna', dvs oanalyserat hö och fria mineraler. De hade mest troligt brist på det ena och det tredje, men de tycktes må bra ändå och uppnådda hög ålder.

Så frågan är eg om du tycker dte är okej att chansa lite, eller om du vill ha full koll?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka