Frisk valp?

P

Ponnytokig

Kollade på en renrasig 6-veckors valp för några dagar sedan.
Den var någorlunda pigg men hade lite flytningar vid ögonen
och dessutom intorkad avföring vid analen... Den var alert när
det var dags med di från mamman. Alla papper finnes. Har det
med fodret att göra ang. avföring:billigt foder.

Är detta normalt?
Vad ska man tänka på?
Ska besöka den igen: vad ska jag "testa"?

Sv: Frisk valp?

Jag hade nog, utöver vet.bes vid köp, velat träffa den flera ggr mellan 6 v och ev. köp också, för att se om det var något tillfälligt, eller om den tillbringat en betydande del av sin valpperiod sjuk.

Jag hade nog, utöver vet.bes vid köp, velat träffa den flera ggr mellan 6 v och ev. köp också, för att se om det var något tillfälligt, eller om den tillbringat en betydande del av sin valpperiod sjuk.

Så detta kan inte vara normalt?

Kan också vara så att uppfödaren inte sköter om valparna ordentligt, alltså håller dom rena.
Är det en skk anslutan uppfödare så är dom ju veterinärbesiktade före leverans.

Så detta kan inte vara normalt?

Det vet vi ju inte. Men låt säga att valpen blev sjuk i diarreer under sin 5e levnadsvecka, och sen fortsätter att vara dålig från och till fram till 8 veckor. Då skulle jag fråga mig vad den har missat i tillväxt och lekar och bus osv.

Fast den behöver ju inte alls ha varit sjuk i nån diaresjukdom, utan bara reagerat lite på nya fodret. Om det då är en valp med mycket päls så sitter det nog fast lite kring analen också.

Jag har besökt uppfödare av bla. newfoundland och dom valparna kan vara ganska kladdiga ibland, men brukar ju badas och snyggas till innan besök.

Fast den behöver ju inte alls ha varit sjuk i nån diaresjukdom, utan bara reagerat lite på nya fodret. Om det då är en valp med mycket päls så sitter det nog fast lite kring analen också.
.

Nej precis. Det är det hon märker när hon besöker dem igen!:idea:
Om det enda tecknet var lite smuts i baken kan den mkt väl vara frisk.

Har ännu inte haft en valp som inte varit UA på alla punkter vid valpbesiktningen och det är faktiskt så att även här kan någon valp under någon gång under uppväxten kan vara lite rinnig i ögonen utan att det är något fel på den för det..

Golvdrag/damm, hår, en annan valp fått en tas i ögat under lek etc. kan orsaka rinnande ögon.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 591
Senast: iNTOHiMO
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 719
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 816
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka