Frisyr vid dressyr

D

diskho

Måste man knoppa sin häst vid dressyrtävlingar? Eller får man ha en annan frisyr? :p För jag tänkte att OM jag och min ponny skulle råka komma ut på någon tävling, så kommer inte jag kunna knoppa honom xD Han har lång och supertjock man just nu (new forest), och jag tänker inte klippa/rycka den för att:

1. Han behöver manen som skydd (lösdrift)
2. Han är jättefin i lång man! :D
3. Även om man kortar den, kommer man ändå inte kunna knoppa för manen är så tjock.

Sv: Frisyr vid dressyr

Man måste inte knoppa, särskilt inte på lägre nivåer. Främsta syftet med att göra så är för att visa halsen så att det tydligt framgår böjning/rakriktning.

Jag har också hästar med tjock man och ett tips är att göra en 'inbakad fläta' istället för knoppar. Börja uppe vid huvudet och ta en 'lagom' del av manen, dela i tre delar och börja fläta längs mankammen, för varje gång du skall fläta in den vänstra delen (förutsätter att du står på hästens högra sida) så hämta upp ytterligare några slingor av manen. På så sätt så låser du flätan jämns med mankammen. När du är så långt till vänster på manen som du kan så avsluta med att göra flätan färdigt. Denna sista fläta kan man knoppa om man vill.

Träna ngn gång, det är inte så svårt som det låter, och hur mycket/lite av manen man tar varje gång beror ju på.... Har tyvärr ingen bra bild.

har ponnyn lång man tycker jag du ska fläa den utmed halsen så som ardenner brukar ha det. det är fint.

Jag knoppar inte min ponnys man av den enkla anledningen att hon inte tycker om det, hon tycker nog att det stramar för mkt så då blir hon bara arg :p

Hon har en kort, snygg och välklippt man, men den är alltid utsläppt även på dressyrtävlingar.

Okej, vad bra :D

Skulle vara kul att lära sig en inbakad fläta :D Mina bli alltid såna där som går utmed halsen, men jag vill ha dem "fast" vid mankammen ju! Får nog nästan sätta mig på honom om jag ska få den så :rofl: För han blir plötsligt väldigt stor när man ska fläta xD

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka