Frieserhästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mochas Cindy

Trådstartare
Jag går i funderingar om att inom en framtid EVENTUELLT skaffa mig en frieserhäst, efter flera flera år med helt annan hästras.
Det som drar mig till just frieser är förståss deras underbara utseende, det påminner mycket om den ras jag idag har, samtidigt som den har lite mer massa.
Det jag dock skulle vilja veta av alla er som äger /har /rider en frieser, är hurdana de är!
Jag söker i en häst 100% kompis, hästen ska formas efter mig och bli personlig. Jag vill känna kontakt med hästen. Den ska vara snäll, lugn och trygg - ingen häst som trampar på stället i galopp av nervositet för minsta lilla... Jag vill ha en framåt häst som har lite egen motor, men som samtidigt är lyhörd och mycket mjuk och lätt att rida i handen. Jag tänker rida akademiskt på den, som jag gör med min andra häst.

Visst kan tempramentet variera från individ till individ jättemycket, men jag vill höra ALLT! Fördelar, och nackdelar osv, med rasens individer. Hur funkar de helt enkelt.
Om det nu spelar roll, tror jag det lutar åt att jag skaffar ett sto.

(har idag världens stoigaste märr, vilket jag isåfall skulle vilja veta mer om hos era hästar...för det är kanske inte världens roligaste egenskap)

Sv: Frieserhästar!

som du skriver är det upp till individen. det är ju jättesvårt att sitta här och skriva att köp en frieser dom är lugna och har just precis det du söker. det finns även undantag där som garanterat är opersonliga rodéohästar:angel:

letar du frieser så besök hästen i fråga så upptäcker du ju snart om den uppfyller dina förväntningar..

det är ju annars som att säga att alla fullblod är nerviga pinnsmala kräk med urusla hovar och sticker för minsta lilla. jag har träffat helt motsatta hästar som just varit fullblod!

så individuellt. dom kan vara riktigt explosiva samtidigt som dom kan vara "lata" och vissa är mer framåt. Det är inte ovanligt att dom har ganska dålig bjudning (även sagt av tränare som ridit samt tränar rasen en del) och jag har själv upplevt det. Ena stunden lite lazy för att andra stunden explodera. Men det är ju så olika från individ till individ. Det är riktigt trevliga hästar, man måste bara hitta en som passar sig själv. Frieser är mig mkt varmt om hjärtat! Jag tycker dom är vänliga och kontaktsökande. jag är iaf fast!

Ja, jag hade väll kanske förväntat mig ungefär sådana här svar, det är ju som sagt individer,, det finns kräk inom alla raser, men ofta brukar det finnas en liten svag röd tråd igenom som man kan skönja om man har tur. Har oxå hört om trögheten, latheten, men kanske inte så mycket om explosiviteten...
Man blir ju lätt "fast" i en ras,, min ras är saddlebred, men jag är upptrött på saker och ting som rör den runtomkring, typ FOLKET. Det är synd att det ska förstöra, men för en så liten ras, under så långt tid som jag hållt ut nu, i väntan på bättre, så har jag börjat tappa sugen. Jag vill helt enkelt se mig om efter något annat.
Friesern är väll ganska hårt avlad om jag förstått det rätt, med det menar jag hårda krav, regler och stamböcker.. hingstar kontrolleras hårt, liksom ston, och inte för att jag är insatt i det mer än så egentligen, men det känns tryggare, än om det skulle vara som det är i min ras. Rent fysiskt iallafall...

kontaktsökande låter bra, det önskar jag... jag har möjlighet att besöka en större uppfödare i närheten, men jag är rädd att om jag åker dit - så är jag fast. Därför vågar jag inte åka dit innan jag har möjlighet att skaffa en...
suck!:d

Tycker du om en häst som kan bli lite påträngande trevlig och social. Gärna går och håller efter dig vart du går och anser att du är deras så är nog friesern något för dig. Hos mig har det passerat ett gäng av dem och det som jag har som krav, utan möjlighet till kompromiss, är att en frieser ska vara genom cool, inte ett nervknippe (finns) lätt att få kontakt med och rastypisk. Har just nu här hemma 2 som har en egen motor från första skritt steget till de står hemma igen och en som har en lång uppvärmning men sedan tuffar på tills man säger stopp. Men en frieser ska vara pålitlig inte ge sig av för minsta prassel. Oftas har de kvar den naturliga reaktionen att först stanna och kolla vad som skrämde dem och sedan besluta om det är bättre att fly än illa fäkta. Med rätt kontakt kan då en klapp på skuldran räcka för att de blåser faran över.
Problemen med ston är att de har lite fertilitets problem och ofta blir stående med efterbörden. Brunstiga ston. Inte mina. jag får lov att låna hit en hingst för att överhuvudtaget veta om de är brunstiga. På min hemsida så har jag lite mer info av olika slag där kan du också kika. Men har du en gång skaffat en frieser vill du inte ha en annan ras../Gunilla

Tycker du om en häst som kan bli lite påträngande trevlig och social. Gärna går och håller efter dig vart du går och anser att du är deras så är nog friesern något för dig.

det va det jag menade med kontaktsökande.
dom verkligen vill vara med hela tiden.

jasså..saddlebreds. Jomen det är ju fina hästar det. Jag känner Jennie och hon har ju ett antal sådana.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 511
Senast: tuaphua
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 462
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar