Men..
@Twihard läste din förra tråd om vilken ras du skulle skaffa nästa gång, har du lust att sammanfatta vilka rasbundna sjukdomar friesern dras med? Det är inte utan att man blir lite orolig.
Jag vill inte kasta ur mig hur som då många har olika åsikter men vad jag vet, sett och upplevt är följande nedan, och det pga inavel då rasen nästan dog ut på 1900-talet.
*Hjärtproblem, många faller ihop och dör av hjärtinfarkt (annat långt ord jag inte kan stava, typ aortastruptur eller nått?)
*Njurproblem - inte sett så mycket men en av mina föddes med bara en njure som inte ens var 70% normalstor och även full av tumörer. Även njursten och njursvikt - men som de kan leva med - har jag set förekommit.
*Tumörer i halspartiet och nacken - dessa går att operera och finns på andra raser med.
*Skabb, Knottallergi, eksem, mugg, rasp och andra hudåkommor är vanliga - dels för att de har mycket hår.
*Magproblem - många har problem med tarmar och kolik. Men ingen av mina turligt nog.
*Hovbroskförbening
*Patella
*Problem med knäleder - dels pga deras stora rörelser om jag förstått rätt (Men här har jag ingen grund för det, känner bara vissa hästar med det inom rasen)
*Dvärgväxt (de får ofta kortare framben)
*Svankrygg
*Vattenskalle (Detta och dvärg har jag aldrig stött på - jo kanske dvärgväxt men de är typ d-ponny sttora och fel exteriör
*... Det är så mycket så minns inte allt.
Däremot vill jag inte skrämma folk - det finns friska individer. Jag har bara haft otur. Men man måste ha detta i åtanke för det finns mycket skit, inte ens toppstammade garanteras (min nuvarande är väldigt väldigt fin). Många av dessa åkommor är ovanliga, men när de väl förekommer händer det mer denna ras än andra. Ex Njursjukdomar och hjärtproblem i tidig ålder. Älskar rasen, men har förlorat så många älskade och det är inte hållbart för mitt psyke längre.