Frieser kontra halvblodet för dressyrryttaren?

L

Lava

Ja, hur ligger det till?
Friesern hör inte till vanligheten i Sverige och får väl betraktas som extremt sällsynt på dressyrträningarna.
Jag har emellertid, via nätet, sett otaliga skitsnygga Friesers av sporthästmodell som både rör och bär sig bra.

Vill man hävda sig på dressyrbanan så är Friesern ett lika dåligt val som PRE (jag föredrar dock Frieserns rörelsemekanik framför den spanska sagohästen) men om man är nöjd med högre skolor på fritiden, är Friesern då ett bra val?
Finns energin, är den lättlärd, bra temp, exteriör för samling och lätt att bära sig?

Om ja, vilken plånbok behövs för att köpa en minst grundutbildad Frieser för högre dressyrändamål?
Är det import som gäller?

Eller ska man vara klok och stanna kvar på halvblodsbanan?

Hittade lite ögongodis här:
http://www.stallpalmagarden.se/page.php?26

Sv: Frieser kontra halvblodet för dressyrryttaren?

Vet inget men vill gärna veta. Svarar så jag kan söka efter tråden sen:)

2a bilden ger mig rysningar. :o

Vill man satsa på dressyr så är det nog halvblod som gäller.
Själv tycker jag frieser är hemskt fula i exteriören.
De har inte de rörelser jag själv hade önskat om jag var dressyrryttare.

Vill man ändå ha en så är det nog bättre att leta utomlands.

Ja, hur ligger det till?
Friesern hör inte till vanligheten i Sverige och får väl betraktas som extremt sällsynt på dressyrträningarna.
Jag har emellertid, via nätet, sett otaliga skitsnygga Friesers av sporthästmodell som både rör och bär sig bra.

Vill man hävda sig på dressyrbanan så är Friesern ett lika dåligt val som PRE (jag föredrar dock Frieserns rörelsemekanik framför den spanska sagohästen) men om man är nöjd med högre skolor på fritiden, är Friesern då ett bra val?
Finns energin, är den lättlärd, bra temp, exteriör för samling och lätt att bära sig?

Om ja, vilken plånbok behövs för att köpa en minst grundutbildad Frieser för högre dressyrändamål?
Är det import som gäller?

Eller ska man vara klok och stanna kvar på halvblodsbanan?

Hittade lite ögongodis här:
http://www.stallpalmagarden.se/page.php?26

Min åsikt är att friesern kan vara ett bra val om man vill ha en lättlärd häst. Dom har steg och med sport modellen med kortare ryggar än körhästen passar dom säkert för dressyren. De frieser jag har suttit på har varit pigga, lätta i handen och mycket villiga att lära sig. Jag tror man ska bara välja en sport modell som t.ex JASPER 366 (http://www.youtube.com/watch?v=S3dZEocHGZ0).

Du kan få grundutbildade frieser från 60 000 kr och uppåt. Import är inte nödvändigt men finns dom som förmedlar hästar från holland. Det är bra att kunna lite om vad man vill ha för häst innan man anlitar dem. ÄR du riktigt kunnig (och har tur att hästen inte är förstörd psykiskt) kan man få toppenhästar på aktionerna i holland för lite pengar.
Finns flera uppfödare som har STER ston som man kan få betäcka med den rätta hingsten om du vill ha en unghäs med bra stam.

http://www.metacafe.com/watch/1984283/friesian_horse_dressage/

2a bilden ger mig rysningar. :o

Vill man satsa på dressyr så är det nog halvblod som gäller.
Själv tycker jag frieser är hemskt fula i exteriören.
De har inte de rörelser jag själv hade önskat om jag var dressyrryttare.

Vill man ändå ha en så är det nog bättre att leta utomlands.

HEMSKT fula i exteriören?! :eek::D
Jag tycker friesern är både flott, snygg, pampig och kraftfull.

Kortare rygg och lite nättare (sportmodellen av Frieser) och man bör ha en ändamålsenlig exteriör för högre dressyr och av vad jag sett verkar de ha fallenhet för svårare skolor?
Fast jag är allt annat än säker, har inte sett tillräckligt mycket och därför frågar jag här.

När det gäller gångarterna så är det fler frieser som levererar gång (luft, elasticitet, bakbensaktivitet och rörelse genom hela kroppen) än vad våra halvblod gör.
Sedan är frågan hur lättarbetade dessa gångarter är?
Ridbarheten och samarbetsviljan?

Min åsikt är att friesern kan vara ett bra val om man vill ha en lättlärd häst. Dom har steg och med sport modellen med kortare ryggar än körhästen passar dom säkert för dressyren. De frieser jag har suttit på har varit pigga, lätta i handen och mycket villiga att lära sig. Jag tror man ska bara välja en sport modell som t.ex JASPER 366 (http://www.youtube.com/watch?v=S3dZEocHGZ0).

Du kan få grundutbildade frieser från 60 000 kr och uppåt. Import är inte nödvändigt men finns dom som förmedlar hästar från holland. Det är bra att kunna lite om vad man vill ha för häst innan man anlitar dem. ÄR du riktigt kunnig (och har tur att hästen inte är förstörd psykiskt) kan man få toppenhästar på aktionerna i holland för lite pengar.
Finns flera uppfödare som har STER ston som man kan få betäcka med den rätta hingsten om du vill ha en unghäs med bra stam.

http://www.metacafe.com/watch/1984283/friesian_horse_dressage/

Hej Patti!

Som jag skrev här ovan är jag helt grön på friesern och det gäller även mitt kontaktnät - halvblod är det enda som gäller för den som vill satsa.

Du skriver att de är lättlärda och har energin men hur är det med ridbarhet, samarbetsvilja, temperament, mun, samlingsbenägenhet?

Jag menar, vilken nytta har jag av en ferrari om den saknar ratt och gaspedal ;)

Import är inte nödvändig skriver du men finns det verkligen tillräckligt bra material i Sverige om man har som mål att utbilda upp till S nivå?

Rider holländarna själva vanlig engelsk dressyr på sina frieser eller är det först och främst en häst för körning och möjligen barockridning (fördom)?

Jag är kunnig på halvblod, halvblodslinjer och jag är en god ryttare men när det gäller frieservärlden retirerar jag.
Vad är STER? En blodslinje?

Jag tycker de flesta friesers rör sig med mycket bensprattel och lite rygg.
Sedan så är de väll körhästar från början, och har därmed inte samma benägenhet att
kunna samla sig som ett halvblod och verkligen inte som en PRE.

Man kan inte skriva att en frieser är si och så när det gäller temprament och mun.
Det är individer och alla är inte likadana.

Man ser sällan frieserhästar som rör sig genom hela kroppen och
framförallt med ryggen uppe när man ser dem som ridhästar.

Men jag tycker att de är vackra djur, vi har en hemma i stallet nu som är av den
"nya modellen" med trevliga gångarter. Dock är den knappt riden något så det kan
jag inte uttala mig om, den gör sig dock väldigt bra framför vagn.

Senast ändrad:

Men jisses så spänd den är och så extremt kort i halsen. Det var inte roligt att se.

Jag uppfattar F som lite av en uppdragen sport hund, de jag har tränat har problem med balansering, blir lite som ett v över ryggen (högre huvuden med sänkt rygg för att lyfta upp deras framben x-tra mkt alt vid spänning) och överlinjen blir lidande och det är där halvbloden vinner. Sedan att många F har lite flaschiga framben och ser häftiga ut är en annan femma.

Men visst är du en duktig ryttare som verkligen har koll på balansering och överlinje är det bara att tuta och köra med en F. Men det går en F verkligen emot att jobba på vanligt dressyr sätt och klassiskt lång och låg, så det bör du vara bra på att lägga ned hästar för att få dem hållbara. Dock innan köp: kolla ryggen ordentligt varit med om några som har haft riktigt ont- gissar att det berodde på just överlinje och balanseringsproblemen.

Träningsmetoderna som ofta används utomlands för att få bra poäng på premieringar kan nog vara en bidragande orsak till varför en del friesers har problem med ryggen. Chambong, inspänningstyglar, pessoasele, läderboots med blyvikter, stretchies, band runt kotlederna med järnringar som slår mot hovarna för att dom ska lyfta benen högre osv.

Det där är ju inget som främjar rätt balans och muskulatur på en ridhäst direkt, hur flaschigt resultatet än ser ut. Jobbar man mot så extremhöga knälyft, kommer v-ryggen på köpet...

Jag skulle nog inte våga köpa en importerad frieser som jag inte vet bakgrunden på. Det finns ju faktiskt en hel del svenskfödda alternativ...

Det finns en frieserhäst-tråd under gnägg. Gå gärna in där och fråga lite mer TS! :idea:

Dock anser jag att chambong inte skapar spändhet och gör något sämre. SLU i Uppsala testade olika inspännings alternativ på rullband för häst, enligt deras slutsater är chambong den mest effektiva och korrekta inspänningen man kan använda sig vid inspänning vid ex longering. Så chambongen är ett mkt gott alternativ..

Kl
Har en vän som föder upp frieserhästar och har haft en av hennes importavelsston här för nyinridning. Hästen hade ett underbart steg men var felinriden i Holland. Denna häst hade lätt för att gå i låg form, annars så tycker jag att man ser mest frieser som knäpper av i nacken och går med sänkta ryggar. Så köper du importerat, åk ner och provrid först så du inte åker på en stressinriden häst. Min vän upplever dessutom att många importer är rädda för olika saker, bla för skog. Sen är de så olika i temperamentet som alla andra individer.

Kl
Min vän upplever dessutom att många importer är rädda för olika saker, bla för skog. .

Ja, angående skog är det väl inte så konstigt. Men de hästarna kan ha andra fördelar. De hästar jag köpt från Holland och Tyskland har istället varit totalt trafiksäkra, vilket förmodligen inte en svensk kuse uppfödd i skogen är. En av dem har varit ängslig i skogen men det har nästan helt försvunnit.

Förmodligen finns den skillnaden även mellan en skåneuppfödd kontra en norrlandsuppfödd häst.

Miljöträning är svaret. Skulle vara intressant att veta vad din väns importer mer är rädda för än just skog.

/Gg

Nja, har aldrig träffat på en skånsk häst som är rädd för skog. Det finns faktiskt fler än tre träd i Skåne;). Däremot har jag träffat på holländska hästar som tyckt att skogen är lite märklig, dock har dom lugnat sig rätt fort med det:).

Vad det gäller friesern på dressyrbanor tror jag att man verkligen måste leta för att hitta alldeles rätt individ. Av de få friesrar jag sett så verkar de hindras av sin väldigt höga halsansättning och sin ofta ganska korta kropp för att komma genom ryggen och faktiskt komma till ett ärligt arbete. Tror också att man måste leta efter en individ med ett register utöver att lyfta tassarna högt i sin gång. Om man hittar en sån frieser tror jag att man har en käck, vacker dressyrhäst som sticker ut i mängden. Med riktigt ridning och bra utbildning tror jag också att man då har all möjlighet att hävda sig på dressyrbanan.

När det gällde knäppgöken vi hade här hos oss så hjälpte inte år av miljöträning av skog. Hon vågade knappt gå in i skogen när övriga flocken gick in:D

Nästa gång jag pratar med henne ska jag fråga henne om vad hon mer sett hos sina importer.

Själv är jag inte imponerad av dessa stora svarta lite klumpiga djur.

Jag tycker att de är lite svåra att lära känna, de tar tid på sig att lära känna, även om de verkligen är väluppfostrade och lätta att hantera så märker man att de inte litar helt på en.
Ridmässigt så har de jag ridit, haft sviktande underbara gångarter i skritt o trav, lätta att sitta ner på men galoppen har varit mer att jobba med, inget som varit naturligt som för ett halvblod.
Man ska ha i åtanke att när jag tycker att de har stora klumpiga huvuden så är jag van med mina welshar. Även mina cobbar har nätta fina huvuden jämnfört med friesern, sen är mina djur mkt mer smidiga och lättfotade än frisern. Ingen ras för mig helt enkelt men visst är de ståtliga och pampiga!

Jag tycker att TS ska provrida ett antal frieser innan hon bestämmer sig för vilken ras hon ska ha, eller ännu hellre vilken individ oavsett ras :idea:

Definitivt inte köpa import häst som hon inte träffat genom förmedlare. Det som känns naturligt för mig är kanske inte samma känsla för TS.
En häst oavsett ras, är en levande individ som man köper för att ha i flera år framåt (förhoppningsvis) och då bör man vara kritisk när man provrider och letar:)

Fiorano: Du kan inte mena allvar att det faktum att en häst föds i Holland gör den rädd för skog. Så om samma häst skulle födas i Skåne blir den inte rädd för skog?

/Gg

Fiorano: Du kan inte mena allvar att det faktum att en häst föds i Holland gör den rädd för skog. Så om samma häst skulle födas i Skåne blir den inte rädd för skog?

/Gg

Det beror nog mer på huruvida de sett träd i huvudtaget el ej. Även på de skånska slätterna finns det trädliknande saker. Det verkar dock som det är mer sällsynt med det i vissa delar av Holland. En sak som detta sto var väldigt rädd för var ljudet som blir av vinden som blåser genom träden. Att rida i skog var förenat med livsfara när hon fick en gren mot sig. Troligen en mkt extrem reaktion från hennes sida.

Snälla, det finns faktiskt träd i Holland också.

Självklart beror det ju på, som du säger, vad de varit med om. Men jag tycker det är lite trist när man generaliserar och säger att importer är si eller så. Det finns svenska hästar som inte heller fungerar i skogen, en del funkar inte i ridhus...osv.. Det var själva generaliserandet jag inte gillade.

/Gg

Jo faktiskt. För många år sen jobbade jag i hoppstall och där hade vi ett antal holländska importer som tyckte att det var döläskigt att ridas i skog de första gångerna. Om de berodde på att det inte finns skog i Holland (eftersom det var konsekvet holländare som var lite kocko) eller om det av ren tillfällighet och slump berodde på att ingen av alla dessa hästar någonsin ridits ut vet jag inte. Men hur det än var var dessa holländska importer rädda för skogen.

Svenska hästar med samma upplevelser bakom sig hade förmodligen betett sig likadant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka