Frisk utan antibiotika

BernT

Trådstartare
Kan man bli frisk från bihåleinflammation utan antibiotika? Har varit förkyld i 5 veckor och nu fått öron- och bihåleinflammation (var på vårdcentralen igår) och har fått utskrivet kortisonnäspray och antibiotika att äta i 10 dagar. Började ta det igår.

Men det känns inte bra att äta antibiotika, för några år sen hade jag inte brytt mig men nu skaver det med antibiotikaresistens osv.

Samtidigt känns det som att jag försökt bli frisk i fem veckor på egen hand (vet att antibiotika inte biter på förkylning) och det enda det ledde till var att det gick från förkylning till bihåleinflammation och öroninflammation. Kanske det räcker med bara nässprayen? Eller får jag strunta i att det känns fel och äta antibiotika ändå?

När det gäller bihåleinflammation: moderna rekommendationer är i första hand kortisonnässpray.

I ditt fall: har man som vuxen en akut varig mellanöroninflammation (i dagligt tal öroninflammation) så är rekommendationen antibiotika.
Troligen blir de allra flesta friska utan antibiotika men det finns en risk för komplikationer och det är därför man behandlar.

När det gäller bihåleinflammation: moderna rekommendationer är i första hand kortisonnässpray.

I ditt fall: har man som vuxen en akut varig mellanöroninflammation (i dagligt tal öroninflammation) så är rekommendationen antibiotika.
Troligen blir de allra flesta friska utan antibiotika men det finns en risk för komplikationer och det är därför man behandlar.

Okej, tack :) längtar efter att bli frisk så hoppas detta biter på allt. Har så jäkla ont i ansiktet och öronen.

Som redan sagts, så skall du fortsätta antibiotika-kuren om du påbörjat den. Det är MYCKET VÄRRE för alla inblandade (dvs främst dig men också resten av mänskligheten) att sluta mitt i en kur och därmed riskera resistenta bakterier. Bakterier som exponerats för antibiotika skall obönhörligen dödas! :devil:

För att svara på grundfrågan så går det utmärkt att bli frisk från bihåleinflammation utan antibiotika. Jag har vid ett par tillfällen fått slemhinneavsvällande medicin (Rinexin) och det är väldigt effektivt! Känns hur allt bara liksom släpper (och ibland kommer ut som läskig snuva)! Tycker att det är mycket effektivare än kortisonspray, som för mig funkar bra mot allergi men sämre mot bihåleinflammation.

Det krävs betydligt större mängder än det man får i sig med en nässpray för att det ska bli några negativa konsekvenser av kortison.
OK vid vilka mängder kan det bli farligt? Har fått lära mig att handkräm med tex kortison kan förstöra huden.

Frisk blir du säkert även utan antibiotika. Folk har fått bihåleinflammation i alla tider långt innan det fanns modern antibiotika. Som @kryddelydd påpekat blir man frisk men det finns risk för komplikationer.

Vill du vara sjuk och må dåligt längre så kan du naturligtvis göra det. Frisk blir du nog senare snarare än förr. Faran är väl mer om du påbörjar antibiotika och sedan avbryter den.

OK vid vilka mängder kan det bli farligt? Har fått lära mig att handkräm med tex kortison kan förstöra huden.
Alla läkemedel har effekter och bieffekter. Hur stora eller allvarliga bieffekterna är beror bland annat på dosen.
Det är inte så att man kan säga att 1 mg/dag är utan biverkningar medan 2 mg/dag är livsfarligt. (påhittad dos!)
Det är också så att sättet som kortisonet tillförs påverkar hur bieffekterna visar sig. Kortisonkräm påverkar huden lokalt. Inhalerat kortison påverkar huvudsakligen lokalt i lungorna. Kortisonnässpray påverkar främst slemhinnorna i näshåla och bihålor. Kortisontabletter påverkar hela kroppen, vilket är det sämsta generellt sett.

Alla läkemedel har effekter och bieffekter. Hur stora eller allvarliga bieffekterna är beror bland annat på dosen.
Det är inte så att man kan säga att 1 mg/dag är utan biverkningar medan 2 mg/dag är livsfarligt. (påhittad dos!)
Det är också så att sättet som kortisonet tillförs påverkar hur bieffekterna visar sig. Kortisonkräm påverkar huden lokalt. Inhalerat kortison påverkar huvudsakligen lokalt i lungorna. Kortisonnässpray påverkar främst slemhinnorna i näshåla och bihålor. Kortisontabletter påverkar hela kroppen, vilket är det sämsta generellt sett.
Precis och det är därför som en läkare som sköter ordinationen så att man inte ska hålla på att labba själv (@TS)

Precis och det är därför som en läkare som sköter ordinationen så att man inte ska hålla på att labba själv (@TS)
Även om den vanligaste kortison-nässprayen (vet inte om det finns fler än Nasonex...) som används för bihåleinflammation finns att köpa receptfritt...

Liknande trådar

Katthälsa Min tioåriga siames har fått bakteriell öroninflammation I båda öronen. Hon är sedan tidigare diagnostiserad med husdammkvalsterallergi...
Svar
11
· Visningar
2 026
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 198
Senast: BernT
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar