Känns som om de flesta här är ganska negativa till frieser som ridhästar. Jag har en frieser sedan augusti i fjol, letade efter ett litet halvblod och det blev en relativt stor frieser av sportmodell, 167 cm. Han är 7 år, inte riden jättemycket utan inriden som 3-åring och sedan mest lufsat i skogen hos uppfödaren fram till förra sommaren när han åkte i väg för utbildning och försäljning. Han har mycket hög ridbarhet, lättare att rida än mitt gamla halvblod! Galoppen är stor och luftig och han har inte svårt för fattningarna. Däremot har han inte jättelätt för att samla galoppen, men det sätter jag i samband med att den är så stor, han behöver få mer styrka innan han orkar samla den mer. Vår plan är att komma ut på lokala tävlingar nu i vår, var på några klubbtävlingar i höstas mest för att testa eftersom han aldrig hade tävlat innan. När han kom till mig hade han aldrig hoppat ett hinder. Nu har jag hoppat bana på 60 cm med honom och hoppat enstaka hinder på 70 cm. Vare sig bra eller dålig teknik, ge oss lite tid och vi kommer nog klara av att hoppa bana på 90 cm felfritt i alla fall.
Dressyrfilm
Hoppfilm