Friesertråd

Nä, de är ju så dyra :angel: Men jag kan visa min budgetvariant! Frieserpappa och b-ponnymamma. Söt som socker, oerhört social och klok, ett år i vår. Bildbomb följer. Men.. @Twihard läste din förra tråd om vilken ras du skulle skaffa nästa gång, har du lust att sammanfatta vilka rasbundna sjukdomar friesern dras med? Det är inte utan att man blir lite orolig.

2evrdhd.jpg


33nf72g.jpg


6945d2.jpg


mhaurp.jpg


Lite.. tufsigare idag.
oh77sp.jpg

Så söt!

men hur tänkte man där, stackars b-ponnyn?
 
@sassiball Ja, mamman köptes dräktig. Uppfödaren var inte helt nöjd när hingsten uppdagades och det var hård bevakning vid fölning. Hade inte gjort den kombon själv.. Hon var 90 cm hög vid födseln, det känns stort för b-ponny.
 
Vad vacker @Lepidus ! Vad gör hon nu?
Tack! :love: Nu har hon blivit en familjehäst utanför Uppsala och verkar ha ett lugnt och behagligt liv. Har för mig att de var inne på att betäcka henne med en frieserhingst, skulle vara gulligt att se även fast avkomman inte kommer klassas som renrasig frieser. Hon skulle säkert bli en fantastisk mamma, världens snällaste :love:
 
Men.. @Twihard läste din förra tråd om vilken ras du skulle skaffa nästa gång, har du lust att sammanfatta vilka rasbundna sjukdomar friesern dras med? Det är inte utan att man blir lite orolig.

Jag vill inte kasta ur mig hur som då många har olika åsikter men vad jag vet, sett och upplevt är följande nedan, och det pga inavel då rasen nästan dog ut på 1900-talet.

*Hjärtproblem, många faller ihop och dör av hjärtinfarkt (annat långt ord jag inte kan stava, typ aortastruptur eller nått?)
*Njurproblem - inte sett så mycket men en av mina föddes med bara en njure som inte ens var 70% normalstor och även full av tumörer. Även njursten och njursvikt - men som de kan leva med - har jag set förekommit.
*Tumörer i halspartiet och nacken - dessa går att operera och finns på andra raser med.
*Skabb, Knottallergi, eksem, mugg, rasp och andra hudåkommor är vanliga - dels för att de har mycket hår.
*Magproblem - många har problem med tarmar och kolik. Men ingen av mina turligt nog.
*Hovbroskförbening
*Patella
*Problem med knäleder - dels pga deras stora rörelser om jag förstått rätt (Men här har jag ingen grund för det, känner bara vissa hästar med det inom rasen)
*Dvärgväxt (de får ofta kortare framben)
*Svankrygg
*Vattenskalle (Detta och dvärg har jag aldrig stött på - jo kanske dvärgväxt men de är typ d-ponny sttora och fel exteriör
*... Det är så mycket så minns inte allt.

Däremot vill jag inte skrämma folk - det finns friska individer. Jag har bara haft otur. Men man måste ha detta i åtanke för det finns mycket skit, inte ens toppstammade garanteras (min nuvarande är väldigt väldigt fin). Många av dessa åkommor är ovanliga, men när de väl förekommer händer det mer denna ras än andra. Ex Njursjukdomar och hjärtproblem i tidig ålder. Älskar rasen, men har förlorat så många älskade och det är inte hållbart för mitt psyke längre.
 
@Twihard Förstår det, inte roligt att förlora sina djur :( Allra minst när det är av något så onödigt som avelsrelaterade problem.

Jag hoppas min fått stålgener från ponnysläktet!
 
Min har väldigt lindrig patellaupphakning, men håller tummarna för att det är det enda. Märks i bland när han står uppbunden i gången, och någon enstaka gång kan han "tappa" ett bakben i övergångar trav till skritt innan han är ordentligt uppvärmd.
 
Min har väldigt lindrig patellaupphakning, men håller tummarna för att det är det enda. Märks i bland när han står uppbunden i gången, och någon enstaka gång kan han "tappa" ett bakben i övergångar trav till skritt innan han är ordentligt uppvärmd.

Ja det är klurigt, unghästar kan ofta ha mer problem medan de växer. Fick då lära mig att man ska backa dem, då släpper det :)
 
Ja det är klurigt, unghästar kan ofta ha mer problem medan de växer. Fick då lära mig att man ska backa dem, då släpper det :)
Ja, och jag märker att ju mer jag rider desto mindre blir det. Så, arbete 7 dagar per vecka är det som gäller, tur man har en häst som gillar att arbeta :banana:
 
Jahapp, nu har vi också problem. Överansträngning i gaffelbanden bak. Inte mycket, veterinären tyckte jag hade upptäckt det i ett tidigt stadium. Så förhoppningsvis inget som vi kommer ha kvarvarande problem med, men nu är det skritt som gäller i två veckor och sedan försiktig upptrappning igen. Och vi som var på programridning i helgen som jag var så nöjd med!
 
Jahapp, nu har vi också problem. Överansträngning i gaffelbanden bak. Inte mycket, veterinären tyckte jag hade upptäckt det i ett tidigt stadium. Så förhoppningsvis inget som vi kommer ha kvarvarande problem med, men nu är det skritt som gäller i två veckor och sedan försiktig upptrappning igen. Och vi som var på programridning i helgen som jag var så nöjd med!
Så tråkigt! Men förhoppningsvis så läker det ut snabbt.

Min har också problem, var på återbesök nu igår och min häst är fortfarande lite halt bak och man såg även en hälta på knäna fram... det var vanligt på frieser med framknäproblem sa veterinären pga att de är så överrörliga i knäna.
 
Hur går det för er? Min häst blev inte bättre av behandlingen så nu åker jag till en annan veterinär i nästa vecka.
Det visade sig att det inte bara var en överansträngning utan en skada orsakad av någon enskild händelse också. Så vi skrittar och så blir det återbesök i början av juni, då har det gått 2,5 månader. Förhoppningen är att kunna börja trava i juli. Dock känns det som den här oplanerade vilan har varit bra mentalt för honom, verkar väldigt nöjd och glad.
 
Kul att se att friesertråden jag starta får så många år sedan hänger i än :)
Är frieserägare än men tyvärr bara till 1 då mitt älskade sto dog akut för ett tag sedan

Min pojke är kvar än dock
260408-6.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 223
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 809
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 155
Senast: Ananazen
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp