Frieser kontra halvblodet för dressyrryttaren?

Sv: Frieser kontra halvblodet för dressyrryttaren?

Snälla, det finns faktiskt träd i Holland också.

Självklart beror det ju på, som du säger, vad de varit med om. Men jag tycker det är lite trist när man generaliserar och säger att importer är si eller så. Det finns svenska hästar som inte heller fungerar i skogen, en del funkar inte i ridhus...osv.. Det var själva generaliserandet jag inte gillade.

/Gg
Det är väl ingen som har generaliserat något, bara informerat om vilka problem som uppstått vid flertalet gånger vid import av frieser från Holland.
som jag skrev;
Min vän upplever dessutom att många importer är rädda för olika saker, bla för skog. Sen är de så olika i temperamentet som alla andra individer.
Kallar du det för generalisering?
Jag kan själv intyga att de import cobbar jag varit i närheten av har alla varit känsligare än svenskfödda djur. Har jag haft oturen att bara träffa nerviga hästar el ?
Det finns faktiskt stallar i Holland som inte har skogar i närheten av sig......

Svenska hästar med samma upplevelser bakom sig hade förmodligen betett sig likadant.
De skulle de säkert göra om de var uppväxta och hanterade såsom dessa importer var. Det har alltså inget med stam att göra utan miljön. Nu finns det dock få platser i Sverige där man föder upp hästar i stadsmiljö utan hagar med träd i. Sålunda stöter man sällan på detta problemet på svenskfödda hästar.
Knäppgökens avkommor är alla mkt stabila och trevliga i sitt psyke, trots sin extrema morsa.

TS;
Jag tror att det är lättare att hitta ett halvblod som går S dressyr än att hitta en frieser som gör det. Sen om du orkar hitta den friesern som passar dig och är gediget utbildad kan bara du svara på. Mitt tips till dig är att ta kontakt med den svenska frieserhäst föreningen för hjälp med förmedling. Åk även ner och provrid så du redan där kan se vad det är för individ. :)

Svenska hästar med samma upplevelser bakom sig hade förmodligen betett sig likadant.

Ja, naturligtvis, eftersom det är som welsh säger, en miljöfråga. Men påpekas bör att hästen ska ju kunna fungera bra i Sverige, och i vårt land har vi mycket träd och skog. Det är ju något att verkligen ta i beaktande för alla som importerar hästar hit, att de också ska kunna fungera i vår miljö, ett annat exempel är ju den ökade eksemrisken för importerade islandshästar. Så himla enkelt och billigt är det inte alltid att importera, många saker att ta hänsyn till.
Till TS, min erfarenhet av frieser är att de fåtal jag hanterat och ridit är oerhört tjusiga att se på, men kräver sin ryttare. Jag tyckte också att de var opersonliga på något sätt, kanske så att det var en ras som inte passar mig. Men oerhört vackra tycker jag de är. Vad jag förstår finns det bra uppfödare i Sverige med högt bedömda ston. Om du vill kan jag PM:a en länk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka