Det blir ju rätt hopplöst med att varken veta mängd eller faktiskt hull (som ju är väldigt individuellt vad folk bedömer). Det enda man egentligen kan få andras erfarenheter av är ju huruvida hästen hänger mycket vid maten eller inte.
Båda våra har gått från feta efter sommaren (då de var konvalescenter och vi ännu inte börjar begränsa sommartid) till i normalt hull utan depåer runt jul/januari. På fri tillgång. Det säger ju iaf om hur dåliga de är på att begränsa gräs men funkar på hösilage. Normal snittmängd kanske är att de äter 7-8 kg var vilket är enligt tabell för dem men de kan äta lite mer utan att bli tjocka säkert just pga samma erfarenhet som @Murray att då de äter mer är då det är svårare väder.
Jo det är väder och temp som styr min frökens halmförbrukningen. Så absolut justerar de så. Men min skulle inte en vindstilla dag med plusgrader äta bara 10 kg.
Hade en arab förut som var precis lagom hull på 12 kg hö. Vilket var exakt vad han ansåg att han ville äta per dygn. Så han kunde ha fritt helt utan begränsningar och det blev kanon. Arabstoet hade ungefär samma behov men ansåg att en rimlig mängd enligt henne var ungefär 22 kg..
Unga växande, fullblod samt nämnda arab är faktiskt de enda hos mig som på riktigt fungerat på fritt. Övriga har blivit varierande mycket för runda.
De som blir för runda har inte begränsats av varken ett eller två nät heller, det har inte sänkt takten nämnvärt.
I förra stallet var förbrukningen per häst mellan 25-30 kg torrt silage per dygn på fri tillgång i nät. Konstant, det minskade inte när de ”vant sig” eller liknande heller. 25 kg gav 200 MJ energi...
Så även jag är för fri halm och så portionera hö/hösilage. Då har de alltid att äta om de vill, kan reglera intaget men de flesta (inte alla där heller) vräker inte i sig som om de får ”godmat”.