Frieser/Arab som körhäst

Sv: Frieser/Arab som körhäst

De flesta frieser/arab korsningar kan bli registrerade i den Belgiska stamboken för just den här typen av korsningsavel.
Här är den officiella hemsidan. http://www.arabofriesiansporthorses.net/
Gert's arabofrieser är kalaskul hästar med "turbo". Har både kört och gromat hans hästar i Belgien medans jag bodde i Holland och det är prestations hästar. Har även mkt fina ridegenskaper.
Men som sagt var: Man måste vara noggrann i valet av mor/far till en arabofrieser. Cor och Jan Driessen som började med en medveten avel på arabofrieser kom på att den bästa kombinationen är att använda frieserston med en bra härsamning och sedan en arabhingst eller som nu någon av de godkända hingstarna: Yk Dark Danilio eller Maximus. Även frieserhingsten Monte används för ston med arabblod.
Det är bara ston med känd härstamning som kan få stambokspapper men hingstföl kan också registreras i en "bi-bok" till stamboken och på så sätt få godkända papper./ Gunilla
Ps. I mina ögon finns det inga godkända frieserhingstar i Sverige. Ds

Sv: Frieser/Arab som körhäst

Riktigt kul att höra åsikter från någon som både kört och ridit de här hästarna. Håller tummarna för att mina fölisar också växer upp och blir trevliga kör- och framförallt ridhästar. De arabston som jag använder har faktiskt riktigt bra prestationsstam, så det är inte så att jag bara har nöjt mig med att det ska vara en arab. Det ena stoet är efter Eldorado och det andra efter Orkan. Dom är också av den lite större och kraftigare arabmodellen.
Det där med att det i en del människors ögon inte finns någon godkänd frieserhingst i sverige, bryr jag mig inte så mycket om för det gör det även om de är stambokförda i tyska stamboken istället för den holländska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka