Friröntga 1½ åring - vad kan man eg se? Är det någon eg 'nytta?

Alexandra_W

Trådstartare
Friröntga 1½ åring - vad kan man eg se? Är det någon eg \'nytta?

Efter upptäckten av Visions hasledsdefekt, som är gammal, så har jag ju ovillkorligen bestämt för att aldrig någonsin köpa en häst som inte är 'friröntgad'/'exportröntgad'. Det 'tär' för mycket att efter flera/många år, när allt fungerar få en sådan kalldusch som att 'vi har hittat ett röntgenfynd, det är gammalt'. Dvs man hade om man röntgat vid köp kunnat bespara sig det.

Men så står jag ju med Kele, född april -03. Och jag var i princip helt besluten om att friröntga henne i höst och faktiskt om rtg visade något tvivelaktigt ta bort där och då. Dvs inte 'vänta och se' och riskera att få en kalldusch när hon är tre/sex/nio/whatever för något som kunnat upptäckas när hon var liten.

Sen läste jag senaste (tror det var senaste) ridsport, där de röntgat en mass aunghästar och hittat förändringar, men där de (beroende på var förändringarna satt) efter några år i ganska många fall INTE sett några förändringar på uppföljande röntgen.

Och det fick mig att fundera över hur stor vits det eg är att röntga henne i höst. Förutom helt uppenbara missbildningar, vad kan man egentligen se som man kan 'förlita' sig på? Det skulle ju vara värre än att leva i salig ovisshet att få höra att 'ja, vi har hittat ditt eller datt, men det behöver inte betyda någonting, men det kan det, du får helt enkelt vänta och se om hon får problem i framtiden'.

Så, hur stor vits är det EGENTLIGEN?

(tilläggas ska att damen är stor och har växt ganska fort, så jag känner att det skulle inte vara helt omöjligt att se t ex lösa benbitar. Hon har dock inga som helst symptom eller så på annat än att hon är okej)

Re: Friröntga 1½ åring - vad kan man eg se? Är det någon eg \'nytta?

Största anledningen skulle väl vara om du vill kunna ta bort ev. benbitar innan du börjar träna henne. Fragment i haser och kotleder kan ju oftast lätt opereras bort, medan OCD i bakknän är lite mer "tough luck", samtidigt som många hästar med OCD kan fungera i flera år, och då är det kanske roligare att inget veta, istället för att vara konstant orolig?
En annan anledning kan vara om du vill betäcka henne som tre åring och vara säker på att hon inte har någon ärftlig defekt.

Generellt tycker jag att det är att ta i lite i överkant att "friröntga" henne nu, om hon någongång ska säljas så vill köparen garanterat ha nytagna bilder ändå. Och om det skulle bli problem av ev. fragment så kan de ju tas bort där och då.

Som tidigare nämnts så är undersökningen inte helt billig, det gör ju absolut ingen skada, men om det gäller att väga fördelarna mot kostnaden så tror jag gott att du kan vänta iaf något år mer, det informativa värdet i bildernna stiger dessutom lite om du väntar.

Sen finns ju tanken att OM du ska sälja någon gång i framtiden och du VET att där finns en defekt så måste du ju tala om det för köparen, varemot om du inte har tagit en massa bilder och köparen heller kanske inte anser det som nödvändigt så kanske det aldrig blir upptäckt, och ev. inte ger några problem.
Det sista är ett något märkligt argument, men det är väldigt svårt att sälja hästar med anmärkningar på röntgen, även om defekten är utan klinisk betydelse.

En annan anledning kan vara om du vill betäcka henne som tre åring och vara säker på att hon inte har någon ärftlig defekt.

Generellt tycker jag att det är att ta i lite i överkant att "friröntga" henne nu, om hon någongång ska säljas så vill köparen garanterat ha nytagna bilder ändå. Och om det skulle bli problem av ev. fragment så kan de ju tas bort där och då.

Hon ska inte betäckas, och jag har svårt att tro att jag någonsin skulle sälja henne. Eftersom hon är 'som hon är' tror jag det ska mycket till för att jag ska hitta någon jag skulle VÅGA sälja till om jag av någon anledning skulle bestämma mig för att sälja (vilket jag inte har planer på men vem vet hur det ser ut om tio år).

Utan det skulle enbart vara för min egen skull, för att slippa göra en 'favorit i repris' typ, och vid säg inridningen inse att 'höll inte'.

Lös benbitar skulle jag nog faktiskt inte operera bort 'för säkerhets skull' om hon inte hade besvär av det. Det är ett ingrepp i leden, det är en full narkos etc. Och som du sa - många lever med sina benbitar utan problem. Och får de problem så sålänge man upptäcker dem direkt (och det gör man ju om man vet om att de finns) så är det ju en operation med väldigt god prognos sålänge de sitter på rätt ställe.

Så det är inte för försäljning, jag bryr mig inte om jag får reservation på försäkringen eller sånt heller (för de upptäcker t ex lösa benbitar som inte anses orsaka problem).

Utan det är - elakt uttryckt - för att om hon inte är okej ta bort henne NU och inte lägga ner X år av tid, kärlek och pengar.

Jag kan förstå tankegången, MEN...
Det är nu inte SÅ vanligt att man utifrån röntgen av en kliniskt frisk 1½ åring skulle säga att "glöm det- den håller aldrig", oavsett vad de skulle hitta så skulle det nog vara väldigt svårt att säga hur det skulle påverka henne i framtiden, som sagt, vissa hästar går med växtrelaterade "defekter" som inte alls ger några problem, andra får problem, men det är svårt att förutsäga hur det ska gå i enskilda fall.

i din sitution skulle jag nog lagt pengarna på något annat... men det finns ju alltid för och nackdelar

Jag friröntgar alltid mina unghästar..min 03:a var röntgad i februari redan...vi får ju inte försäkra i A1..och ag röntgar tidigt för att ev få ut på försäkringen vilket man får OM hin får lösa benbitar EFTER denna röntgen och har problem med dom...sen för att det är bra om man säljer OCH sen är det bra att veta också...
Eftersom jag jobbar med konvalecenter så har ag sett för många baksidor av att INTE ta bort benbitarna...så finns dem...så ryker dom direkt.

Nej, det är ju det jag vill undvika, en 'Kan ge problem, behöver inte'. Mycket handlar det (för mig) om prognos. Snackar vi 40% chans att det inte påverkar eller 60% etc. Och frågan är ju hur mkt sådana svar man kan få. Att man inte kan få 'kommer garanterat inte att påverka' eller 'kommer göra det helt meningslöst att ens försöka' i annat än vissa extremfall är jag ju med på. Men får jag bara en hyfsat vettig uppskattningsprognos och inte en 'går inte säga' så skulle det vara värt det.

Nåja, får fundera lite mer. Men den där artikeln hur mycket som faktiskt växte bort var e tankeställare.

Martha.. benbitar täcker min försäkring utan undantag ifaf, så det slipper ju jag. Tar jag bort dem utan att hon har besvär får jag däremot betala helt själv ur egen ficka. Men om jag inte röntgar nu, och så när hon är 3, 5 eller 16 så upptäcks lösa benbitar som ger problem som täcker försäkringen utan undantag eller reservationer eller tjafs. Så för försäkringens skull är det eg smartast att INTE röntga. Röntgar jag nu, så får jag endera ta bort dem på egen bekostnad, elelr vänta tills hon får problem och ta det på försäkringen. Och får en reservation om jag höjer livvärdet (vilket jag ju förr eller senare gör). Så de facto blir jag då eg tvungen att plocka bort dem på egen bekostnad. Och där talar vi mycket pengar (för moi).

Om det däremot var galoppör eller travare hon skulle bli skulle jag (oavsett försäkringen) plocka dem, de utsätts för en helt annan träning.

Jag har av förklarliga anledningar inte läst artikeln, vet du vem som har skrivit den? forskningen har kanske publicerats någon annanstans också, och i så fall kan jag säkert hitta rapporten här.
Det ligger ju lite inom mitt intresseområde...

Hejsan!
Om jag köpte en unghäst eller födde upp den själv skulle jag absolut friröntga den vid 1.5 år. Jag opererade min halvblodsvalack för lös benbit i hasleden när han var 1.5 år. Han är tre nu. Jag skulle inte ha velat börja träna honom och sen upptäcka efter ett tag att han har problem. Då missar man hela träningen av hästen. Då är det bättre att den är konvalecens tidigare. Jag har varit med om två treåringar som när de börjat tränat ordentligt blivit halta. De hade båda lös benbit i kotan. Båda hästarna var väldigt talangfulla och man undrar hur det hade gått om det blivit röntgade tidigare. Dessa var travhästar men ändå. Sen är prognosen efter operationen god. Min hästs operation kostade 11 000 kr och jag betalade 3000 kr av dessa genom försäkringen. Helt okej tycker jag.

Jag har en annan fundering... HUR märker man att en häst har lösa benbitar elller fragment? Vilka symtom får man om det börjar ge besvär?

/Lizzie

Ibland märker man det övht inte förrän hästen blir halt, i haserna kan dom få gallor , samma med kotleder...jag har haft alla sorter, både såna med och utan gallor el svullnader.

Jag undrar eftersom min pålla är halt på vä fram och förra året hade hon hovleds- och kotledsinflammation i samma ben.

Om det sitter i hasen hö bak, pållan är liiite gallig där på insidan (framåt) av hasen. När hon stod still i sjukhage så försvann den, men nu när hon går i lite större hage har den kommit tillbaka. Visade den för vet. på ATG i november, men vet. sa att det inte var nåt. Pållan blev dock EJ röntgad då. Men kan hon ha en lös benbit hö bak utan att vara halt i i det benet, men överbelasta så att hältan kommer i vä fram???

Nu har jag en tid den 16/6 ifall hon fortfarande är halt då, så då ska de få kolla henne runt om!

/Lizzie

Det är ju omöjligt att säga såhär....enda sättet är en röntgen :)

Misstänkte det... :smirk:

/lizzie

Om jag köpte en unghäst eller födde upp den själv skulle jag absolut friröntga den vid 1.5 år. Jag opererade min halvblodsvalack för lös benbit i hasleden när han var 1.5 år
Min hästs operation kostade 11 000 kr och jag betalade 3000 kr av dessa genom försäkringen. Helt okej tycker jag.

OM hästen inte har problem av benbiten så ersätter inte försäkringsbolaget operation. Något att tänka på innan man friröntgar t ex en egen uppfödning. Om du rtg vid 1½ års ålder och upptäcker en benbit som hästen då inte har problem av och vet ger en sådan där 'den kan påverka senare men behöver inte, bara vänta och se' så får du då om du ska operera betala allt själv. OPererar du inte får du en reservation på försäkringen om du höjer livdelen, och som Hjalle påpekat får du ett gissel om du ska sälja den.

Kan vara bra att veta, så man inte får en kalldusch, eftersom det är ganska mycket pengar om man ska betala det själv.

Hör inte till min frågeställning hur jag ska göra eg, utan är en spinoff och en ren upplysning.

Jag funderade i samma banor som du gör nu när jag köpte min ettåring år 2000.
Ringde kliniken och rådgjorde med vet och han skrattade och undrade varför jag skulle leta fel så tidigt. Jag hade just fått besked att min andra häst hade hovbroskf. och ville vara på den säkra sidan. Vet började redogöra för alla defekter och åkommor som vi inte skulle se på röntgen och allt som KANSKE vi skulle se på röntgen men KANSKE inte skulle ge några symptom.
Jag insåg efter en stund av hans rabblande att det är svårt att skydda sig.
Med det menar jag inte att man inte ska röntga, men att det kanske inte ger de svar man vill ha för att kunna förebygga eller behandla i tid.

Att röntga för att upptäcka lösa benbitar låter vettigt, jag har själv ingen erfarenhet av det (det är en av de får saker min andra häst inte har drabbats av) och kanske därför inte prioriterat det. Det måste vara en nackdel att vänta till en hälta dyker upp, bör man fri-röntga alla hästar i förebyggande syfte?
/N

Det måste vara en nackdel att vänta till en hälta dyker upp, bör man fri-röntga alla hästar i förebyggande syfte?

Det där är 10 000 kronorsfrågan. Det finsn nämligen hästar som fungerar utmärkt på hög nivå, MED lösa benbitar utan att någonsin i hela sitt liv ha besvär av det. Och så finns de ju de som får jättebesvär.

Ibland kan man redan från början beroende på var den sitter sia om det är risk för problem eller ej, men oftast när du friröntgar och hittar benbit/ar, dvs utan att hästen har problem så är det inte möjligt att säga om de kommer ge problem eller ej.

Tar man bort dem förebyggande, dvs utan att hästen har problem, så får man bekosta hela operationen själv. Kostar ca 10 - 15 000 kr (beror lite på var den sitter etc). Och det finns ju en viss risk med narkos och ffa uppvak (dock lite, men ska man vara petig så).

Om man friröntgar, hittar bitar men inte tar bort så får man reservation på försäkringen när/om man höjer den.

ger bitarna problem ersätter försäkringen.

Då hur man än vänder på det kan det bli dyrt att frirntga och hitta bitar som i dagsläget inte ger problem. Man får nog gå efter eget tycke och tänkande helt enkelt.

Min vet sa spontant att 'men man friröntgar ju inte araberna', och sekunder senare 'Ah, nu förstår jag varför du vill. Du kan göra det tidigast vid 1½ års ålder'. Det slog honom nog samtidigt som han sa 'men man rutinfriröntgar ju inte araberä vad jag var där med för annan arab, som om han friröntgats kunde ha besparat mig måååånga problem.. ;)

Jag har fortfarande inte bestämt mig ang Kele, men just det därmed lösa benbitar är verkligen 10 000 kronorsfrågan. På trav och galopphästar tas de bort rutinmässigt, men där är det en helt annan träning och påfrestning med.

<Och så den där artikeln jag läste med, där de röntgat föl/unghästar och sen röntgat dem några år senare och många av fynden hade försvunnit..

Herregud. Varför har du hästar överhuvudtaget? :confused: Varför inte ta bort dom en gång för alla, dom kan ju få andra sjukdomar som inte syns på röntgen. Då slipper du alla problem.
Inse att man inte kan ha kontroll över allting. :smirk:

Ganska elakt skrivet! jag kan föstå Alex att hon vill friröntga.Om hon har en medfödd defekt så är det bättre att få reda på det än att inte röntga och vara orolig i flera år. När man älskar en häst så mkt som Alex älskar sin Vision så har man rätt att oroa sig med sin unghäst! Själv har jag blivit nojig på andra saker efter att ha fått tagit bort en ponny som var oss mkt kära med du kanske aldrig ahr varit med om en sådan situation ännu.

Jo det har jag men som sagt man kan inte hålla på att gardera sig i all oändlighet. Och så har det ju tjatats om att ta bort valacken i tidigare trådar och nu börjas det med unghästen, att hon ska tas bort nu innan hon börjar kosta för mycket pengar.(om röntgen visar något) :confused: Att det kostar får man räkna med när man håller på med hästar, det är ett levande väsen ingen leksak som ska kastas bort när den är trasig.Då kanske man ska hitta på något annat att göra.
Ska man ta bort ett djur som man älskar innan skadan har gett symptom?Älskar man djuret då?

Hästen jag har var inte halt men hade en galla i hasleden. Så igentligen hade den inte problem än. Jag skulle självklart inte kosta på kalaset själv. Jag är inte miljonär. Men om jag skulle köpa en till unghäst skulle den friröntgas först. Jag vill inte köpa en till häst som måste opereras. Visst, lösa benbitar kan uppstå senare också. Men kan man köpa en hel och fräsch häst så gör man det. Det finns så mycket hästar med problem ändå så man behöver inte dra på sig bekymmer i onödan. Det är förstås svårare med en egen uppfödning. Men jag tycker att de flesta veterinärer är för operation. Jag hade då inga problem att få min opererad och dessutom få ut på försäkringen. Min häst har nu reservation på haserna och jag måste röntga om honom för att höjningen av försäkringen ska gälla "hela" hästen. Får hoppas att det går vägen!

Liknande trådar

Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: MaRomer
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 484
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 272
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar