Frimärkeshagar!

gummisnodd

Trådstartare
Jag vet att detta ät att ganska uttjatat ämne här men jag måste ändå få lite ventilerat.

Jag är ute efter en ny stallplats till min pålle och har kollat på ett stall nyligen. Allt verkade jättbra, ridhus, stora marker, nytt stall med mycket yta och luft, men....

Hästarna på detta ställe går en och en i 7X7 m stora "hagar", sandfållor skulle jag vilja kalla dem, året om. Alla hästarna förvaras så, även de som inte reds (unghästar) och ett föl, som dock hade en häst till sällskap i sin ruta. Alla hade även täcke.

Jag undrar nu, hur tänker man när man har sina hästar så?
Är det ens lagligt?

paragraf 4:

"Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt."

Jag är väll mer än lovligt naiv, för man har ju fattat att en stor del av världens (Sveriges) hästar lever sitt liv på detta sätt och jag har ju så klart hört och sett det tidigare men jag hade ändå trott att det var på väg att ändras och det var ett tag sen jag såg det.

Men det kanske är så normen ser ut fortfarande?

Senast ändrad:
Sv: Frimärkeshagar!

Nog är det lagligt, man måste inte ens ha hästarna ute (de enda reglerna som finns angående hästhållning är hur stallen ska se ut samt ligghallskrav vid lösdrift).

Hur man tänker när man har hästarna så..? Inte alls, kanske?

De skulle börja med uppfödning.....

Hur har ni era hästar och varför? om nån orkar så är jag lite nyfiken.

Jag anser att denna behandling förstör hästarna och skulle vara väldigt tveksam till att köpa en häst som är uppfödd så här.

Senast ändrad:

Hu!! vad tråkigt! :cry: bara för att många har det så, betyder det inte att det är bra egentligen.
Jag skulle bli väldigt deppig om min häst var tvungen att stå så.
ibland kanske man kan välja mellan ett bra stall med stora hagar och ett sämre, men tar det sämre bara för att det främjar en själv. det kanske är kortare väg dit och ridhus. något som många vill ha.
Nä, jag tycker att folk borde tänka efter innan de glatt bara
knökar in en till häst i sitt stall, och ännu en.... :mad:
det är ju inte kul när hagarna ser ut som skit och muggen frodas i leran.

Jag har nästan en liten fundering på att delge denna stallägare precis vad jag tycker om dennes hästhantering, jag tror det handlar om okunskap, jag vill tro det i alla fall :crazy: .....

Tyvärr är det ju upp till hästägarna att se till att såna små hagar försvinner som standard genom att inte hyra in sin häst på såna ställen. Själv har jag i stallletandet valt bort flera stall med såna hagar. Jag skulle aldrig med andra ord acceptera att min häst hade det så om dagarna.

Jag kan tänka mig att i tex stockholm så är det svårt att hitta stall med stora hagar så alternativet är att ha häst i liten hage eller inte alls.

De verkar ha ganska svårt att få tag in folk som vill hyra in sig, jag trodde att det berodde på att det är ganska dyrt men det är nog inte så...

Stallet ligger på landet :confused: , de har massor av mark.

Jag tänker tala om varför jag inte vill ha min häst där och hänvisa till paragraf 4 :crazy: .

Med tanke på att en sjukhage får vara 5x5 m skulle jag kalla det för icke naturlig hästhållning. Fyfan, stackars djur!

Jag skickade iväg ett mail nu till vederbörande där jag inte sparade på krutet om vad jag tycker om deras hästhållning, jag gillar igentligen inte att prata bakom ryggen utan försöker ta för vana att prata med den person saken gäller.

Nu är jag nog garanterat livstidsavstängd från det stallet...
men det spelar ju kvitta som det är nu i alla fall :angel: .

Hur dyr än hästen är, hur kan man med gott samvete behandla dem så här :confused: .

Jag undrar nu, hur tänker man när man har sina hästar så?
Är det ens lagligt?

paragraf 4:

"Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt."
Det är inte lagligt, men det är inte olagligt heller. Det är en s k gummisnoddsparagraf, dvs man vill en sak, men vågar/kan inte driva den till slut. Tanken är förmodligen, att djuren ska få det bra, medan människorna ska ha flexibilitet i utförandet.
Jag vet inte om någon försökt, men ska man ta lagen bokstavligen, borde man vinna ett mål, om man lämnar in det till åtal. Fast förmodligen finns det en massa kryphål. Att det, som Tassen skriver, finns regler runt stallar, lösdrift mm, ändrar inte kraven i § 4. Dom är snarare ett mindre kompetent (min bedömning) försök att omsätta den i detaljerade regler.

I valet av uppstallningsplats, skulle rejäla hagar (dygnet runt) vara viktigare än något annat för min del. Det plus bra grovfoder och vatten.

LIA

Jag tycker att vi är skyldiga att ge hästarna en chans till någorlunda "naturligt" liv.
För några år sedan tog vi hem en häst,som ägaren sa hade en massa olater, både när man red och när man skötte honom. Efter en månad hos oss, med utevistelse upp till 12 timmar om dygnet (på sommaren mer) i stora hagar, fanns inte en enda av dessa olater kvar. Det visade sig också senare att hästen stått i ett stall där dom bara fick gå ute ett par timmar om dagen. Hagarna var, precis som dom du skrev om, ca 10x10 m. Inte direkt vad jag kallar för hagar!
Inte konstigt att en häst då hittar på saker när det äntligen händer något!

Jag skulle aldrig köpa en unghäst som är uppfödd i såna hagar! Nu vet man ju hur mycket det gör för den framtida hållbarheten att den får röra på sig mycket, helst i kuperade marker. Jag tror inte det är många som orkar promenera med sina hästar tillräckligt...

Sen tror jag också att det är bra för hästen att åtminstone ha en kompis med sig i hagen. Ska man hålla hästen på ett så naturligt sätt som möjligt ingår det väl att skaffa en kamrat till den. Hästen är ju ett flockdjur! Är man väldigt rädd om sin häst, så får man göra en hage intill, så att dom i alla fall kan "snacka" med varandra.

Skulle heller aldrig ha min häst sådär.

Mina hästar går på lösdrift på stora marker, även fölungen går på lösdrift. Jag skulle nog dra mig för att köpa en häst som jag visste var uppfödd i små rutor till hagar...

När jag valde stall till min foder pålle så var det vissa saker jag kollade på. Och det viktigaste för mig var att det fanns ordentliga vinterhagar och sommar bete. Jag valde bort ett stall pga just hagarna. Annars var det jätte fint med en massa nya saker och så. Men hagarna var inte stora, de hade en hag kompis och det fanns inget sommar bete. Sommar bete är en hög prioritet för mig, då blir det ju en så naturlig miljö som möjligt för hästen.

Nu var det ju inte de värstaste hagarna som kan frambringas, men det räckte för mig för att jag skulle avstå.

LIA skrev:
I valet av uppstallningsplats, skulle rejäla hagar (dygnet runt) vara viktigare än något annat för min del. Det plus bra grovfoder och vatten.

LIA

Jo det håller jag vekligen med dig om att det är basic, sen kan det ju kvitta om man har ett tjusigt ridhus att strutta omkring i när hästen mår skit=man själv mår skit på grund av dåligt samvete.

Har inte fått någon respons på mitt mail, funderar lite på att skicka ett till med lite länkar och dyl till sidor som beskriver och förklarar vad en bra hästhållning är som leder till hållbara hästar som lever länge och förhållandvis lyckligt :devil: , men det kanske räcker med den första salvan :o .

Hur är det med tävlingsresultat, finns det någon koppling mellan sämre resultat och hästen i flock i stor hage?

Själv brukar jag ta in min pålle på natten innan tävling (om han är ute dygent runt) annars gör jag inget speciellt. Ser till att han har ätit och druckit och känns ok i övrigt.

Han går nu på ca 2 hektar med 10 andra hästar av blandad storlek och stam. Det händer att han har en tappsko ibland eller ett bett men aldrig något allvarlig, och det har inte nån av de andra i hagen heller. En sträckning på hela vintern på en häst, men det kan lika gärna ha hänt under ridningen.

Ursprungligen postat av gummisnodd
Hästarna på detta ställe går en och en i 7X7 m stora "hagar", sandfållor skulle jag vilja kalla dem, året om.

Stackars djur!!! :eek: Dom hästarna kan inte ha ett kul liv.

Stallets hästar fick gå i en ganska liten tråkig hage (kanske inte så liten egentligen men om man jämför med vad dom hästarna brukar gå i så var den liten) i en vecka medans vi gjorde iordning vinterhagen och man märkte en stooor skillnad på hästarnas humör när dom fick komma till en roligare hage. Dom var jättetjuriga allihopa när dom gick i den lilla hagen men blev som vanligt sen när dom bytte hage igen.

Många elithästar går ju knappt ute och gör de det går de själva. Pga. skaderisk och att de ska ha energi kvar till träning och tävling.

Men John Whitakers hästar går alltid ute i stora hagar och de flesta tävlar tills de är över 20år ;)

Har man en riktigt fin häst kan jag förstå om man inte vill ha den i flock. Men tillsammans med en annan snäll häst kan den väl få gå :confused: Men det viktigaste är ju ändå att de får gå ut över huvud taget. En häst som är van vid att vara ute springer ju inte runt en massa heller.

Jag hoppas att de tänker till innan de börjar med uppfödning :eek:

En unghäst kan alldrig få den hållbarhet i leder och ligament som krävs om den inte får röra sig mycket på en bra lösdrift.

Hua ja,det där är min absolut största skräck om jag ska flytta ihop med min pojkvän och köpa ett hus. Det spelar fan ingen roll hur fin gården än är om marken är obefintlig eller helt obrukbar.

Jag är så otroligt bortskämd nu med totalt 7 ha till bara två stycken, och till min äldre spatthäst är det kanon! Han har möjlighet att röra sig mkt under tiden han är ute i det tempo som passar honom själv. Behöver aldrig skicka dem på s.k bete heller, de har fullt upp att tugga ner allt så vi slår ner i slutet på juni/juli någongång. Ännu mer lyck-ostad är jag att hagarna är både öppna, och kuperade med skog. Hästar sätter mycket muskler av att knalla omkring på större arealer hela dagar, och de har möjlighet att hitta på lite allt möjligt för sig själva.

Tänker på följdena av att ha dem i en liten rasthage. Oharmoniskt. En möjlig stressfaktor och faktisk en större risk för sträckningar och dyl enligt min egen teori. Överskottsenergi som man får "slåss" med vid in och uttag. Förstoppningsproblem.. Och man kan ju lura sig själv rätt rejält om man tror att man fyller en hästs rörelsebehov med en timmes ridning/arbete per dag.

Så ja, ALDRIG jag flyttar min häst till en superanläggning, om inte hagarna är lika bra. Tyvärr. "Bortskämd" och tänker på hästarnas välbefinnande./Asmodeus.

(Ps. Jag måste tillägga att jag aldrig heller skulle köpa en unghäst som var uppfödd på det viset. Aldrig! Ds)

Senast ändrad av en moderator:

Lagligt är det väl, men inte moraliskt sett tycker jag. Min häst hade aldrig klarat av att bo sådär, han hade blivit en djävul att hantera och skulle ha gnagt sönder både box och "hage"

Liknande trådar

Utrustning Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar...
2
Svar
20
· Visningar
7 437
Senast: Catrool
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 130
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama