Friskes & byta till annat foder

StandByMe

Trådstartare
Min mamma äger en 8-årig tik som även jag känner väldigt starkt för. Vi skaffade henne under mina tonår, och jag har alltid varit mkt engagerad i allt som rör denna hund då hon är min ögonsten.

Till saken - hon utfodras med Friskies och jag tycker personligen det är ett skitfoder. Hon har fått det några år nu, innan dess åt hon högkvalitativa foder (vi har prövat många sorter då hon inte var så stor i maten som ung). Jag vill få mamma att byta till ett nytt foder, ett bättre sådant. Magnusson har jag läst en del om, har ni någon erfarenhet av det fodret? Det verkar åtminstone vara ett väldigt rent foder, det gillar jag. Dessutom tror jag priset är ganska tilltalande, det är nog viktigt då detta är en stor faktor till varför hunden utfodras med Friskies. Min mamma läste någon gång ett test med olika foder där "Friskies inte anses vara sämre än något annat foder" så "Varför ska man då utfodra med tredubbelt så dyrt foder?"

Så ja, jag vill väl främst ha tips på argument att framföra till min snikna mor varför ett foderbyte är att föredra. Jag vet att för katter innehåller t.ex. Friskies en för högt salthalt så det är rent av skadligt, men vet inte om detta stämmer för hundar också. Jag kommer erbjuda mig att betala halva foderkostnaden men jag tror inte det kommer räcka (rättare sagt: hon kommer inte acceptera det), men gör det om inte annat för att visa hur mycket jag faktiskt tycker att vi bör byta foder.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Sätter en tass här för jag ska komma ihåg tråden :)

Jag är inte särskilt insatt i näringslära, men undrar om det är så bra att grahamnsmjöl listas som första ingrediens i Magnusson? Vill man inte hellre ha en köttprodukt som nummer 1?
 
Senast ändrad:
Sv: Friskes & byta till annat foder

Standardt gav jag min hund när hon åt torrfoder. Jag var väldigt nöjd med det. Jag tycker ärligt talat inte att Standardt är så dyrt heller det är billigare än t.e.x RC som är bra mkt sämre i min erfarenhet.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Min mamma äger en 8-årig tik som även jag känner väldigt starkt för. Vi skaffade henne under mina tonår, och jag har alltid varit mkt engagerad i allt som rör denna hund då hon är min ögonsten.

Till saken - hon utfodras med Friskies och jag tycker personligen det är ett skitfoder. Hon har fått det några år nu, innan dess åt hon högkvalitativa foder (vi har prövat många sorter då hon inte var så stor i maten som ung). Jag vill få mamma att byta till ett nytt foder, ett bättre sådant. Magnusson har jag läst en del om, har ni någon erfarenhet av det fodret? Det verkar åtminstone vara ett väldigt rent foder, det gillar jag. Dessutom tror jag priset är ganska tilltalande, det är nog viktigt då detta är en stor faktor till varför hunden utfodras med Friskies. Min mamma läste någon gång ett test med olika foder där "Friskies inte anses vara sämre än något annat foder" så "Varför ska man då utfodra med tredubbelt så dyrt foder?"

Så ja, jag vill väl främst ha tips på argument att framföra till min snikna mor varför ett foderbyte är att föredra. Jag vet att för katter innehåller t.ex. Friskies en för högt salthalt så det är rent av skadligt, men vet inte om detta stämmer för hundar också. Jag kommer erbjuda mig att betala halva foderkostnaden men jag tror inte det kommer räcka (rättare sagt: hon kommer inte acceptera det), men gör det om inte annat för att visa hur mycket jag faktiskt tycker att vi bör byta foder.

Ja du, man undrar vem som gjorde det där testet. Det var knappast någon som kunde något om näringslära för hundar. För visst har du rätt i att Friskies är rena skräpet.

Magnusson är inte optimalt men nog väldigt mycket bättre. Jag vet flera som ger det fodret och är nöjda. Priset är rimligt och det är lätt att få tag i. Det kanske är en vettig kompromiss? Jag har en väninna som ger Carrier och är nöjd med det. Innehållet är inte optimalt, men det är bättre än Friskies och är också hyfsat i pris.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Magnussons Meat & Bisquit är oerhört mycket bättre än Friskies och nog bland det bättre av de fodren som går att köpa i "vanlig" affär.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Jag har för tillfället en hund hemma som äter friskies (är hundvakt under en längre tid, så det är inte jag som bestämmer fodret).

Hunden ifråga väger ca 10 kg, får i sig ca 8 dl/dag och är ändå lite för smal (han äter inte mer). Och skiter i mängder.

Min egen hund är bara marginellt mindre, får betydligt mindre mängd trots att det är färskfoder och även han är svår att hålla hullet på. Skiter minimalt. Samma hund fick en "stor" fodergiva på 4 dl torrfoder innan foderbyte, av ett bättre märke.

Nu har jag inte jämfört kostnaderna rakt av, men ett billigt foder blir inte nödvändigtvis det billigaste i längden. Hunden jag passar hade behövt betydligt mindre mat på ett foder med bättre värden genom att han hade kunnat ta upp mer (och då bajsat mindre).
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Jag har för tillfället en hund hemma som äter friskies (är hundvakt under en längre tid, så det är inte jag som bestämmer fodret).

Hunden ifråga väger ca 10 kg, får i sig ca 8 dl/dag och är ändå lite för smal (han äter inte mer). Och skiter i mängder.

Min egen hund är bara marginellt mindre, får betydligt mindre mängd trots att det är färskfoder och även han är svår att hålla hullet på. Skiter minimalt. Samma hund fick en "stor" fodergiva på 4 dl torrfoder innan foderbyte, av ett bättre märke.

Nu har jag inte jämfört kostnaderna rakt av, men ett billigt foder blir inte nödvändigtvis det billigaste i längden. Hunden jag passar hade behövt betydligt mindre mat på ett foder med bättre värden genom att han hade kunnat ta upp mer (och då bajsat mindre).


Visst är det så, jag vet att jag hade det argumentet (att bra foder inte blir så mycket dyrare för att hunden behöver mindre mängd av det) när jag från första början fick min mamma att köpa högkvalitativt foder. Jag ska fråga hur ofta mamma köper nytt foder, och sedan räkna på hur mycket extra det skulle kosta med ett bättre foder. Grejen är den att jag känner att det kommer bli en svår övertalningprocess, hon lär hävda att hunden mår ju bra så varför byta? Det känns som om kommer tycka att det är en onödig process att gå igenom.

Jag känner att jag måste ha fakta. Min mamma litar på mig i många avseenden angående hunden då hon vet att jag är mer påläst än vad hon är, men näringslära är nog något som mamma knappt bryr sig om. Hon utfodrade oss barn med färdigmat i princip varje dag och det är väl inte särskilt bra heller ;) Det jag menar är inte att hon hyser något agg mot massa onödiga ingredienser i mat o.s.v.

Hunden skiter väldigt mycket (flera gånger per dag, stora högar) och har ljust, mjukt (ibland lite för löst) bajs. Fiser mycket dessutom. Sedan tycker jag bara att Friskiesfodret SER och KÄNNS så tråkigt, kex-aktigt liksom. Som knäckebröd eller nåt.. Usch. Känns inte som något en hund mår bra av.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Kan passa på att fråga, är det något särskilt man ska tänka på när man vill ha foder för en äldre hund?
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Magnussons Meat & Bisquit är oerhört mycket bättre än Friskies och nog bland det bättre av de fodren som går att köpa i "vanlig" affär.

Jaha, nu såg jag på foderbilen.se att det fanns flera sorter. Den sorten du nämnde såg ju bättre ut (och hade inte gramhamsmjöl som första ingrediens som cherie nämnde) än den vanliga jag tittade på. Meat & Bisquit var dock mycket dyrare, inte så konstigt kanske men där föll planen att tipsa om Magnussons för att det var ganska billigt :). Även om 500 kr inte är allt för mycket, jag minns att vi betalade 600 kr för vårt foder förut och det var ju flera år sedan.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Du skulle kunna berätta för din mamma att mycket bajs med ljus färg och mycket fisande är ett tydligt tecken på att fodret inte är bra. Hundar ska bajsa lite och tämligen kompakt. Friska hundmagar är inte gasiga. Mina hundar hör till en ras som är kända för att fisa mycket (mopsar) och de fiser i princip aldrig. Det kanske händer en gång i veckan att jag märker att en av dem har fist, och då tillbringar jag ändå i 24 timmar om dygnet med dem.

Med byte till ett bra foder kan man få ner bajsandet till hälften, det kommer att lukta mindre och man kommer att slippa illaluktande hundfisar. Bara det borde vara värt en del :D

Därutöver menar jag att ett bättre foder inte alls behöver bli dyrare. Som andra har sagt (och även du); i och med att det är mer energitätt behöver man inte ge lika mycket. Hunden tar upp det i stället för att bajsa ut det mesta. Att ge ett dåligt foder är i min värld oekonomiskt just av den anledningen. Varför släpa hem något från affären, och betala för det, när det mesta kommer att passera rakt igenom?

I dina skor hade jag lobbat för Magnusson. Mina åt det ett tag innan vi gick över till färskfoder och de blev jättefina i magen. Klart prisvärt foder.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Tack! Ska meddela att korvarna som dom ser ut idag inte är önskvärda. Då har hon ett "bevis" på att foderbyte kanske skulle vara bra. För visst ska korvarna vara ganska kompakta och mörka? Så var dom förr i tiden.

Är högkvalitativa foder mer smakliga? Är rädd för att Friskies tillsätter massa buljong och skit så det smakar bra och att hunden sedan inte är intresserad av riktigt bra foder. Speciellt när vår inte är sådär jätteglad i mat heller... Även om det blivit bättre senaste åren.

Ska lägga fram Magnusson som förslag. Tänker du på Meat & Biscuit-varianten? Hur mycket sämre är den vanliga säcken? Det var som sagt en ganska stor prisskillnad mellan dem, men om det billiga inte är tillräckligt bra känns det dumt att lobba för det. En fördel är att om man köper från foderbilen så får man ju fodret hemkört - då slipper min taniga mamma bära hem dessa tunga säckar från djuraffären. Så jag ska säga till henne att hon bara behöver ringa mig när fodret börjat ta slut, så beställer jag nytt som levereras fram till hennes dörr. Sådan service kan hon väl inte tacka nej till ;)
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Jag ger Magnussons, kennel, (den billiga) av många skäl

Ger jag M&B ser hunden ut som en palt om jag inte ger minigiva, vilket jag inte vill.
Fem minuter på Magusson hemsida och säcken med hundmat står utanför min dörr två dagar efter. Utan extra kostnad.
En bekant jobbar på Jordbruksverket och kontrollerar anläggningar som tillverkar djurfoder. Magnussson var ett av de få anläggningar som inte fick anmärkningar på hygienen.
Desstuom prisvärt, leverarat till dörr för 350 spänn.
Min hund skiter inte mängder och är fin i magen.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

KL

Förlåt för ev. trådkap men vad anses vara normalt för en hund att skita?:confused:

Skuggan_
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Jag har för tillfället en hund hemma som äter friskies (är hundvakt under en längre tid, så det är inte jag som bestämmer fodret).

Hunden ifråga väger ca 10 kg, får i sig ca 8 dl/dag och är ändå lite för smal (han äter inte mer). Och skiter i mängder.

Ja, där har du ju bland annat ett argument. Min ena väger 7 kilo och äter 1 dl om dagen. Skulle han äta 8 dl av ett billigare foder skulle det inte bli billigare, förutsatt att det jag ger inte är 8 ggr så dyrt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Friskes & byta till annat foder

Ja, där har du ju bland annat ett argument. Min ena väger 7 kilo och äter 1 dl om dagen. Skulle han äta 8 dl av ett billigare foder skulle det inte bli billigare, förutsatt att det jag ger inte är 8 ggr så dyrt ;)


Kan det vara så stor skillnad mellan bra och dåliga foder att man kan utfodra 1 dl kontra 8 dl? :eek: Eller var det bara en jämförelse? :)
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Jag håller med!

Hellre dyrare och bättre mat som täcker hundens behov redan i mindre portioner, än billig skräpmat som de behöver äta större mängd av. Det blir billigare i längden.

Nu får mina hundar inte direkt något dyrt foder (eukanubas naturally wild med lax), men de äter mellan en och max två deciliter om dagen (de har dessutom fri tillgång). De väger 3,5 och 7 kilo och är närmast i perfekt hull.

Tidigare fick de Standart (Hjort extra tror jag att det hette, som är/var standarts "dyra"), och det är bra mat för ca 50 kronor kilot.

Jag har även varit intresserad av Oliver's pet food (mina hundar vann en goodiebag från dem i somras med massor av gott, de var som tokiga i det). Också runt 50 kronor kilot.

TS:
Din mamma behöver helt klart upplysas om mer än näringsinnehållet. Det går att ta fram info om allt från tänder och tandsten (dyrt hos veterinären ;) ) och tarmar till päls och allmänt välmående.

Dessutom finns det en anledning till att Friskies inte säljs i djuraffärer. Fackhandeln vet bättre än så :angel:
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Friskies skulle jag inte ens ge som träningsgodis.
De enda test som gjorts på hundfoder o publicerats i Sverige är Råd & Röns test om huruvida innehållsdeklarationen stämmer med det som finns i påsen, inget annat.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Ni har ju såklart helt rätt. JAG tycker också att det är mer prisvärt med ett bättre, näringsrik foder än ett dåligt foder som bara "forslas" genom tarmarna utan att några direkta näringsämnen kan plockas upp. Men som ni förstår så är det min mamma som behöver övertalas här. Jag måste få henne att inse att det är VÄRT att lägga ner extra pengar (om det ens kommer märkas i plånboken) på något som hon upplever som onödigt.

När vi skaffade vår hund så var jag otroligt insatt i foder och dess sammansättning, jag hade all talan när det kom till foder. När jag sedan flyttade hemifrån och av självklara skäl inte kunde vara lika engagerad i hunden längre, så kom väl mammas mer snåla sidor fram (eller snål, hon har det ganska knapert så med all rätt). Nu känner jag att jag har glömt bort allt jag kunde förr i tiden, men därför är det så bra att det finns väldigt kunnigt folk här :-)

Ska lägga fram förslaget i helgen i alla fall. Gillar verkligen att Magnusson är helt svenkproducerat och att det är så få ingredienser. Måste ju vara gott också med så hög kötthalt (tänker på Meat and Biscuit-varianten nu). Ni som utfodrat med Magnusson, hur mycket behöver era hundar ungefär per dag? Skriv gärna vikt och aktivitetsnivå också.

Deras egna tabell ser ut såhär:

Vikt (kg) Foder per dag
1 - 5 1 - 3 dl
5 - 10 3 - 5 dl
10 - 20 5 - 8 dl
20 - 40 8 - 12 dl
40 - 60 12 - 16 dl
> 60 = 16 dl

Men jag tycker ca 10 dl låter så mycket till vår hund. Då skulle en 14 kg-påse räcka i ganska exakt en månad och då skulle nog den faktiska månadskostnaden öka ganska mycket. Men jag betalar gärna mellanskillnaden ändå, som sagt.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Friskies skulle jag inte ens ge som träningsgodis.
De enda test som gjorts på hundfoder o publicerats i Sverige är Råd & Röns test om huruvida innehållsdeklarationen stämmer med det som finns i påsen, inget annat.

Intressant. Då vet jag att det är struntprat om hon framhåller det påstådda testet som argument för Friskies. Annars får jag väl be henne visa det ;-)

Vad utfodrar du dina hundar med?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 795
Senast: Monifa
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 680
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp