Wilfa
Trådstartare
Vattenskalle, hjärtproblem, magproblem och njurproblem har jag hört att det är vanligt, men som relativt ny med rasen har jag inte stött på något av det än. Hoppas jag slipper! Min är i alla fall än så länge väldigt okomplicerad med sin mage, förutom att han inte äter så mycket grovfoder som jag vill att han ska göra trots fri tillgång. Har en frieser till i stallet, en inackorderad, och han blir lätt lös i magen och har problem med skabb. Intressant att de står i boxarna bredvid varandra men min har inte problem med skabb.Ringskor eller pg-beslag, inte för hård träning, helst inte hoppning och inga hårda underlag är vad man kan göra.
Ja min första dog av njurproblem, mitt sto har detta, kronisk skabb och kronisk knottallergi.
Annat man ska akta sig för är magproblem. Kolik etc. Dock har min alltid haft en bra mage. Ovaliga sjukdomar men som när de förekommer, förekommer på vår ras är vattenskalle, dvärgväxt, hjärtsjukdomar, njursjukdomar och tumörer i halsen. Allt det medfödda fel. Jag vet 6 hästar som dött av hjärtinfarkt, bara min av njurfel och inget av det andra har jag hört om. Jo en med tumör i halsen men det gick att operera