Tagliabue

Trådstartare
Hur i hela friden klipper (rakar) man snyggt före blistring av hovlederna? Har en liten rakapparat som klipper bra snyggt, bara det att det blir ju inte snyggt att ha en liten rektangulär ruta fram på kronranden :angel: Klipper jag hela vägen runt hoven ca 1 cm brett ser det ju också koko ut .. och jag kan ju inte klippa hela vägen upp till kotan.

Hur klipper ni innan det är dags för blistring av hovleden?

Sv: Frisering

De gånger hästarna klipps/rakas här är när vinterpälsen ryker av, och då hela hästen. Eller så klipper jag nacke och ev hovskägg... Inget annat.

Inte ens före blistring av hovlederna?

Jag klipper öron, nacke och hovskägget + runt hovlederna. Ponnyn är helrakad nu men har inte tagit ben och huvud.

KL.
Vad använder du för blister?
Min häst är väldigt känslig. Jag hade värmesalva på ett ställe på henne som hon reagerade på....

Cedar och Speedway, dock vågar jag inte röra Cedarflaskan så ofta, använder mig mest av Speedway + plast.

Jag hade klippt 1 cm brett hela vägen runt.
Det ser inte så illa ut sålänge hästen inte har superhåriga ben, eller om blistringen tar som bara den.. ;)

(Klickbara bilder) De enda bilderna jag kunde hitta på mina klippta hovleder.. Ganska dåliga bilder men man ser lite grann..

fd hästskötare hos travtränare med passionerad relation till blistring ;)

Jag hade klippt 1 cm brett hela vägen runt.
Det ser inte så illa ut sålänge hästen inte har superhåriga ben, eller om blistringen tar som bara den.. ;)

(Klickbara bilder) De enda bilderna jag kunde hitta på mina klippta hovleder.. Ganska dåliga bilder men man ser lite grann..

fd hästskötare hos travtränare med passionerad relation till blistring ;)

Åh precis så jag menade :D Jag funtar på att klippa så .. får göra det imorrn ;) Då ser det ju lite mindre mongo ut :D

Har bara en simpel fråga, hur är ni funtade? Har travhästar mindre känsel i sina ben är hopphästar? Hur kan det ansesvara OK, hur kan ni anse det vara OK, att bränna benen på hästarna? Inom andra grenar i ridsporten är detta EJ tillåtet och anses som DJURPLÅGERI! Sluta bete er som idioter och sluta göra illa era hästar!

Läs också detta fantastiska inlägg om blistring:

http://teamoveson.blogg.se/2011/march/blistring.html

Cedar oil och speedway e inga starka grejer, så sluta kalla folk idioter när du inte vet vad det handlar om! Hade hon sagt franskt eller irlänskt då hade det varit okej att säga ifrån.
Men kasta inte skit när du inte vet vad det handlar om.
Cedar oil använder jag på mig själv, överlägset på mig iallafall!!! O då e jag hårdare me det på mig själv än på hästarna.

Kan inte tro att andra hästgrenar förbjuder utövarna att smörja sina hästar med ett värmande liniment på kotor och leder? Det är nämligen vad detta handlar om precis som tidigare inlägg påpekat. Så att det skulle vara fråga om djurplågeri stämmer verkligen inte.
Medel som tidigare använts som blistring och som gav en typ av brännskador på hästarna är såvitt jag vet förbjudet och inte något som har nämnts i denna tråd överhuvudtaget.

Grejen är ju de att när man säger " blistra" sin häst så klingar de lite illa med tanke på att de flesta tänker på ett medel som bränner hästen och ger brännskador..
Själv har jag aldrig använt " blister" på mina.

Du har skrivit 1 inlägg på hela Bukefalos och lyckas gräva fram en tråd som handlar om blistring som dessutom skapades för över 2 år sedan .. hur orkar man?

Som jag skrivit i tidigare inlägg använder jag mig av svaga "blister"/liniment oftast i kombination med BoT och använder det även 3 dagar i rad, han dör då rakt inte av det.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 243
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar