Frisk efter 1 års behandl av kotledsinflammation

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

chandra

Jag skulle bli väldigt glad om någon hade tips, goda råd eller t.o.m egen erfarenhet av igångsättning av häst som varit under behandling för kotledsinflammationer båda fram. Veterinärerna säger att prognosen är god men jag är så orolig att hon ska bli dålig igen!
Har haft henne sen hon var två och ridit in henne själv (med hjälp av instruktör), tagit det rätt lugnt då jag hoppades att hon skulle växa mer + att jag fått barn. Hon har gått på bete 4 mån varje sommar. Nu är hon 7 år och problemen började för 1 och 1/2 år sedan. För att göra en lång historia kort så har hon fått all behandling som kan tänkas. Men blev inte bättre förrän vet gjort titthålsoperation och kommit fram till att vinkeln i hovleden var lite fel. Hon är halvblod med mkt fullblod i och har fullblodsfötter med låga trakter. Har blivit specialskodd med klack och kan nu skos vanligt igen. Veterinärerna säger att hon ska kunna ridas och tävlas så småningom (jag köpte henne med målet att tävla hoppning) som vilken vanlig häst som helst. Men jag är skeptisk eftersom hon var så himla dålig... Vill inte se henne ha så ont igen!!! Borde jag låta henne bli promenadhäst? Det vet jag att hon skulle fungera som... Är det någon som kan dela med sig av egen erfarenhet? Mvh!

Sv: Frisk efter 1 års behandl av kotledsinflammation

Min förra häst fick kotledsinflammation på båda fram. Han behandlades i två eller tre omgångar på klinik innan han friskförklarades. Sen skoddes han med PG-sulor i ca 1 år. När jag satte igång honom skrittade jag först bara i ca 1 månad. Ökade tiden successivt. Började med 10-15 minuter och efter en månad skrittade jag ca 1 timme. (Red alltid ut)
Började sen lägga in korta travsträckor under skritturerna och sen efter ytterligare några veckor lite galopp. Red nog inte på banan på två månader. När jag sedan började med dressyrpass på banan var de väldigt korta, 20-25 minuter max.
Hoppas att din häst håller sig frisk, jag sålde min så småning om och vet faktiskt inte om han fick tillbaka det senare. Han hade iallafall varit frisk i två år när han såldes.

Min häst fick kotledinflammation (i båda fram) för ca 4år sedan. Han fick bara vara i hagen och ta det lugnt, gick några promenader nån gång i veckan efter några månader (kanske 15min max) sedan började vi arbeta han i töm för att han skulle få springa lite o så. Men eftersom han inte fick gå på böjda spår så longerade vi han inte!!

Efter lite drygt 3 år så sa veterinären att vi kunde börja rida han igen, så vi började med att skritta han lite. Och efter ett tag kunde vi börja trava han litt oxå. Men då började han halta och vi upptäckte att han hade blivit överansträngd i den djupa böjsenan så han fick behandlas igen. För snart 2år sedan så kunde vi börja rida på han igen. Fast bara skritt och end. lite trav. Mot sommaren (2006) så kunde vi börja trava han lite mer. och börja kräva lite mer av han i skritten. hösten (2006) kunde vi galoppera han för första gången. men det var först nu i våras (2007) som vi kunde börja kräva form av han. nu går han i fin form i både skritt och trav men galoppen har vi inte börjat kräva något i än.
Vi kommer aldrig att hoppa med honom då hans sena ev. inte klarar av det. men vi gör mycket annat kul.

Tänk bara på att ta det FÖR lugnt, så du är 100% att hästen är fräsh att göra det du vill. Det tar lång tid innan dom är helt återställda och det får man ha tålamod och vänta på.
Lycka till :)

Min ena fick i båda fram för nåt år sen. Hon blev behandlad 4 gånger kanske. Tyvärr blev hon överansträngd i bakbenen eftersom hon avbelastade fram så hon kan aldrig ridas igen. Men hon går som sällskap till våra andra och trivs bra med det. Blir bara lite lessen när alla andra får rida ut och inte hon:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama