Frisk av Carrageen-någon som har erfarenhet?

Fiffi1

Trådstartare
Hur lång tid tog det?

Vår ponny blev akut dålig i astman i lördags och hon äter Carragen (rödalger)sen tre månader tillbaka, har varit dålig till och från hela sommaren. Hon har ätit Ventipulmin och Bisolvon i två omgångar och får troligtvis kortison imorgon när vi åker till ATG. Är det dags att avliva eller ska vi kämpa på ett år till!!! Alg-Börjes säger att det kan ta upp till 6-8 månader att bli frisk från astman, är det någon som har varit med om att algerna gör hästen frisk.
Ev. avlivar vi henne men jag vill ju inte det...

Jag har ingen erfarenhet av just carrageenet och så svår hosta/astma men en pålle i mitt stall hade en ganska rejäl kronisk hosta som han fick alger för (algbörjes det oxå) och han blev mycket bättre! Hostade nästan aldrig och blev förstås mycket piggare. Tror det tog ca 3-4 månader innan vi märkte en markant förbättring. Jag har förstått att Carrageen ska vara lite mer "effektivt" att starta upp med och att man ska börja med det för att sedan övergå till alger. I alla fall är det så på människor med ont i magen.. :o Naturmedel har ju den förmågan att ta en stund innan man ser förbättring. Det måste ju först rensa ur systemet och sen återuppbygga med alla vitaminer o mineraler o aminosyror som behövs och det tar en stund. Det är svårt att råda dig om hur du ska göra med pållan, tror nog att du själv vet bäst om ni ska fortsätta kämpa eller ej. Du känner ju hästen, är hon själv en kämpe? Var inte för självisk bara, vilket man tyvärr har en tendens att bli i sådana lägen. :cry: Hoppas jag hjälpt till lite på vägen i alla fall! Jag skickar er allt hopp som jag kan skrapa ihop här borta!!!!

Tack så mycket för det hoppet men i morgon så tas hon bort :cry:, det är ju som sagt själviskt att behålla henne.
hon har ju ätit medecin hela sommaren och nästa anfall kanske hon inte klarar.
Det är mycket slem i luftrören och det är jobbigt för henne att hosta upp det i den här värmen + att det är svårt att andas.

Vår astmahäst käkade rödalger i ungefär ett år men det märktes ingen större förändring. Detta var för ett par år sedan, nu har hon inhalator som används flitigt under de jobbiga perioderna...

Den här hästen kommer också att tas bort när det blir FÖR jobbigt för henne. Än så länge är hon pigg och glad och äter alltid som, ja just det, en häst. (Helst dubbelt så mycket som de andra. :crazy:)

/// ghost

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar