gummisnodd
Trådstartare
Jag vet att detta ät att ganska uttjatat ämne här men jag måste ändå få lite ventilerat.
Jag är ute efter en ny stallplats till min pålle och har kollat på ett stall nyligen. Allt verkade jättbra, ridhus, stora marker, nytt stall med mycket yta och luft, men....
Hästarna på detta ställe går en och en i 7X7 m stora "hagar", sandfållor skulle jag vilja kalla dem, året om. Alla hästarna förvaras så, även de som inte reds (unghästar) och ett föl, som dock hade en häst till sällskap i sin ruta. Alla hade även täcke.
Jag undrar nu, hur tänker man när man har sina hästar så?
Är det ens lagligt?
paragraf 4:
"Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt."
Jag är väll mer än lovligt naiv, för man har ju fattat att en stor del av världens (Sveriges) hästar lever sitt liv på detta sätt och jag har ju så klart hört och sett det tidigare men jag hade ändå trott att det var på väg att ändras och det var ett tag sen jag såg det.
Men det kanske är så normen ser ut fortfarande?
Jag är ute efter en ny stallplats till min pålle och har kollat på ett stall nyligen. Allt verkade jättbra, ridhus, stora marker, nytt stall med mycket yta och luft, men....
Hästarna på detta ställe går en och en i 7X7 m stora "hagar", sandfållor skulle jag vilja kalla dem, året om. Alla hästarna förvaras så, även de som inte reds (unghästar) och ett föl, som dock hade en häst till sällskap i sin ruta. Alla hade även täcke.
Jag undrar nu, hur tänker man när man har sina hästar så?
Är det ens lagligt?
paragraf 4:
"Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt."
Jag är väll mer än lovligt naiv, för man har ju fattat att en stor del av världens (Sveriges) hästar lever sitt liv på detta sätt och jag har ju så klart hört och sett det tidigare men jag hade ändå trott att det var på väg att ändras och det var ett tag sen jag såg det.
Men det kanske är så normen ser ut fortfarande?
Senast ändrad: