Nytt från idag! Finns en dom nu där det fastslås att bidraget max får vara 5000 så det bör ju justeras hos de bolag som överstigit den summan då.det finns fall i storstäder där gym för ca 7000 godkänts, det har vissa bolag tagit fasta på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nytt från idag! Finns en dom nu där det fastslås att bidraget max får vara 5000 så det bör ju justeras hos de bolag som överstigit den summan då.det finns fall i storstäder där gym för ca 7000 godkänts, det har vissa bolag tagit fasta på.
Men vad har det med friskvårdsbidraget att göra?
Nytt från idag! Finns en dom nu där det fastslås att bidraget max får vara 5000 så det bör ju justeras hos de bolag som överstigit den summan då.
Hela ersättningen ryker ju inte, bara mellanskillnaden mot fullpris och de 5000 kr som kan betalas som friskvårdsbidrag.Åhå! Få gym i sthlm håller sig under. Då ryker ersättningen för alla de.
Åhå! Få gym i sthlm håller sig under. Då ryker ersättningen för alla de.
Åhå! Få gym i sthlm håller sig under. Då ryker ersättningen för alla de.
Fast det är väl få arbetsgivare (i min erfarenhet) som ger 100 % i bidrag? För mig har det oftast handlat om 75-80 % av kostnaden med ett tak på 4000-5000 kr.
Fast det är väl få arbetsgivare (i min erfarenhet) som ger 100 % i bidrag? För mig har det oftast handlat om 75-80 % av kostnaden med ett tak på 4000-5000 kr.
Hela ersättningen ryker ju inte, bara mellanskillnaden mot fullpris och de 5000 kr som kan betalas som friskvårdsbidrag.
Läste vidare i domen från högsta förvaltningsdomstolen. Denna slutkläm är väldigt intressant.
"Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att förmånens värde är det belopp som bidraget uppgår till, dvs. 4 000 kr. Att kostnaden för arbetstagaren kan bli högre än så – beroende på hur mycket denne väljer att spela – ansåg domstolen, till skillnad från Skatteverket, inte påverkade förmånens värde."
det innebär att totalkostnaden personen har inte spelar roll. Ändrar sig skatteverket tro?
Jag vet inte om jag fattar vad du menar men jag betalar 3500 för mitt gymkort men får ju bara ut 1500, hade jag betalat 10.000 hade jag likförbannat bara fått ut 1500. Varför skulle det spela roll vilken totalkostnad jag har? Jag får ju bara ut det som AG har som maxbelopp ändå.
Det som @Pontevecchio skriver är att SKV definierar bidraget till att handla om saker med "mindre värde", dvs ett gymkort för 10 papp anses inte vara av mindre värde.
Intressant!
Fast ridning då som kanske kostar 10' per år är väl heller inte av mindre värde? Fast om man bara redovisar en terminsfaktura eller en halv eller vad det kan tänkas bli vet ju inte SKV hur stor kostnaden är totalt ändå?
Inte enligt tidigare regler. Såhär står det på Skatteverkets sida idag.
"Om arbetsgivaren ersätter den anställda för kostnad för motion och friskvård som inte är av enklare slag eller mindre värde är ersättningen skatte- och avgiftspliktig. Detta gäller oavsett om arbetsgivaren har ersatt den anställda för hela eller del av kostnaden."
De tar även upp ett exempel om att en gymkostnad för 18000 inte får ersättas med 2000kr men ett gym för 5000 får ersättas med 2000.
Nej det har funnits massa gråzoner. De har skrivit 1 000kr/gång eller mindre värde över året.
Det jag försöker säga är att det tidigare har spelat roll vad totalsumman är. Men enligt HFD ska det inte göra det framöver. Man ska heller inte bry sig om ifall sporten kräver dyr utrustning. Det är därför golf och ridsport nu godkänns. tolkar jag det som.
Det aktuella friskvårdsbidraget utgår till hela personalen. Förmånens värde är det belopp som bidraget uppgår till, dvs. 4 000 kr. Att kostnaden för AA kan bli högre än så, beroende på hur mycket AA väljer att spela, påverkar inte förmånens värde. Förmånen får anses uppfylla kravet på att vara av mindre värde.