Frisk häst?

B

Bim

Var hos veterinären i dag och kollade igenom hela hästen, dom hittar inget fel. Hur skulle ni gå vidare, ponnyn har gått från världens snällaste häst till ett monster. Sur när du borstar, när man lägger på täcke,spänner sadelgjord. När man rider går det bra i skritt, sådär i trav sen sparkar vi bakut när man försöker fatta galopp. Vi misstänkte själva att det rörde sig om något med ryggen, men veterinären gjorde tester på ryggen och hittade egentligen ingenting.Om man skulle vara petig sa han att hon var lite orörlig i sidorna, men ingenting han tyckte vi skulle bry oss om. Hur skulle ni gå vidare, vart skulle ni vända er för något är fel, men vad. Tänk va bra det vore om dom kunde prata våra små älsklingar.

Sv: Frisk häst?

Hur länge har h*n varit så här? Hur länge har ni haft henne?

Vissa hästar reagerar ganska rejält på pälsfällningen, de blir ömma i huden och de kan bli rätt trötta och griniga av sig.

B-vitamintillskott kan hjälpa hästen på vägen.

Det låter nästan exakt som för min dam. Hon blev också ett monster där ett tag, det har dock avtagit lite nu. Hon var precis som din, sur när man borstade, sadlade, lade på täcken mm. I ridningen fungerade bara skritten ett tag, travade vi så bockade, sparkade hon och hade sig, galoppen försökte vi oss inte ens på. Hon var nästan helt oböjlig. För oss är problemet ryggen, eller möjligen bakkärran. Vi tog ut en eqiterapeft, hon blev lite bättre, massage varje dag och har värmande täcken på. Vi kommer att åka in till kliniken om två veckor så ska en kiropraktor kolla på henne och så ska ryggen röntgas.

Jag har sagt till Lussan att hon måste lära sig vårat språk så att hon kan tala om vad som är fel. Tänk vad bra det skulle vara :angel:

Hur gammal är pålle? Kan det vara trotsålder?

Hur länge har du haft hästen?

Hur är pålle uppstallad? Kan pålle vara deprimerad?

Låter oroväckande mycket som min förra häst.

Visade sig att hennes "ägg" var mellan 3-6 cm stora så det var inte undra på att hon hade haft ont.

Tyvärr så tog det jättelång tid innan vi hittade detta så det slutade med att vi fick ta bort henne. Gjorde ett försök till att operera bort äggstockarna på henne med kliniken var otroligt klantiga. de öppnade upp hästen tittade på henne och sa Nej men vi har inte rätt instrument för det här och sydde sen ihop henne med lång konvalecens :mad:

Jag rekommenderar en gyn undersökning.

Några tankar:

Har det kommit i samband med pälsfällningen? En del hästar blir väldigt påverkade av det och reagerar precis som du skriver. Man kan prova ge extra B-vitamin då (helst injektion).

Sen skriver du hästen är lite orörlig i sidorna. Jag skulle kolla med equiatriker/kiropraktor/liknande om det finns någon låsning.

Och så hur det står till med äggstockar, livmoder osv. Rektaliserades hon? Eller ännu bättre är ju att ultraljuda och se hur det ser ut? Har hon brunstat än för året? Just första brunsten för säsongen kan av någon anledning påverka dem. Min K som normalt är jordens raraste vid brunst var grinig och sur och lättirriterad första brunsten i år och hade det lite jobbigt. För länge sen hade jag ett sto som blev oridbart vid brunst, just för att det varken gick att rida eller hantera på ett säkert sätt. Henne fick man dock 'göra vad man ville' med sålänge man var framför bogen, bakom så blev hon ett monster och väldigt arg. Rida gick inte alls, hon bara kickade och slog mot skänkeln och var jättearg.

Låter väldigt likt min förra häst också..... Hon blev också sur vid borstning och sadling, skritt och trav funkade men inte galopp, och gick heller inte att böja i högersidan. Problemen kom och gick lite i perioder. Det tog lång tid och många undersökningar innan vi hittade felet, hon har pålagringar i leden mellan bäcken och ländrygg. Detta synddes inte annat än med ultraljud. Tyvärr blev hon utdömd då hon inte blev bättre av behandling, men då hade det nog gått ganska långt med hennes skada också. Nu vet jag inte var du bor, men kan rekommendera att åka till vet. Chris Johnston om du inte bor alltför långt från Uppsala, han letar tills han hittar felet. :bow:

Hon är 10 år vi har ägt henne drygt ett halv år. Hon bor hemma på gården med två mycket snälla valacker. Hon är väldigt snäll med dom utom vid matdags då hon ska ha först. Problemen började typ i slutet av februari, men då var hon bara lite sur i ridningen och red man loss henne var hon glad och snäll. Hon är ett fullblod så hon har haft brunst hela vintern mer eller mindre, men aldrig under den tiden vi ägt henne har vi märkt någon skillnad i humöret, bara lite mera kär i den ena valacken.

Senast ändrad av en moderator:

Har ni röntgat?

Har en kiropraktor kollat hästen?

Där skulle jag börja om det inte redan är gjort.

Den första tanke som slår mej är borrelia? De blir trötta, humörsvängningar , och kan få ledvärk, värt att testa för det iallafall så man kan utesluta.. konstigt att inte vet tar såna prover egentligen med tanke på symptomen...:crazy:

Hoppas det ordnar sej med vad det nu än kan vara..

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 503
Senast: Brynja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka