Frieserhäst?

JossanW

Trådstartare
Hej

Jag har vart och provridit en frieserhäst som jag eventuellt ska ta på foder. Jag har ingen direkt erfarenhet av Frieser och skulle därför vilja ha era åsikter och synpunkter på Frieserhästar.
Vad är bra med Frieser?
Vad är negativt med Frieser?
Är det något man ska tänka på när det gäller dessa hästar?

Alla tips och råd mottages !!

Jag blev givetvis stormkär i denna underbara häst:love:
 
Sv: Frieserhäst?

Vad som är särskilt bra med dem det vet jag inte, mer än att de oftast är iögonfallande vackra.

Däremot så är i första hand en körhäst, de är inte byggda för ridning utan har lite långa svaga ryggar som är svårmusklade bla pga hur halsen sitter an. Endel har också väldiga problem med sina hovar.
 
Sv: Frieserhäst?

Min erfarenhet är att de har en väldigt trevlig inställning till arbete, och de vill verkligen göra rätt. Till den grad att de kan bli stressade och nervösa när de inte förstår/kan det man ber dem om. Så man får vara lite finurlig och tänka ut hur man ska visa dem vad man vill att de ska göra så att de slipper misslyckas.

Och vackra som sagohästar är de ju och man känner sig som en prinsessa när man sitter på så iögonenfallande hästar. Rider man ut får man beundrande kommentarer från alla man möter.

Men ser man ridmässigt, prestationsinriktat, så finns det väl inga direkta fördelar med dem som ridhästar, tyvärr. Hoppning brukar inte vara deras starka sida, och även dressyrmässigt är de begränsade och utvecklas sakta i unga år. Även om man avlar efter en mer ridhästmässig modell numera, och jag har sett en frieser i världscupen i dressyr (i finalen). Men hos de flesta individer (särskilt de i hanterlig prisklass) slår körmodellen igenom och man får ofta en häst med sänkt rygg som har svårt att riktigt komma igenom i rörelserna.

Men det är väldigt lätt att älska en frieser! :love:
 
Sv: Frieserhäst?

Hej!

Jag kan bara utgå ifrån den jag känner. Den har varit skadad i 3 år efter att tidigare ryttare inte tagit hänsyn till svårigheten att arbeta med ryggen och tryckt ihop hästen till hög form alldeles för tidigt och för mycket. Nu försöker ägaren bygga ryggmuskler på den- den ser hemsk ut över ryggen (min arab som vilat et helt år har mer muskler än denna häst- som alltså är fullt igång!).

Hästen i sig är trevlig, med ett stort steg (= svår att sitta på) och har väldigt svårt för galoppen, den blir nästan aldrig 3-taktig.

Men det är en trevlig ras och har man ork och vilja att bygga den flr ridning så är dom superläckra!!

/Lavinia, gillar lite mer "anorlunda raser"
 
Sv: Frieserhäst?

Jag har haft 2 friesers.

Inga problem med deras hovar!

Inga större problem med skador eller dylikt utan dom hållde sig friska och krya, men det man får hålla koll på hela tiden pga deras hosvkägg är ju mugg/rasp och verkligen vara noga med att hålla rent. Dom kan även vara lite känsliga för hösilage, så oftast är hö att föredra.

Sköna att sitta på, jag med ryggproblem mår bra av att sitta på dom, dom är mjuka och behagliga i sina rörelser. Klart att det känns ovant i början men inte sen! Galoppen var svår i början innan dom fattade hur dom skulle göra, sedan var det inga problem.

Den ena var med på hoppträning, men han gillade inte att hoppa högre än 70 höjder. Den andra kunde hoppa 90-1m. Den förstnämnda var med i distansritter och tyckte om det. Den sistnämnda var inkörd. Båda tävlades i dressyr. Den ena friesern hade "finare" rygg än den andra. Men den andra hade den typ av rygg i sin släkt. Hade dock inga problem med ryggsmärtor eller dylikt.

Underbar ras. Kanske inte en ren nybörjarhäst då dom kan vara ganska vakna i huvudet.
 
Sv: Frieserhäst?

+ vackra!!!
- vek rygg, lätt att sänka ryggen pga halsansättningen. Kräver mer jobb att hitta en korrekt form med höjd rygg.
- i grund körhäst, en del har svårt att ta galopp.
- ganska ofta dåliga hovar (även enligt uppfödare).
 
Sv: Frieserhäst?

Jag har haft två friesers.
Mina två var väldigt vänliga, trevliga och lätthanterade hästar, coola från marken. Det äldsta stoet var dock rätt fegt vid ridning ut och gick bäst med sällskap. Håller med kring rygg och halssättning, kräver mycket jobb och styrka för att orka bära sig rätt. Ser många friesers som rids med böjd hals men tappad rygg.
I mina ögon fantastiska gångarter att rida på, galoppen kan vara svag, men när de får ordning på benen så är den häftig att rida.

Överlag väldigt positiva och vill vara till lags.
 
Sv: Frieserhäst?

TACK för alla svar!
Det jag ska ha hästen till är i första hand ridning ute i skog och mark, jag har inga planer att tävla i varken hoppning eller dressyr. Däremot vill jag gärna ta några lektioner i dressyr och träna NH. Hästen i fråga är 16år och ganska välutbildad men i dagsläget inte igång 100%.
Han tog galoppen väldigt enkelt och har en fantastisk galopp :-) Fantastisk att rida!!
Upplevde honom som väldigt klok och intelligent, pigg och alert och ville göra sitt bästa hela tiden!
Jag tror att han skulle passa mig perfekt!

Skulle det bli aktuellt så kommer jag att be en veterinär kolla hans rygg och hovar lite extra.
 
Sv: Frieserhäst?

Tror att en frieser skulle passa jättebra till det som du beskriver att du vill hålla på med.
En bekant till mig har fyra frieser hästar, alla väldigt trevliga i temperamentet. Den ena är väldigt speciell i ridningen, troligen har hon varit med om ngt i Holland som gör att hon är väldigt rädd om rumpan. Dom andra är 1och 3 år och väldigt coola i alla situationer trots sin unga ålder.

Dessa har inga problem med dåliga hovar eller så utan har väldigt fina hovar :)

Om det känns rätt och du trivs med hästen, kör på!
 
Sv: Frieserhäst?

Jag sitter och försöker få fram "hästens" stamtavla men jag lyckas inte hitta nåon bra hemsida där man kan söka. Någon som vet var man kan söka upp frieserhästar, motsvarande vår blup.se typ ?
Hästen i fråga är importerad från Holland så jag gissar att man måste söka i deras databas
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: skiesabove
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 397
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 135
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp