Frimärkeshagar!

Sv: Frimärkeshagar!

Känns bra att det inte verkar vara en enda (som skriver här i alla fall)som tycker att det är en acceptabel hästhållning.

Har fortfarande inte fått nån respons på mitt mail, när jag har mailat innan kom det svar på momangen, hm :angel: .

Kan i sak hålla med er...

Uppfödning på de hagarna e väl inget jag ens skulle fundera på...

Men som rent inackorderingsstall så är 7x7 m sandhagar med ensamgående hästar ÅTRÅVÄRT i sthlm... Och snarare regel en undantag vid större anläggningar med ridhus. Där många rider för att RIDA sina hästar inte dutta med sår pga för många hästar i en större hage...

(och nu hukar jag mej, oj va synpunkter jag kommer få, men så ser det ut här i sthlm. OBS det finns stall med STORA hagar med... Så de som vill ha sina hästar i stora hagar FÅR de)

Att det ser ut så vet vi. Och då är det ju säkert så att många människor vill ha det så. Därmed inte sagt att det är bra - varken för hästar eller människor.

Jag håller med trådskaparen om att det, om man drar det till sin spets, egentligen är olagligt att ständigt hålla en häst i så liten hage utan andra hästar i samma hage. Hästen är som bekant ett flockdjur med stort rörelsebehov - alltså borde det ingå i dess naturliga beteende att umgås med andra hästar och att röra sig över så stora ytor som det går.

Jag har haft häst gående i flock sedan -96 (olika hästar, olika flockkonstellationer). På de åren har det hänt EN gång att jag inte kunnat rida (i sammanlagt tre dagar) på grund av skador som uppstått i hagen. Mindre blessyrer (ytliga sår, avskavd päls etc) har väl uppstått kanske 10 gånger.

Så jag ser inget som helst problem med att både ha hästen i flock och träna och tävla den - jag har ju själv gjort det i flera år! Utan tillgång till ridhus dessutom....

corzette skrev:
Där många rider för att RIDA sina hästar inte dutta med sår pga för många hästar i en större hage...

(och nu hukar jag mej, oj va synpunkter jag kommer få, men så ser det ut här i sthlm. OBS det finns stall med STORA hagar med... Så de som vill ha sina hästar i stora hagar FÅR de)

Tänkte väll att det kunde dyka upp någon motvals, annars hade det varit mycket förvånande :angel: med tanke på att jag vet att många har sina hästar så här.

Men det är ju som sagt ett ganska tjatigt ämne.
Kunde dock inte låta bli "skratt" att ge en respons åt detta citat.

I sthlm rider man för att RIDA, oj, oj oj vad ovanligt!!
Vad är för många hästar i en större hage? hagen för liten för antalet hästar eller är problemet bara hästmängden?

7X7 meter fålla=lyx :eek: , men som sagt det är ju väldigt bekvämt för de som har sina ridhästar att RIDA på, ungefär som man har en motorcykel att åka runt på då eller?

Jag skulle skämmas att ha mina hästar i såna hagar. Faktiskt!
Då skulle jag fundera på om jag öht skulle ha häst, det är ju knappast för hästens skull den går i små hagar?? :confused:Eller?
Kanske behändigare (fast så behändigt att ha häst "ska" det junte va..) men man får knappast en lyckligare häst..

Visst våra hagar är inte *jättestora* men de är tillräckliga för att de ska kunna dra en repa och aningen kuperad så de håller reda på fötterna. Och blir inte nerbetade så fort gräset börjar växa.

Vet en häst som blir tokig så fort den inte har plan mark under fötterna och den är bara riden i ridhus och möjligtvis plana vägar då och då och går i plana hagar utan varesej en liten backe eller en liten sten i. Helt plant alltså. Inte konstigt att den blir jättestressad så fort marken börjar luta eller blir lite "bucklig" :(

Jag förstår att det är svårt att få bättre i sthlm, men det skulle jag snarare säga att det är pga brist av bättre. Inte för att:

corzette skrev:
Där många rider för att RIDA sina hästar inte dutta med sår pga för många hästar i en större hage...

Förresten så kan man väl göra som vi, två hästar i en stor hage! Det behöver inte vara för många hästar i hagen bara för att den är stor :smirk:

tragiskt...jag har 4ha för mina 3 hästar...o dom storm trivs..

Skulle inte stalla upp min pålle där. Han behöver gå i flock och kanske inte största hagen i världen men han kan ta en lite galopp om han vill. Och sommarhagarna ska vara stora

Skulle ALDRIG ställa min häst i en så liten hage! Inte heller skulle jag sätta honom i en hage som bara är av tung blöt lera, som så många är här runt omkring.
"Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt."
Det skulle jag vilja tolka som så att hästar ska ha hagar där dom kan springa runt och busa med sina hagkompisar.

Jag bor för närvarande hyfsat centralt i Stockholm (mellan Globen och Älvsjömässan) och där finns ju inga uppstallningar som motsvarar mina krav på hagar. Därför har jag valt att ställa dem söder om Södertälje istället och så ta mig de 5,5 milen (enkel resa) till mina hästar för att träna. Jag transporterar även till ridhus OM jag hellre vill träna i ett sånt än i vår upplysta paddock och/eller i skogen.
Hästarna går i en flock på 4 ston. Samtliga hästar är broddade runt om (med fasta brodd i skorna) och vi har haft EN sårskada på tre år som varit nåt att snacka om (eller.. såret var pyttelitet, men hästen fick lymfangit). Det tycker jag är en rimlig risk i utbyte mot att hästarna får ett så bra liv som möjligt. Jag hoppas och tror att jag skulle känna likadant även om jag var tävlingsfanatisk och hade svindyra hästar, men man kanske aldrig ska säga aldrig? :smirk:

Däremot så VET jag att jag inte skulle vilja köpa en häst som inte har växt upp i en kuperad hage, för jag vet inget värre än hästar som snubblar på ett halmstrå. En häst som man inte kan rida ut tryggt på i varierad terräng är knappt en häst ens för mig.

/JES

Nej, fallet är avskrivet jag kommer inte att ställa upp honom där, synd, för förrutom hagarna, var det ett jätte fint ställe.
Jag letar vidare!

Jag kan tycka att det kanske kan vara ok att ha sina ridhästar som ligger i träning och aktiveras mycket varje dag i en mindre hage, men inte så liten, och aldrig en unghäst (föl) som inte ens rids...

Jag önskar att det fanns någon lag över både större hagar och mer utevistelse..
Själv tycker jag att hagarna är en av de viktigaste sakerna när jag byter stall.Skulle aldrig sätta mina hästar i sådana hagar.Plågeri, anser jag.

Hej,jag bor söder om stockholm och även här ser man allt för ofta jättefina marker men indelade i flera hagar med en häst i varje,varför?? Tänk vilken underbar hage det skulle bli om dom gjorde en ända stor.Själv har jag 5 hästar både ston och valacker i en 5 ha stor hage,alla vet sin plats,det är i sånt fall dom första dagarna man släpper ihop dom det kan hända ngt,men är man orolig kan man plocka av bak skorna och sätta på ben skydd.Det är elakt att ha en häst ensam,jag ser ofta mina står och kliar varandra och viftar bort flugorna åt varandra,dom måste få gå med åtmintonde en liten shettis,hästar är flockdjur försök att ge dom ett så bra liv som det bara går. :banana:

Vid vilken gräns kommer bekvämlighet, tävlingsframgång, ekonomiska och affärsmässiga intressen före hästens välbefinnande :confused: ?

Min är helt klart nådd innan hagen krymper till denna storlek!!

samuel skrev:
allt för ofta jättefina marker men indelade i flera hagar med en häst i varje,varför??
:bow:

Och allt för ofta ser man små eller ganska små hagar med JÄTTEMARKER runt omkring...(som då används till högärde eller annan sådd.... möjligtvis...)...som skulle va perfekta för hästar att springa på och tio gånger bättre i storlek!

Jag hyr hagar av en granne och är jättenöjd, men i dag släppte han en bomb! Nu innan markerna har torkat upp mer så vi ll han inte att hästarna går i hagen. Det blir bara nertrampat och lerigt och han tycker inte att det är bra vare sig för honom eller för hästarna. Vad gör jag nu?? Han tycker att hästarna kan stå inne några dagar en vecka!! So mdet ser ut nu har jag att välja mellan att stå inne och att bygga hage i trädgården ca 20*40m och låta de gå där. Hur ska jag göra? Det är alldeles för tidigt att släppa på bete nu också! Några tips? Grannarna rut omkring är inte intresserad att hyra ut en bit till oss, vi har frågat. Suck.

Om du kan tänka dig att släppa dom i trädgården så gör det hellre än att de står inne, borde funka om det bara handlar om ett par dar.

Gör upp med bonnen sen hur det kommer att bli i framtiden kanske ni kan växla hagar i större utsträckning.

Ååh vad glad jag blir nu . . med tanke på att våran hage är så stor så man ser inte hela :banana:
Men som ni säger , sånna borde inte få ha häst om dem inte tänker på hästen rättigheter .. dem gör ju trots allt oss en tjänst ( mesta dels) , och det minsta dem kan kräva är väl en hage att springa i .. :confused:

Ja, jjag ska släppa dem i trädgården. Det är trist när sånt här händer, för vi har ju diskuterat hur allt ska vara med den här bonden. Det är en äldre man så han förstår nog inte att hästarna tar skada av att stå inne. Men vi får se hur vi löser det med honom, det ska nog gå att få igenom en lösning, kanske inte denna vintern, men nästa kan jag tänka.

Liknande trådar

Utrustning Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar...
2
Svar
20
· Visningar
7 437
Senast: Catrool
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 130
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama