Friesertråd

Ringskor eller pg-beslag, inte för hård träning, helst inte hoppning och inga hårda underlag är vad man kan göra. :(

Ja min första dog av njurproblem, mitt sto har detta, kronisk skabb och kronisk knottallergi.

Annat man ska akta sig för är magproblem. Kolik etc. Dock har min alltid haft en bra mage. Ovaliga sjukdomar men som när de förekommer, förekommer på vår ras är vattenskalle, dvärgväxt, hjärtsjukdomar, njursjukdomar och tumörer i halsen. :( Allt det medfödda fel. Jag vet 6 hästar som dött av hjärtinfarkt, bara min av njurfel och inget av det andra har jag hört om. Jo en med tumör i halsen men det gick att operera :)
Vattenskalle, hjärtproblem, magproblem och njurproblem har jag hört att det är vanligt, men som relativt ny med rasen har jag inte stött på något av det än. Hoppas jag slipper! Min är i alla fall än så länge väldigt okomplicerad med sin mage, förutom att han inte äter så mycket grovfoder som jag vill att han ska göra trots fri tillgång. Har en frieser till i stallet, en inackorderad, och han blir lätt lös i magen och har problem med skabb. Intressant att de står i boxarna bredvid varandra men min har inte problem med skabb.
 
Skabben drabbar olika. :)

Mina har alltid haft lätt för att äta och bli tjocka, konstigt med min förra när han bara hade en njure och den knappt 80% i full storlek och full med tumörer. Enligt det skulle han dö som max ett år och avsky mat. Han blev 5,5 år och älskade mat till sitt sista halvår då han slutade äta först hö, sedan gräs, sedan kraftfoder. Tillslut åt han inte ens godis. Han svalt sig :( Veterinären sa att hon aldrig stött på detta fall och hon jobbar ändå ute i Europa. :/
 
Skabben drabbar olika. :)

Mina har alltid haft lätt för att äta och bli tjocka, konstigt med min förra när han bara hade en njure och den knappt 80% i full storlek och full med tumörer. Enligt det skulle han dö som max ett år och avsky mat. Han blev 5,5 år och älskade mat till sitt sista halvår då han slutade äta först hö, sedan gräs, sedan kraftfoder. Tillslut åt han inte ens godis. Han svalt sig :( Veterinären sa att hon aldrig stött på detta fall och hon jobbar ändå ute i Europa. :/
Usch stackars pålle. Gjordes obduktion efter att han dött eller hur såg man att han bara hade en njure? Går det att undersöka njurarna före man köper en frieser?
 
Usch stackars pålle. Gjordes obduktion efter att han dött eller hur såg man att han bara hade en njure? Går det att undersöka njurarna före man köper en frieser?

Det var ju medfött fast det visste vi ju inte. :) Aldrig hört om något mer fall, hon sa att just detta är ovanligt men hon det händer, så händer det på vår ras.

Vi åkte till kliniken i Strömsholm akut då min veterinärs urinprover tog sådan tid - kunde inte vänta längre eftersom han blev så snabbt sämre. Då trodde vi njursten för han fick svaret och ringde när jag var på väg. Veterinären gick in med armen bakifrån men kunde inte känna några njurar så de ultraludade och såg då... Hon sa att vi kunde obducera, och de ville gärna "ha honom till forskning", men jag skulle få betala alltihop och även om man ville veta exakt varför han föddes så, så skulle det inte ge honom tillbaka till mig. Inget fanns att göra (om vi inte avlivade kunde han överleva på dropp i två veckor, eller dö inom 24 timmar av hjärtinfarkt). De skulle få mer lärdom men jag hade inte råd med 100 tusen att ge till dem liksom :(
 
Det var ju medfött fast det visste vi ju inte. :) Aldrig hört om något mer fall, hon sa att just detta är ovanligt men hon det händer, så händer det på vår ras.

Vi åkte till kliniken i Strömsholm akut då min veterinärs urinprover tog sådan tid - kunde inte vänta längre eftersom han blev så snabbt sämre. Då trodde vi njursten för han fick svaret och ringde när jag var på väg. Veterinären gick in med armen bakifrån men kunde inte känna några njurar så de ultraludade och såg då... Hon sa att vi kunde obducera, och de ville gärna "ha honom till forskning", men jag skulle få betala alltihop och även om man ville veta exakt varför han föddes så, så skulle det inte ge honom tillbaka till mig. Inget fanns att göra (om vi inte avlivade kunde han överleva på dropp i två veckor, eller dö inom 24 timmar av hjärtinfarkt). De skulle få mer lärdom men jag hade inte råd med 100 tusen att ge till dem liksom :(
Så jobbigt för er.
Nej det förstår jag verkligen att om man får betala obduktionen själv så blir det väldigt mycket pengar, och det hade ju inte gett dig hästen tillbaka.
 
Tycker de kunde stått för dina kostnader mot att de fick använda honom till forskning. Fast måste vara skönt att veta att det inte var något som du eller någon annan kunde rå för eller göra något åt. Hoppas min pärla håller sig frisk många år till, nu laddar vi för klubbtävling på söndag!
 
Tycker de kunde stått för dina kostnader mot att de fick använda honom till forskning. Fast måste vara skönt att veta att det inte var något som du eller någon annan kunde rå för eller göra något åt. Hoppas min pärla håller sig frisk många år till, nu laddar vi för klubbtävling på söndag!

Lycka till jag håller tummarna! :D Jag tror du klarar det, och jag tror din pärla håller sig frisk :heart

Ja det borde de kunna göra! De hade gärna fått forska om jag slapp stå för det, men som du sa är jagt glad att jag inte orsakat det - och desto gladare att jag mot alla odds hållt honom vid liv 5 år längre än vad han borde ha klarat rent fysiskt. :)
 
Tränat i dag och inser återigen att jag har en häst som är finast när han arbetar 7 dagar per vecka, inte 5 som det blev förra veckan :p. Så, tävling på söndag innebär att det ska ridas mycket den kommande dagarna, även om det får bli kl 5 på morgonen eller 10 på kvällen några av dagarna :crazy:
 
Tränat i dag och inser återigen att jag har en häst som är finast när han arbetar 7 dagar per vecka, inte 5 som det blev förra veckan :p. Så, tävling på söndag innebär att det ska ridas mycket den kommande dagarna, även om det får bli kl 5 på morgonen eller 10 på kvällen några av dagarna :crazy:

Min tös vill också jobba mycket! Ofta 5 dagar, vila en, fem dagar, vila en. :) Men ibland bestod vilodagen av en promenad eller skrittmaskin :) Hon blev uttråkad. ;)
 
Det är nog en av de saker som jag upplever som mest positivt med min häst, att han är så otroligt glad för att arbeta!
 
Tyvärr har jag ingen frieser idag, men jag ägde en för några år sedan och hon var den mest fantastiska av alla hästar jag någonsin mött. Köpte henne som 2åring när jag själv var 14år gammal, red in henne och utbildade henne själv (med hjälp av kunniga personer självfallet). Hon var så oerhört snäll, aldrig träffat en häst med så stort hjärta. Och vacker var hon också!
Dock var hon en fusk-frieser (utan stam..), men men! Frieserhästar ligger nära mitt hjärta och jag följer mer än gärna denna tråd!

280214_4602037062509_184570879_o.jpg

411032_2809747856399_903625711_o.jpg

546669_3641788696900_1904253754_n.jpg
 
Jag har ett sto som är hälften frieser, hon är väldigt frieserlik. Kom hem ifrån veterinären nu ikväll men en hasledsinflammation som diagnos. Så himla tråkigt, andra gången hon diagnostiserats med det här. Har friesrar ofta hasproblem?

Enligt veterinären hade de en del problem.. men just has visste hon inte.
 
Jag har ett sto som är hälften frieser, hon är väldigt frieserlik. Kom hem ifrån veterinären nu ikväll men en hasledsinflammation som diagnos. Så himla tråkigt, andra gången hon diagnostiserats med det här. Har friesrar ofta hasproblem?

Enligt veterinären hade de en del problem.. men just has visste hon inte.
Vad tråkigt! Kanske @Twihard vet? De är ju ofta ganska raka i bakbenen och då borde ju hasen belastas mer?
 
Jag försökte mig på att lägga in en bild här men lyckades visst inte... förr använde jag alltid photobucket men det krånglar bara numera.

Veterinären säger att hon inte har onormal benställning eller så i hasen, själv tycker jag inte hon är rak alls, om jag jämför med halvblodet så är friesern mycket mer vinklad.
 
10968401_10152743637114426_8903498984523020377_n.jpg


Fick sparka igång mitt fbkonto igen som jag hade stängt ner... den här bilden är ett år gammal, hon är sig lik.
10418849_10152332612659426_6224689046923417520_n.jpg

Den här bilden är från sommaren 14.
 
Inga fler friesermänniskor här inne?

Nä, de är ju så dyra :angel: Men jag kan visa min budgetvariant! Frieserpappa och b-ponnymamma. Söt som socker, oerhört social och klok, ett år i vår. Bildbomb följer. Men.. @Twihard läste din förra tråd om vilken ras du skulle skaffa nästa gång, har du lust att sammanfatta vilka rasbundna sjukdomar friesern dras med? Det är inte utan att man blir lite orolig.

2evrdhd.jpg


33nf72g.jpg


6945d2.jpg


mhaurp.jpg


Lite.. tufsigare idag.
oh77sp.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 809
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 155
Senast: Ananazen
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp