Friskrivningsklausul - hur var det nu?

skuggi

Trådstartare
En vän till mig håller på att köpa häst(föl), säljaren(företag) har förberett ett kontrakt (standard, Deckemans tror jag, annars typ identiskt).
Handpenning ska betalas nu, resterande vid avhämtning typ mars 2013.
Det är ikryssat om att som förutsättning för köpet ska hästen kunna försäkras (A1) vid hämtning, så det kommer att göras en besiktning då.

Kontraktet ser väl helt normal ut förutom att "friskrivningsklausulen" är ibockad avseende "alla" fel.
Vad innebär den där egentligen? Det står ju på kontraktet att man inte kan avtala sämre än konsumentlagen, så är den där friskrivningen ens "giltig" för något?

Vad säger ni, skulle ni skriva under med en sådan friskrivning?
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Tror inte det har ngn betydelse, precis som du säger så kan inte säljaren friskriva sig. Men är de frågorna ens med på konsumentköpslagskontraktet?
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Som bäddat för problem längre fram. Diskutera igenom detta INNAN du köper. Förklara att din uppfattning är att friskrivning inte är möjligt om säljaren är ett företag.

Skulle du behöva luta dig mot kkl är det bra om alla inblandade i alla fall är ense om vad som gäller från början.
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Nej, den är inte giltig. Men det vore bra att påtala det för säljaren, eftersom en tvist alltid blir dyr, ganska ofta för båda parter, oavsett hur j-la rätt man har i tvistefrågan.

Däremot kan man friskriva sig mot specifika fel på hästen, dvs genom att förmedla kunskap om sådana fel. En generell friskrivning är inte möjlig genom kkl.
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Hur står det skrivet exakt?

I Deckermanns kontrakt är friskrivningen formulerad så här:

"Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel, vilket parterna har beaktat då priset för hästen fastställdes."

Om inte det gäller så är jag villig att äta upp mina g-boots ;) Deckerman vet vad han pysslar med. Skriv inte på nått sånt om du inte har fått ett superpris på hästen och ni verkligen är överens och har samsyn på varför det ska stå så i kontraktet.

Rättning: Såg inte att det var ett företag som sålde... Formuleringen jag citerade ovan gäller köp mellan privatpersoner. Men jag skulle ändå inte skriva på. De bör ju finnas en anledning varför säljaren vill ha den formuleringen med.
 
Senast ändrad:
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

I kontraktet är frisktivningsklausulen formulerad: "Köparen friskriver säljaren från allt ansvar för följande fel:" "Alla" är ifyllt därefter.
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

I kontraktet är frisktivningsklausulen formulerad: "Köparen friskriver säljaren från allt ansvar för följande fel:" "Alla" är ifyllt därefter.

Det som kan hända är att hästen blir försäkrad A1 vid köpet. Sedan dyker det upp ett fel som försäkringsbolaget bedömer är ett dolt fel, alltså som uppträdde innan försäkringen tecknades (eller höjdes) och då kan försäkringsbolaget åsätta försäkringen en reservation i efterhand. Dvs då står man där med en häst som man inte kan försäkra till köpesumman och med skrivningen ovan i kontraktet blir det nog snärjigt att ta en diskussion med säljaren om det.
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Tack för alla svar, som jag misstänkte så ska ju säljaren inte kunna friskriva sig så, men som ni säger är det bäst att ta upp det nu. Skulle tro att säljaren skriver såhär pga dåliga erfarenheter, inte för att det är något fel på hästen. Men man vill ju inte skriva på något som kan ge strul sen...

Angående om man hittar något som försäkringsbolaget anser funnits innan köpet, gör det någon skillnad om fölet varit försäkrat sen födseln och att man bara tar över den försäkringen? Då tycker man ju inte att de borde kunna hävda några dolda fel från innan försäkringens start?

Är inte säker, men jag tror att fölet varit försäkrad från start.

Vad skulle det kunna vara som man skulle kunna hitta, som skulle kunna drabba säljaren? Jag tänker på att det dröjer ju några år innan man börjar rida hästen, har inte då typ reklamationstiden gått ut då? Om jag hittar OCD på en femåring, kan jag verkligen kontakta säljaren angående det då, om jag köpte hästen som föl? Hur långt sträcker sig deras ansvar egentligen?
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Det som säljaren ev skulle kunna friskriva sig från är om det finns ett fel på hästen som bägge parter är ense om och att man då också reducerat priset p g a detta. Tror det är så det är tänkt att användas för en företagare.
Som exempel:
Det är ett som tävlat en hel del och som sedan får en kraftig ligamentskada så att man inte med säkerhet kan säga om den kan ridas mer än som promenadhäst. Om då säljaren är ärlig och öppen med detta och köparen också är det så kan säljaren friskriva sig för fel som har med den skadan att göra.
Vilket ju då innebär att man inte kan skriva allt som fel utan måste precisera vilket fel det handlar om. Om jag inte kommer ihåg helt fel så måste det också finnas något prisreducering i förhållande till om hästen varit utan felet.
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Just, det låter ju rimligt. Det är som sagt inget fel på fölet och inget reducerat pris eller så. Det får bli en diskussion med säljaren om att ta bort det tillägget.
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Ja, det låter som om att jag får prata med säljaren om det här. Får läsa igenom era svar och försöka formulera ett bra argument som håller. Tack för all hjälp :)
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Prata med Deckemans och försäkringsbolag först, så får du säkert bra argument som säljaren kan acceptera :)
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Pratade med Deckemans och fick reda på att det var en ganska komplicerad fråga som jag inte kunde få något bra svar på via telefon eftersom att den krävde att man formulerade sig på ett visst sätt. Men jag fick i alla fall veta att det är inte självklart att man som näringsidkare kan friskriva sig från allt ansvar.
 
Sv: Friskrivningsklausul - hur var det nu?

Nej, det är helt klart att man inte kan. Sedan blir det, som sagt, mer komplicerat.

Jag tycker grunden måste vara att man är överens om vad som gäller, sätter det på papper och utgår från det. Om man hittar något i kontraktet som man inte förstår följderna av, eller som man inte håller med om - viktigt att säga det och reda ut frågetecknen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 770
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 717
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp